1194261.jpg

LivetOmbord

Chris Craft Corsair 22, allt utom diskret

Chris Craft har ända sedan 1920-talet tillverkat runabouts med ett enda syfte: att ge sin ägare och dess vänner en oförglömlig upplevelse. Chris Craft Corsair 22 är mitt i prick.

Text: • 2014-03-31 Uppdaterad 2022-06-07
Chris Craft har ända sedan 1920-talet tillverkat runabouts med ett enda syfte: att ge sin ägare och dess vänner en oförglömlig upplevelse. Chris Craft Corsair 22 är mitt i prick.

Långt in på 1960-talet byggde Chris-Craft fortfarande båtar i trä, mest av mahogny. När så den gudabenådade glasfiberarmerade polyestern gjorde entré, valde de att precis som de flesta andra båtproducenter att ställa om tillverkningen. Sedan dess är Chris-Craft uteslutande byggda i plast.

Företaget har under sina 130 år haft både upp- och nedgångar och ett par rejäla tvärkast. Sitt arv har man dock alltid burit med sig och Corsair 22 är frukten av detta. Konceptet är detsamma nu som då. Åk med stil och njut av varenda sekund.

Denna 22-fotare är en synnerligen lyckad komposition. Linjespelet är så perfekt att det nästan gör ont och inredningen är in i minsta detalj en genomtänkt sammansättning. Ackompanjerat av mullret från den stora V8:an skapas en symfoni som inte lämnar någon oberörd. Inte ett öra torrt.

Vårt testade exemplar är en Heritage Trim Edition. Det innebär bland annat att det under motorluckan ligger en MerCruiser 350 MAG. En 5,7 liters V8 på 300 hästkrafter på Bravo 3-drev. Nu gör det inte båten till något svårtämjt vilddjur. Tvärtom. Med en torrvikt på drygt 1,8 ton behövs musklerna.

Bottenvinkelns 20 grader ger en behaglig gång även i lite stökig sjö. Detta samtidigt som skrovet är mycket förlåtande vid kraftiga girar. Den låga profilen placerar den metacentriska tyngdpunkten i höjd med förarens höftparti, vilket verkligen ger en känsla av kontroll. Det överdrivet stora Bravo 3-drevet biter tag i vattnet som gick det på räls. Den kraftigt utlagda bogen kastar motsjön långt utanför de leende passagerarna. Lägg sedan till de dryga två ton båten väger med besättning och drivmedel så har man alla parametrar för en trygg gir även i hög fart.

För fart finns det.

En vacker dag med solen i ryggen och minimalt med beväxning under vattenlinjen gör den lilla damen 47 knop. Dit nådde vi inte dagen för testet. Trots att båten bara två veckor tidigare genomgått en bottentvätt var där redan en betydande påväxt.

I det avseendet är Stockholms inre hamnar generösa.

Hur som. Vi klev upp en bra bit över 40-strecket. Gott så.

Chris Craft Corsair 22, allt utom diskret
Enkel och ren design med funktionen prioriterad? Nix. Snyggt, ballt och hopplöst. Det spelar ingen roll. Här vill man sitta.

Undertecknad har spenderat ett otal timmar i gamla mahognyracers. Båtar klart närbesläktade med det Chris-Craft försöker förmedla genom sina mindre modeller.

Likheten är slående.

Komforten är bilens. Sportvagn med låg vindruta och armbågen i vinkel rakt ut. Att anonymt ta sig in eller ut ur hamn är en omöjlighet. Likaså att under en helt vanlig tur genom skärgården slippa tummar upp.

Handen på hjärtat, det är just bara därför man väljer en båt av den här typen. Är man ute efter en båt som på ett ekonomiskt försvarbart sätt tar en från A till B, står större delen av marknaden redo att leverera passande tingestar. Att i ett försök framstå som diskret genom att välja en kulör som testbåtens är bara fegt. Den finns att få i stålblå silvermetallic.

Inhandla ett exemplar till årets säsong och sälj nästa vår? Pengarna tillbaka? Glöm det. Att lägga pengarna på den här typen av båt, är en lika bra investering som att plocka ut en sprillans ny Porsche Panamera med extra allt.

Nej. Åk och njut, se inget slut.

Chris-Craft Cosair 22 är ruffad. Japp, man har under det knappa metern låga fördäcket lyckats skapa ett krypin för två. Att kalla detta utrymme för ruff är att ta i. Madrasserat stuvutrymme är en benämning närmare sanningen.

Är man på jakt efter en daycruiser med övernattningsmöjligheter är detta inget bra alternativ. Här är det åkandet som står i fokus, och man tänkt så rätt.

Förarplatsen är monumental. I den välsydda och bekväma stolen sitter man kungligt, ratten är naturligtvis ställbar och fötterna vilar tryggt mot den vinklade fotstödet.

Instrumentpanelen är precis sådär charmigt hopkommen som det var förr. Alla mätartavlorna skyms av rattkringlan. Den stora skillnaden är att de analoga instrumenten idag är digitala och av flerfunktionstyp. Ett knapptryck bort har man all information man behöver.

Tvärs sitter navigatören precis lika bra och båda stolarna är vridbara mot den för tre avsedda aktersoffan

Heritage Trim Edition inkluderar även ett bord av teak som i ett handgrepp placeras mellan stolar och aktersoffa. En lättare medhavd lunch fungerar, då all form av pentrylösning med fördel valts bort.

Chris Craft Corsair 22, allt utom diskret
Baksätet. Visst, det heter aktersoffa i en båt. Men närmare komforten hos en jänkarbil från 1950-talet kommer man inte.

Akter om denna välsydda och synnerligen bekväma plats för medresenärer har man en solbädd. Tanken är god, men i praktiken fungerar den inte. För kort, för smal och lutar mot ett hårt nedslag på den väl tilltagna badplattformen. Väljer man Heritage Trim Edition som tillägg, ingår även dusch på den i teak klädda avsatsen.

Okej. Då har vi åkt, tänkt oss en medtagen lunch och med en takhöjd strax över näsan avnjutit en natt ombord,

Vad vaknar vi till?

Jo, en välbyggd båt med en stor portion egenart. Må vara så att man lite ledbruten ålar sig ut mot morgonsolen, lätt hukad tar sig akterut mot morgondoppet och sliter med en inte helt smidig badstege.

Det är värt det.

Med en lekamen doftande av skärgård fäller man sedan den hyfsat fungerande kapellösningen och låter morgonsolen svepa över sittbrunnen. Förarstolen på sitt vridbara fundament välkomnar dig, startnyckeln dinglar inbjudande och ratten i bästa Ferrari-stil skriker efter dina händer.

Gör det! Vrid på nyckeln, hör ljudet från åtta cylindrar och kasta loss.

Färden hem kommer antagligen att bjuda på ett par riktiga lyft och något enstaka dyk. Men var lugn. Oavsett om du råkar gasa lite väl modigt i höga vågor eller tror dig göra lämpligt gasavdrag i rätt sekund, kommer den här lilla tösen att lösa uppgiften.

Vill du göra en snygg entré i gästhamnen, åk båt av ovan nämnda typ.

Hämta barnen vid dagis med stil? Porsche Panamera fungerar säkerligen, men försök inte prata om din Chris-Craft Corsair.

Bjud med dem på en tur istället! 

Text: Anders Jelving Foto: Anders Jelving & Saga Areng

Chris Craft Corsair 22, allt utom diskret

Fakta Chris-Craft Corsair 22

Längd 7,14 meter Bredd 2,52 meter Vikt 1 823 kg Bränsle 220 liter Motor 260 – 300 hk Pris testad båt 916 000 kronor Testkörningen Last 2 personer Motor Volvo Penta 350 MAG / 300 hk Fart 43 knop Värt att notera +Snygg + Välbyggd – Ett fall för jantelagen

Läs mer från vårt historiska arkiv från 1963 och framåt!

Den här artikeln är en del av vårt premiummaterial. Du betalar snabbt och enkelt med Swish eller kort. Sedan får du tillgång till artikeln via en länk som vi skickar till din mejladress.


Text: • 2014-03-31
LivetOmbordPB PremiumTestarkivchris-craftDaycruiserMotorbåtVi Båtägare
Scroll to Top