Besättningen på Super Maxi-yachten Scallywag (fd. Ragamuffin) bildar ryggraden i Team Sun Hung Kai/Scallywag, som tävlar för Hong Kong i Volvo Ocean Race 2017-2018. Foto: Andrea Francolini

LivetOmbord

Asien tar över i Volvo Ocean Race

Startleden fylls på inför VOR 2017-2018. Här är det femte klara laget.

Text: Jens Augustinsson • 2017-05-18 Uppdaterad 2021-06-09

Det har varit en tydlig ambition länge för raceorganisationen att få med Mellanöstern och Kina på Volvo Ocean Race-tåget. Till viss del handlar det förstås om att hjälpa till att öka seglingsintresset i Asien generellt och Kina mer specifikt.

Men man får inte heller glömma att det idag står starka marknadskrafter bakom lagen och det finns mycket pengar att tjäna för de företag som spelar sina kort rätt när man går in som sponsor. För europeiska företag är tävlingen en bra plattform för att knyta affärskontakter i Kina och för Kina är det bra goodwill att kunna visa upp andra sidor av landet än de som ofta förekommer i den dagliga nyhetsrapporteringen. Därför är det inte förvånande att nu ett andra kinesiskt lag är klart för Volvo Ocean Race, VOR.

Idag, den 18 maj, presenterades så det femte laget till Volvo Ocean Race 2017-2018. Det är Team Sun Hung Kai/Scallywag, som kommer representera Hong Kong och därmed Kina. Laget backas av Hong Kong-baserade finansmannen Seng Huang Lee och finansbolaget Sun Hung Kai & Co.

Seng Huang Lee köpte i maj förra året Super Maxi-yachten Ragamuffin, vilken nu är omdöpt till Scallywag. Han tog också med sig stora delar av båtens besättning. Nu siktar han bland annat på att försöka knipa segern i Sydney-Hobart race och båten ska också vara en del i att stärka seglingskulturen i Asien, så att vi i framtiden ska få se fler asiatiska lag i internationella tävlingar.

Men nu tar Seng Huang Lee alltså ytterligare ett steg och träder in på den riktigt stora arenan då man annonserar sitt deltagande i VOR. Mycket tyder på att besättningen till stor del kommer baseras på Scallywags manskap, med australiensiska skepparen David Witt i spetsen. Han är inte helt färsk i VOR-sammanhang, men gör sin comeback först 20 år efter att han seglade under norrmannen Knut Frostads befäl ombord på Innovation Kværner 1997-1998.

David Witt är annars allmänt ansedd som en av seglingens riktiga hårdvädersfantomer, med bland annat över 20 Sydney Hobart-race under bältet.

– Det här är ett fantastiskt tillfälle för Scallywag-teamet att representera Hong Kong på den globala scenen. Nu när tävlingen återgår till en mer traditionell rutt och tävlar i entypsbåtar, känner vi att vi är kapabla att uppnå något som för mig personligen har varit en livslång dröm, säger David Witt i ett pressmeddelande.

Läs mer: Fjärde laget klart för VOR 2017-2018 
Läs mer: Första kvinnorna klara för VOR 2017-2018
Läs mer: Hon är redan en vinnare i nästa VOR

Båtar i VOR från Mellanöstern och Kina

2017-2018
Dongfeng Race Team (Kina)
Team Sun Hung Kai/Scallywag (Kong Kong/Kina)

2014-2015
Abu Dhabi Ocean Racing (Förenade Arabemiraten)
Dongfeng Race Team (Kina)
Team Alvimedica (USA/Turkiet)

2011-2012
Abu Dhabi Ocean Racing (Förenade Arabemiraten)
Team Sanya (Kina)

2008-2009
Green Dragon Racing Team (Irland/Kina)

 

TV: Volvo Ocean Race-båtarna renoveras för mångmiljonbelopp – per båt

TV: Några missöden från Volvo Ocean Race

Så arbetas det för totalförbud mot giftiga bottenfärger


Text: Jens Augustinsson • 2017-05-18
LivetOmbordNyheterKappseglingNyheterVolvo*Ocean*Race
Scroll to Top