Tycho Brahe är en av två färjor som utrustats med batteridrift // Foto: ForSea

Båtnytt

Batteridrivet mellan Helsingborg och Helsingör

"Vi har 7,1 miljoner passagerare så det måste funka"

Text: Martin Strömberg • 2018-11-12 Uppdaterad 2021-06-10

I fredags var det äntligen dags för jungfrufärd för de batteridrivna färjorna mellan Helsingborg och Helsingör.

Visserligen är det efter ett års förseningar mot planerna men med tanke på att det är första försöken i världen så kanske tiden inte är det viktigaste.

– Vi är först i världen, och det är också en av anledningarna till att det har tagit lite längre tid än planerat. Det här är ingen serieproduktion. Vi har 7,1 miljoner passagerare, så det måste funka, säger Johan Röstin, vd för rederiet Forsea, tidigare känt som HH Ferries, till Sveriges Radio.

Från och med nu ska två av rederiets fem färjor gå på el. Och projektet har väckt uppmärksamhet internationellt eftersom färjorna, Tycho Brahe och Aurora, är världens största batteridrivna att användas i intensiv passagerartrafik.

– Att vara first mover kan vara frustrerande ibland. Det här har tagit längre tid än vi tänkte. I backspegeln är vi glada att vi vågade ta steget, säger Britt Dalunde från rederiets styrelse till HD.

En av de största utmaningarna och orsak till att projektet försenats har varit laddningen, som måste gå snabbt för att inte sinka trafiken.

För att göra en enda resa över Öresund krävs 1.500 kilowattimmar – lika mycket som en vanlig svensk familj gör av med på tre månader.

Och för passagerarna blir överfarten annorlunda på flera sätt. De karaktäristiska färjeskakningarna försvinner, det blir tystare ombord och avgaslukten försvinner.

 

Fakta:

Två av färjorna mellan Helsingborg och Helsingör är nu batteridrivna.

Varje färja utrustas med 640 batterier, som ryms i fyra battericontainrar på övre däck. Tillsammans väger de nästan 60 ton.

Fullt uppladdade rymmer de över 4 000 kilowattimmar, lika mycket som ungefär 70 elbilar.

Färjorna utrustas också med två teknikhus var, som rymmer transformatorer och kylanläggningar till batterierna.

Kylningen görs med vatten, som därmed blir varmt och kan användas i färjans system för air condition.

Laddningen görs när färjorna kommer in till Helsingborg och Helsingör. Med hjälp av en helautomatisk laserstyrd robotarm kopplas batterierna till elnätet på land.

Källa: HH Ferries Group

Mekaniskt segel på Finlandsfärja

Hemlös tvingas bo på Ålandsfärjan


Text: Martin Strömberg • 2018-11-12
BåtnyttNyheter
Scroll to Top