1730988-1.jpg

LivetOmbord

TEST: Bavaria C42

Modern, komfortabel och välseglande båt som utsetts till European Yacht of the Year i familjeklassen.

Text: Joakim Hermansson • 2021-08-05 Uppdaterad 2024-03-27
Modern, komfortabel och välseglande båt som utsetts till European Yacht of the Year i familjeklassen.

Skrovet är visserligen knappt 12 meter långt, och vattenlinjen 11,27 meter, men med det påmonterade peket i fören inräknat mäter Bavaria C42 12,9 meter i total längd. Alldeles oavsett hur man mäter är detta faktiskt numera en fullt normal storlek på en ny familjesegelbåt, vilket innebär att de har vuxit med minst ett par meter sedan den tid då storsäljarna hette Maxi 999 eller Albin Nova.

Välseglande och komfortabla familjecruiser runt 40 fot har för dagens krävande segelbåtsköpare helt enkelt blivit vad motsvarigheterna på drygt 30 fot var för bara några decennier sedan.

För Bavariavarvet är C42 mycket mer än bara en ny modell i raden. Den här båten markerar nämligen det mycket välkomna slutet på några år av omfattande organisatoriska och ekonomiska problem, när det sydtyska storvarvet balanserade på ruinens brant. Och även om man har en lång vandring kvar till fornstora dagar har Bavariavarvet åtminstone kommit en bra bit på vägen tillbaka. Det visar inte minst det faktum att Bavaria C42 nyligen utsågs till European Yacht of the Year i familjeklassen, i hårdast tänkbara konkurrens från exempelvis Beneteau Oceanis 40.1, en fransk familjecruiser som inte på något sätt är en avsevärt sämre båt än Bavarian, men som den här gången föll med minimal marginal i juryns omröstning.

TEST: Bavaria C42
Bavarias egen reklambild med vidvinkelobjektiv överdriver förstås lite, men båtens breda akter ger ett spatiöst socialt utrymme för vattenaktiviteter och umgänge.
TEST: Bavaria C42
Rullstorsegel och självslående fock blir nog den vanligaste segelkonfigurationen när Bavaria C42 säljs till skandinaviska köpare.

Bavaria har flera gånger försökt lyfta sig några pinnhål över storhetstidens bayerskt bla̡?- och vitrandiga dynor och de plastigt brunbeige interiöra träimitationerna, samtidigt som man också önskat höja seglingsupplevelsen några snäpp jämfört med tidigare modeller.

Samarbeten med välrenommerade designer från bland andra Farr Yacht Design och biltillverkaren BMW har både kommit och gått, men det är först sedan den italienske succédesignern Maurizio Cossutti fick chansen som Bavaria nu kan visa upp en sådan fullträff som C-serien, och då i synnerhet den prisvinnande C42.

Kunderna kan faktiskt slippa de Bavariablå dekorlinjerna och istället få dem modernt svarta eller grå för 6 217 kronor, eller till och med ett helt ljusgrått skrov i kombination med kontrasterande knallvit dekor mot ett pristillägg på 42 376 kronor.

Skrovformen följer den rådande trenden med ett skarpt slag längs hela friborden, ett par decimeter ovanför vattenlinjen. Syftet är att minska skrovets bredd i vattenlinjen, och därmed begränsa den friktionsskapande och således bromsande våta ytan, samtidigt som den interiöra volymen bibehålls eller till och med utökas.

Stäven är nästintill lodrät och lutar bara en aning inåt ner mot vattnet, och det utskjutande peket i glasfiberarmerad polyesterplast för 32 861 kronor är dels förankrat med ett par rejäla genomgående bultar in i ankarboxen på var sida, dels med en vantskruv i ett rostfritt beslag som i sin övre ände kan hålla rullen för codeseglet. Det behövs sannerligen när förlikets antitorsionslina ska spännas upp med det dubbla fallets utväxling.

TEST: Bavaria C42
Båtens ordinarie toalett har separat duschkabin, men här i ägarhyttens privata hygienutrymme får någon sådan inte plats.
TEST: Bavaria C42
De randigt Bayernmönstrade blåvita dynorna och de plastigt brunbeige träimitationerna runt rutorna är lyckligtvis borta nuförtiden. Nya Bavaria C42 är både ljus och stilig.

Eftersom det är ganska lätta vindar på de franska provseglingsvattnen är det just det vi gör. Alltså hissar coden och spänner upp den ordentligt innan vi rullar ut den från Seldéns CX-rulle. Den självslående rullfocken har fungerat väl för att ta oss ur La Rochelles gigantiska fritidsbåtshamn, och är förstås ett naturligt förstaval för köpare från trånga skandinaviska skärgårdar som kan glädjas åt att den på Bavaria C42 ingår som standard.

Men här ute på en nästintill platt Biscayabukt kommer coden som en skänk från ovan. Till skillnad från 90 pro­cent av de Bavariabåtar som seglar i svenska vatten har vår båt inte rullmast, så vi kan istället för en liten rull­stor avnjuta ett läckert kolsvart hightechsegel från Elv­ström, med genomgående lattor och helt annan akter­runda, som med matchande fock kostar 92 822 kronor extra.

Ihop med coden för 82 926 kronor inklusive rulle, ger den en skjuts åt ekipaget som mer än väl kompense­rar för att vi också måste peta ner kursen några grader från dikt bidevind.

TEST: Bavaria C42
Navigationsbordet har flyttat fram till huvudskottet, med sittplats utan ryggstöd i babords salongssoffa. Här finns även el- och elektronikcentraler.
TEST: Bavaria C42
Dubbelbädden i förens hytt är aningen hög, en eftergift för att få tillräcklig bredd på den och tillräcklig förvaringsplats i utdragslådor under. Ljusinsläpp genom skrovrutor och däckslucka.

Rorsman kan både sitta och stå bekvämt, men det tu­delade häckstaget besvärar i vissa lägen med att nafsa mig i nackhåren. Pushpit har försetts med speciellt an­ passade dynor för 7 993 kronor att avkopplande vila ryg­gen mot.

Dylika dynor är egentligen ingen nyhet, utan har setts förut på en del båtar, men den här rundade och öppna varianten fungerar väldigt väl på Bavaria C42. Bakom dem kan akterspegeln fällas ut och bli en ändamålsenlig badplattform, som visserligen inte kan kon­kurrera med de största exemplaren i klassen men ändå räcker väl till.

De sköna och greppvänliga kompositrat­tarna på sina Jefapiedestaler är tillval för 20 934 kronor och är via så korta vajrar som möjligt, för att minimera gummibandseffekten i styrningen, förbundna med det enda roderbladet från samma danska tillverkare. Fun­kar inte fullt lika bra som styvrod, men är inte heller nå­got att anmärka på.

TEST: Bavaria C42
Pentryt är visserligen L-format, men bara med en ganska kort utstickande del. Lådhurts och bänkskåp erbjuder tillsammans med överskåpen riktigt gott om plats för både utrustning och skafferivaror.
TEST: Bavaria C42
Mellan toalett och ägarhytt ryms på styrbordssidan en generös U-soffa runt det utfällbara salongsbordet. Maststöttan är snyggt kromad och stör inte nämnvärt i bordets framkant.

Att båtens bredd följer med från mitten och akterut gör sittbrunnen synnerligen rymlig, med goda möjligheter för sittande gäster att vid krängning ta fotspjärn mot det fasta bordet som kostar 27 278 kronor extra, där kalla drycker kan fiskas upp ur mittdelens kylfack.

Som sig bör på en familjebåt finns ingen störande skotskena, utan storskotet är istället arrangerat via block uppe på rufftaket. Där leds också fall och trimli­nor helt öppet från mastfoten till avlastarna under sprayhooden.

För den som önskar en något överlap­pande fock som komplement till den självslående, finns korta skenor för 16 367 kronor att tillgå på skarn­däck tätt mot överbyggnaden. Liksom röstjärnen ute i skrovsidan är de placerade så att de ger fin passage fram till fördäck, där en racinginspirerad pulpit bestå­ende av en rostfri båge på vardera sidan underlättar ombordstigningen.

TEST: Bavaria C42
Styrbordssidans akterhytt är i standardutförandet båtens enda, men en spegelvänd likadan hytt kan fås mittemot, där det annars är ett gigantiskt stuvutrymme.
TEST: Bavaria C42
Bavaria C42 är en modern, komfortabel och välseglande båt.

Under däck erbjuder Bavaria C42 en ljust fräsch och diskret elegant interiör, som kontrasterar betydligt mot det som nog fortfarande är mångas sinnebild av lågpris­märkets profil. Vår testbåt har trendig ekinredning för 45 548 kronor, medan traditionell mahogny är standard.

Stora rektangulära skrovrutor ger tillsammans med däcksluckor och rutor längs överbyggnadens sidor ett härligt ljusflöde. Salongen välkomnar på styrbordssi­dan med sin U-­formade soffa, där maststöttan är snyggt kromad och inte stör nämnvärt i bordets framkant. Fälls bordsskivan ut ryms ännu fler middagsgäster, som då får sitta i babordssidans längsgående soffa. Vill man bädda i U­-soffan kostar det manuellt höj­ och sänkbara bordsstativet och en extra dyna 26 517 kronor.

Navigationsbordet har flyttat fram till huvudskottet, med sittplats i färdriktningen i babordssoffan, dock utan ryggstöd. I nära anslutning finns även el- och elektronikcentraler. För om skottet erbjuder båtens mest spatiösa hytt för ägarparet en aningen hög dubbelbädd, en eftergift för att dels få lagom bredd på den, dels tillräcklig förvaringsplats i utdragslådor under.

Ljusinsläppen genom stora rektangulära skrovrutor och däcksluckor ger tillsammans med vit innerliner och de beige eksnickerierna ett ljust intryck även här. Den privata toaletten här i ägarhytten är tillval för 51 892 kronor och rymmer på den begränsade ytan inte någon separat duschkabin, medan en sådan finns i det ordinarie hygienutrymmet längre akterut.

TEST: Bavaria C42
Salongen upplevs faktiskt ljusare än den här bilden antyder, tack vare såväl stora skrovrutor och däcksluckor som rutor längs överbyggnadens sidor.
TEST: Bavaria C42
Speciellt anpassade dynor på pushpit är egentligen ingen nyhet, utan har setts förut på en del båtar. Den här runda varianten fungerar väldigt väl på Bavaria C42.
TEST: Bavaria C42
Akterspegeln kan fällas ut till ändamålsenlig badplattform som visserligen inte kan konkurrera med de största exemplaren i klassen, men räcker väl till ändå.

Styrbordssidans akterhytt är i standardutförandet båtens enda, men en spegelvänd likadan hytt kan fås för 31 592 kronor mittemot, där det annars ryms ett gigantiskt stuvutrymme. Babord om nedgången är pentryt visserligen L-format, men bara med en ganska kort utstickande del, och ger därfo̡?r snarare intryck av att vara längsgående. Här erbjuder lådhurts och bänkskåp tillsammans med överskåpen riktigt gott om plats för både utrustning och skafferivaror.

Trelågig spis med ugn och 110-liters kyl är standard, men ytterligare kyl- eller fryskapacitet kan köpas till för 18 397 kronor.

2 104 856 kronor för Bavaria C42 är förstås ett orealistiskt lockpris som inte ens inkluderar frakt från varvet i sydtyska Giebelstadt. Med de rätta tillvalen adderade landar färdigt ekipage för semestersegling med familjen snarare omkring en miljon högre, men det är verkligen inget opris för en då både välutrustad och komfortabel 42-fotare som också seglar väl.

TEXT: JOAKIM HERMANSSON

FOTON: ANDREAS LINDLAHR, JOAKIM HERMANSSON OCH BAVARIA

TEST: Bavaria C42

PRENUMERERA PÅ PRAKTISKT BÅTÄGANDE

BESTÄLL HÄR

Köpguide: Bavaria 36

TEST: Dufour 390 GL – för familjen och vännerna

Beneteau Oceanis 40.1 – med plats för två familjer

Läs mer från vårt historiska arkiv från 1963 och framåt!

Den här artikeln är en del av vårt premiummaterial. Du betalar snabbt och enkelt med Swish eller kort. Sedan får du tillgång till artikeln via en länk som vi skickar till din mejladress.


Text: Joakim Hermansson • 2021-08-05
LivetOmbordTestarkivTesterBåttestBavariaJoakim HermanssonPraktiskt BåtägandeSegelbåt
Scroll to Top