Nu finns tekniken som gör båtfärden nästan lika bekväm som att ligga vid bryggan. Och när du ligger vid bryggan är det nästan som att ligga på land. Foto: Joakim Hermansson

Artiklar

Så slipper du gungande båt – även vid stillaliggande

Företaget Humphree har utvecklat stabiliseringsfenor som monteras under båten. De gör underverk för att få båten att gunga mindre. Men smakar det så kostar det.

Text: Joakim Hermansson • 2017-08-21 Uppdaterad 2021-06-09

I förra numret av Båtnytt kikade vi närmare på inter­ceptorer, plattor som blixtsnabbt skjuts upp och ner en halv decimeter från akterspegelns kant, och som därigenom lyfter akterpartiet, förbättrar gångläget och minskar båtens rörelser. I kombination med ett avancerat styrsystem gör interceptorerna underverk på båtar från 25 fots längd, som gör hyfsad fart genom vattnet. Den som däremot vill slippa utspillda drinkar när båten ligger stilla, eller en båt som slingrar sig runt omkring ankare eller boj, behöver uppgradera med en uppsättning elmotorstyrda kolfiberfenor under sin båt.

Hisingsbaserade Humphree har utöver interceptorer även stabiliseringsfenor i sitt sortiment, passande för båtar mellan 12 och 50 meters längd. Fenorna monteras alltid i par, en på var sida av båten strax akter om mitten, och med två par på större yachter. De byggs i lätt och styv kolfiber i fyra storlekar från 0,45 till en kvadratmeter, och kopplas till en kraftig elmotor på insidan skrovet. Konstruktionen är sådan att en tillräckligt hård grundkänning bryter fenan i infästningen, för att skrov och motor inte ska skadas alls. De kraftfulla borstfria elmotorerna ger fenorna 90 graders utslag på en sekund, och ett helt varv tar alltså bara fyra sekunder. Fenorna startar och stannar inte heller med ett ryck, utan helt mjukt, för att minimera oljud.

 

Så slipper du gungande båt – även vid stillaliggande
Fenorna tillverkas i kolfiber och monteras i par mitt under båten. Foto: Humphree
Så slipper du gungande båt – även vid stillaliggande
Under dubbelbädden nere i Båtnytts provkörda Azimut 68 döljer sig elmotorn till den sidans stabiliseringsfena. Motorn snurrar fenan ett varv på fyra sekunder. Foto: Joakim Hermansson

24-voltssystemet kräver ingen extra generator, men en egen batteribank mellan båtens ordinarie generator och fenornas elmotorer. Om systemet är avstängt kan fenorna nämligen ändå generera ström baklänges, och därför krävs batterier för att lagra den energin, så att generatorn inte bränns.

Läs mer: Interceptorer sänker bränsleförbrukningen

I de flesta av Humphrees installationer har man stoppat in två till fyra vanliga 12-voltsbatterier på vardera 120–180 Ah, som seriekopplats till 24 volt. Det ska räcka för att hålla båten stabil en hel natt utan att behöva ladda batterierna, i synnerhet om det energibesparande softläget används istället för medium- eller fullägena, men ofta kör man nog ändå generatorerna för att hålla luftkonditionering, frys och andra strömslukare igång.

 

Så slipper du gungande båt – även vid stillaliggande
Manöverpanelen visar kontinuerligt interceptorernas utslag, båtens fart och mycket annat. Härifrån styrs och justeras även stabiliseringsfenorna. Foto: Humphree

Humphree stabiliserings­fenor

• Gör 90 graders utslag på en sekund.

• Roterar ett helt varv på fyra sekunder.

• Mjuk start och stopp minskar störande ljud.

• Stabiliserar i alla farter.

• Minskar rullningen vid nollfart med mellan 50 och 80 procent.

• Minskar rullningen i 20 knop med 65-85 procent (i kombination med interceptorer).

• Kan användas på båtar som gör upp till 40 knop.

• Finns i fyra storlekar: 0,45, 0,6, 0,8 och 1,0 kvadratmeter.

• Passar båtar mellan 12 och 50 meters längd.

• Kostar drygt 500 000 kronor för de minsta båtarna, och det dubbla för de största.

Så slipper du gungande båt – även vid stillaliggande
Båtnytt provkörde en Azimut 68 där rullningen vid 20 knops fart reducerades med mellan 65 och 85 procent, och vid stillaliggande med mellan 50 och 80 procent. Foto: Joakim Hermansson

På Båtnytts testobjekt, en 68-fots Azimut, styrs stabiliseringsfenornas rörelser av det sofistikerade systemet, som vid stillaliggande i måttlig sjö reducerar båtens rullning med 65 procent. Det är närmast perfekt för alla som vill njuta av solen uppe på flybridge utan att få drinkarna i knät:

– Större yachter, ofta med chartergäster, är en av våra viktigare kundgrupper. De vill kunna ligga stilla i någon Medelhavsvik utan att bli störda av vågrörelser från korsande trafik, vattenskotrar eller andra båtar i samma vik, förklarar Marcus Kopp, regional försäljningschef för Humphree.

Prenumerera på Båtnytt här

Ligger båten för ankar eller vid boj, ser systemet dessutom till att fenorna riktas och arbetar så att kättingen eller linan hela tiden är sträckt, genom att placera båten med fören mot vind- och vågriktning.

När båten börjar göra fart genom vattnet känner systemet av det också, tack vare att gps:en ger input. I ­två-fem knop slår fenorna automatiskt om till gångläget, och vänder inåt och akterut, så att båda pekar in mot kölen och aktern. På den provkörda Azimuten erbjuder fenorna stabilisering även i toppfart, men då förstås med betydligt mindre utslag än vid stillaliggande. Fenorna arbetar då för att minimera rullningen i sidled, medan interceptorerna ser till att planingsläget blir optimalt.

– Den som tillbringar mycket tid i sin båt och kör långa sträckor, kanske till och med över hav, uppskattar förstås att rullningen kan minskas, poängterar Marcus Kopp.

– Trawlers är ett annat exempel på en vanlig båttyp för vårt system, där det kan vara extra viktigt att genom låg fart spara bränsle för att öka räckvidden, och där fensystemet höjer komforten ombord avsevärt, fortsätter han, och påpekar att fensystemet är konstruerat för att fungera både för yrkesmässig trafik och fritidsbåtar.

 

Så slipper du gungande båt – även vid stillaliggande
Så här ser ett komplett system med stabiliseringsfenor och interceptorer ut, inklusive styrenheter, elmotorer och manöverpanel. Illustration: Humphree

För de mindre båtarna i storleksintervallet kostar ett system med stabiliseringsfenor från drygt 500 000 kronor, medan priset dubblas för de största båtarna.

– För de som gör den investeringen är ett njutbart båtliv viktigare än systemets kostnad i relation till båtens värde, konstaterar Marcus Kopp och avslöjar att kunderna främst finns i Medelhavet, USA, Asien och Australien.

Installationer i svenska båtar känner han inte till ännu, så här hemma finns fortfarande chansen att bli först…

Interceptorer på frammarsch: ”Jag har blivit av med planingströskeln”

Zipwake och Humphree sänker din bränsleförbrukning

Här är båtskrovet som gör båten snabbare och snålare


Text: Joakim Hermansson • 2017-08-21
ArtiklarBåtnyttBåttillbehörTeknik
Scroll to Top