Viking Line vill minska utsläppen via mekaniska segel // Foto: VikingLine

Artiklar

Mekaniskt segel på Finlandsfärja

Viking Line vill minska koldioxidutsläppen.

Text: Martin Strömberg • 2018-04-27 Uppdaterad 2022-08-11

M/S Viking Grace är första passagerarfartyget i världen som använder mekaniskt rotorsegel för framdrift.

Skeppet har fått ett 24 meter högt och 4 meter brett segel.

Med hjälp av rotorseglet ska man kunna minska koldioxidutsläppen och enligt Viking Line kan man få bort så mycket som upp till 900 ton per år beroende på vindförhållanden.

– Vi vill vara föregångare när det gäller att utnyttja lösningar som minskar miljöbelastningen. Det finländska företaget Norsepower har utifrån det mekaniska rotorseglet utvecklat en världsledande innovation som kan minska bränsleförbrukningen. Vi tycker det är jättefint att vi kan ta i bruk denna innovation på M/S Viking Grace, säger Viking Lines vd, Jan Hanses, i ett pressmeddelande.

Utöver seglet som man satt på Grace har rederiet beställt ytterligare två liknande som ska installeras på en ny färja.

Sedan är det mycket upp till moder natur hur mycket man kommer att tjäna på seglet.

Maximala dragkraften fås när vinden kommer från sidan. Om det är motvind funkar seglet inte alls och på undanvind är effekten minimal.

Rotorsegeln härstammar från Flettnerfartygen som kom på 1920-talet.

Tekniken bygger på Magnuseffekten vilket innebär att det roterande seglet får mindre tryck på ena sidan – och tryckskillnaden ger upphov till en dragningskraft som kan få fartyget att minska energiförbrukningen.


Text: Martin Strömberg • 2018-04-27
ArtiklarBåtnyttViking Line
Scroll to Top