Makassar Highway bogseras bort av Maersk // Foto: Kustbevakningen

Artiklar

Svårt att komma åt sjöfylleriet på utländska fartyg

Rysk kapten hade 2,5 promille i blodet

Text: Martin Strömberg • 2018-08-06 Uppdaterad 2021-06-09

 

Det har varit två allvarliga grundstötningar i svenska vatten de senaste veckorna.

Båda har åtmisntone delvis berott på onykterhet ombord.

Först gick Panamnaregistrerade Makassar Highway på grund den 23 juli utanför i Tjusts skärgård utanför Västervik och läckte olja.

Överstyrmannen dömdes till 60 dagsböter och villkorlig dom efter att ha haft 0,36 promille.

I fredag gick sedan BBC Lagos, som seglar under Antigua & Barbudas flagga, på grund i hög hastighet utanför Helsingborg.

Den ryska kaptenen hade 2,5 promille i blodet.

De båda fartygen är bara två av flera som ertappats med berusat befäl de senaste åren och en av anledningarna att det är svårt att komma åt sjöfylleriet i kommersiell handelstrafik är att det oftast gäller fartyg som inte seglar under svensk flagg. 

– Jag tror att det i stor utsträckning beror på avsaknad av kraftiga grepp från fartygens hemländer. I Sverige är det i stort sett utplånat, säger Hugo Tiberg, professor emeritus vid Stockholms universitet, till svt.se.

– Man får inte stoppa fartyg i onödan. Man kommer nog inte längre eftersom det är internationella förordningar. Det är i så fall incidenter som föranleder när kontroller görs, säger Hugo Tiberg.

När kan man kontrollera fartyg på havet?

– Enligt FN:s havsrättskonvention får vi inte utföra slumpmässiga kontroller mot utländska fartyg i svenska vatten utan misstanke om brott, säger Mattias Lindholm, kommunikatör på kustbevakningen.

Mikael Huss, vd på Sjöbefälsföreningen, tycker att man bör satsa ännu mer på att kontrollera fler fartyg.

– Får Sverige ett rykte om sig att verkligen kontrollera fartyg, då tror jag att många skärper till sig för att slippa anmärkningar, menar han.

 

Allmänheten varnas för oljeutsläpp

Fraktfartyg på grund utanför Valdemarsvik

Båt körde rakt upp på land


Text: Martin Strömberg • 2018-08-06
Artiklarpraktisktbatagande
Scroll to Top