Helge Ingstad ligger fortfarande kvar på botten i Hjeltefjorden utanför Bergen // Foto: Jakob Østheim/Norska försvaret
Expert chockad efter norska olyckan
"De var helt handlingsförlamade"
Ljudloggar och simuleringar har nu gjort att de flesta är helt överens om hur olyckan mellan fregatten Helge Ingstad och oljetankern Sola TS gick till den 8:e november.
Och en stor del av skulden läggs på krigsfartygets besättning.
De får flera möjligheter att manövrera undan men struntar i varningarna och till slut snudd på frontalkrockar man med den betydligt tyngre tankern.
– De har både tid och plats och är heller inte så djupgående att de inte kan gå närmare land. Personalen på bryggan borde veta vad de håller på med och jag är skakad och chockad över bristen på sjömanskap, säger Geir S. Eilertsen, en sjökapten med 40 års erfarenhet, till vg.no.
Ur ljudloggen kan man höra att Sola TS ber Helge Ingstad att väja men svaren från fregatten är undvikande och vaga.
– De verkar överhuvudtaget inte förstå situationen och att de är i fara. Om det är på det här sättet försvaret tränar upp sin personal så är det oroväckande. De visar ingen disciplin eler respekt för sjöfartsreglerna, säger Eilertsen.
Helge Ingstad kostade cirka fyra miljarder kronor att köpa in och ligger nu på botten strax intill land i Hjeltefjorden.
En räddningsaktion har redan misslyckats då vajrarna som fästes i fregatten gick av.
Nu planerar man som bäst nya bärgningsförsök men de allra flesta betraktar Helge Ingstad som förlorad.
Här nedanför kan ni se en simulering över hur olyckan gick till.
Text: Martin Strömberg • 2018-12-13
Artiklar • praktisktbatagande