De ser lika ut på pappret till längd och syfte, men är olika båtar och vi har en segrare // Foto: Karl Hallqvist

Artiklar

SUPERTEST: Snyggast mot Tystast

Ockelbo B21 Cab mot Arronet 20 5 Surprise – vilken är bäst för transporter längs kusten?

Text: Max Carlgren • 2020-06-09 Uppdaterad 2021-06-09

 

Ockelbo B21 Cab imponerade på oss när vi testade den första gången i januari utanför Nynäshamn. Den är snygg både för att vara hyttbåt och plåtbåt och gick riktigt bra i sjön.

Nu tar vi ut den under senhösten tillsammans med Arronet 20 5 Surprise för att se om den håller måttet i en duell mot en rutinerad motståndare.

B21 Cab kom­ mer ur Ockelbo B18 Alu som lanserades för några år sedan. Skrovet har förlängts och fått en hytt, det ger en högre tyngdpunkt och kan påverka gångegenskaperna negativt. Men hyttens placering är väl avvägd, B21 Cab går plant och fint från låg fart ända upp till toppfarten. Planingströskeln är knappt märkbar och toppfarten på 43 knop räcker gott och väl.

Hytten är placerad mot mitten av båten, det ger en hygglig förbrunn att lasta saker i samt ett akterdäck med fasta bänkar där du kan sitta, lasta och gå ut vid tilläggning.

Båten känns längre än vad den faktiskt är tack vare att den både har plats i för och akter. 

Hytten är därför relativt kort. Du går in från fördäck genom en lucka som fälls uppåt, jag som är lång får huka mig en del när jag ska in. Ståhöjden är runt 185 centimeter, godkänt. Du sitter och kör nära den raka framrutan. Sikten är god och körställningen bra, det finns stöd för armen och ett litet fack för mobiltelefonen. Dubbla vindrutetorkare garanterar bra sikt även om det börjar regna eller stänka vatten.

SUPERTEST: Snyggast mot Tystast
Trots alla Arronets styrkor är testteamet ändå överens om att Ockelbo B21 Cab är vinnaren i denna duell // Foto: Karl Hallqvist

 

Bakom de två stolarna finns två fasta bänkar i aktern vända framåt. För att spara plats har man valt bort längs­gående sidosoffor och istället gjort en lösning där du kan fälla upp ytterligare sittplats framför akterdörren under gång. I de båda aktre hörnen finns fasta bänkar, när du stängt dörren kan du fälla upp två klaffar så att det blir en hel soffa som rymmer fyra personer. En smart lösning som gör att alla åker vända framåt.

Stolarna och inredningen är enkel och avskalad, men trots det känns det ombonat, snyggt och välgjort. Båten är byggd i plåt och saknar Arronets gummiupphängda hytt, men ljudnivån är ändå godkänd. Vi kan sitta och prata utan att behöva skrika till varandra.

Ockelbo B21 Cab är en snygg båt som går bra, men ett par invändningar har jag ändå.

En är att den är snålt utrus­tad som standard. Du får betala extra för värmare, något som borde vara standard i en hyttbåt, samt för stuvar på fördäck och för dynor till för­ och akterdäck.

Den andra är att hytten är i minsta laget. Du kan inte sova i den, och för att vara en hyttbåt avsedd för transporter i alla väder är det mycket plats som satsats på utrymmen utomhus. Det finns inte så mycket skyddat utrymme att lasta i, utan packningen hamnar utomhus.

SUPERTEST: Snyggast mot Tystast
Förarplatsen är rymlig. Här syns reglage både för trimplan för att hålla gången rak i sidled och Mercurys automatiska powertrim för motorn // Foto: Karl Hallqvist

 

Arronet 20 5 Surprise bygger på en kombination av skrovet från den tidigare 20 5 som funnits med i tio år, och den gummiupp­hängda hytten från de större modellerna på 23 till 27 fot. Här kan man alltså säga att man tagit en större båt och krympt den, tvärtom mot vad Ockelbo gjort.

Arronet bygger rejält, det är deras signum, och på det drygt 20 fot långa skrovet kan det göra att di­mensionerna nästan känns överdrivna. Men jag gillar att varvet vågar ta i. Dörren till hytten känns kassaskåpssäker och skjuts åt sidan. Det gör att den inte inkräktar på ut­ rymmet på det stora fördäcket. Här kan du lasta fullt och ändå komma ut när du ska lägga till. Även dörren har vind­rutetorkare för att garantera god sikt framåt.

Den stora skillnaden mot den tidigare 20 5 med hytt är att här är hytten gummiupphängd. Det är nästan helt tyst inne i båten under gång. Ljud och vibrationer stoppas ef­ fektivt och jag kan sitta och prata med fotografen utan att alls behöva höja rösten.

Sikten är riktigt bra tack vare att det saknas balkar i hörnen på framrutan. Istället vilar konstruktionen på grövre balkar intill dörrarna. De skymmer till viss del sikten snett framåt, men utgör inget större problem. Vill jag se riktigt bra öppnar jag den stora takluckan och sticker ut huvudet och spanar runt i 360 grader.

Bakom de fjädrande stolarna, som är standardutrust­ning, finns två soffor längs skrovsidorna. Här sitter fyra personer vända åt sidan. Vill ni sitta vända framåt, eller klämma in åtta personer i hytten, finns en liknande lösning som på Ockelbo B21 där du fäller upp två klaffar framför akterdörren så att du får två sittplatser till. Här går det även att få till sovplats för en eller två entusiastiska övernattare, det går, men det kommer inte att bli bekvämt.

SUPERTEST: Snyggast mot Tystast
Förarplatsen är bra och sikten är god. Du sitter bekvämt i de lyxiga stolarna som kompenserar med marginal för viss stötighet i vågor // Foto: Karl Hallqvist

 

Akterdäck är mer som ett dike där du kan gå ut och förtöja. Visst går det att stuva in lite last även här, speciellt eftersom det sitter en skjutdörr också till aktern, men det handlar mest om att komma åt vid förtöjning.

Hytten är styrkan på 20 5 Surprise. Förutom fjädrande stolar är även värmare standard, liksom den stora takluckan. 

Men båten har också sina brister, och den främsta är sjö­egenskaperna. Den ökade vikten med den nya hytten, den väger drygt 400 kilo mer än Ockelbo B21 Cab, tillsam­mans med en 200­-hästare, gör att vi får en ovälkommen planingströskel att ta oss över. Botten är ganska flack, det gör att båten blir stadig. Men det gör också att den inte tar vågor särskilt mjukt.

De fjädrande stolarna skyddar oss, men jag som är lång slår huvudet i taket bakom takluckan flera gånger när vi hoppar i större svall. Väl uppe i marsch­fart kan vi tuffa på och hålla en bra hastighet, men det blir varken aktiv eller rolig körning, mer en stadig färd rakt fram mot målet.

SUPERTEST: Snyggast mot Tystast
Foto: Karl Hallqvist

 

De ser lika ut på pappret till längd och syfte, men är olika båtar.

Ockelbo B21 Cab är en snygg­pendlare. Linjer­na är sportiga och skrovet går plant och fint i vattnet. Men hytten är relativt liten och akterdäcket snarare till för fika än för att lasta prylar till sommarstugan. Den är snällare än Anytecs hyttbåtar med sitt aggressiva utseende, men tuffare än många hyttbåtar som mer för tankarna till transport för snickare än barnfamiljer.

Arronet känns tvärtom tung och rejäl. Det är uppen­bart att den kommer att fungera både i snö, kyla och blåst. Ingenting kommer att rå på denna drygt 20 fot korta pend­larbåt. Det finns mer plats både för packning och passage­rare inne i hytten och allt är väldigt välbyggt.

Det är rejäla räcken i taket att hålla sig i, stolarna för förare och passa­gerare är gasfjädrade och tål vad som helst, och värmare är standard eftersom hyttbåtar är till för att användas året runt i alla väder. Den stora takluckan gör att du även kan få känslan av en öppen båt om solen skulle få för sig att komma fram.

Trots alla Arronets styrkor är testteamet ändå överens om att Ockelbo B21 Cab är vinnaren i denna duell. Den går lättare i vattnet och är roligare att köra än Arronet 20 5. Det är gott om plats både på fördäck och akterdäck, även om hytten blir i minsta laget.

Den är inte långt efter Arro­net vad gäller låg ljudnivå inne i hytten, och dessutom ser den riktigt bra ut när den ligger vid bryggan. En detalj som kan vara nog så viktig om du inte vill att din fritidsbåt ska se ut som en arbetsbåt.

 

Fotnot. Texten är tidigare publicerad i Båtnytt 2018/12

SUPERTEST: Snyggast mot Tystast
Foto: Karl Hallqvist
SUPERTEST: Snyggast mot Tystast
SUPERTEST: Snyggast mot Tystast

Test: Ockelbo B18 AL CC

TV: Vi provkör Arronet 24 5 CX

Storebro 31 Baltic – dubbelruffarnas Rolls Royce

Bjässen är sjösatt – världens största containerfartyg i vattnet


Text: Max Carlgren • 2020-06-09
Artiklarpraktisktbatagande
Scroll to Top