Buster Phantom Cabin sväljer hela 12 personer i den rymliga hytten. Samtliga bilder: Max Carlgren

LivetOmbord

Test: Busters nya monsterbåt – så bra är hyttversionen

Buster ger nu största modellen Phantom tak över ­huvudet. Resultatet är en pendlarbåt i lyxklass – med ett pris därefter.

Text: Anna Sandgren • 2018-09-25 Uppdaterad 2022-05-16

Phantom Cabin är Busters största kabinbåt genom tiderna och baserad på det öppna Phantomskrovet. Den funktionella hytten ­bjuder plats för tolv personer. Vi kliver ombord via en av två rejäla badplattformar i ­aktern, vilka känns igen från föregångaren. De underlättar av- och ombordstigning, men framförallt bidrar de till att snygga till båtens visuella linjer genom att effektivt rama in motorerna och även skydda dem.

Test: Busters nya monsterbåt – så bra är hyttversionen
De långa badplattformarna ger gott om plats att placera fötterna och ramar effektivt in motorerna, samt bidrar till att visuellt snygga till båtens linjer.

Positivt är att däcket är konstruerat utan nivåskillnader och försett med halkfri durkplåt. Akterdäcket är tillräckligt stort för att du ska kunna röra dig snabbt och erbjuder plats för att stuva prylar, att använda som fiskeplattform eller hänga en solig dag när du har fått nog av socialt prat inne i kabinen – och längtar efter frisk luft utan för mycket vind i håret. Det finns bra med grabbräcken att hålla sig i.

Prenumerera på Båtnytt här

Test: Busters nya monsterbåt – så bra är hyttversionen
Vattenskidbågen ingår som standardutrustning och har en fiffig fender­förvaring som även fångar upp en del motorljud.

Framför motorfästet sitter en vattensportsbåge som fungerar som fäste för en rejäl fenderhållare. En stor skjut­dörr leder in i hytten via aktern. Direkt till babord väntar en stor U-soffa med plats för fem personer att sitta bekvämt under färd. Här finns även ett utfällbart bord. Genom att vinkla ryggstödet på den främre passagerarsoffan föröver skapas plats för åtta personer runt matbordet.

Till styrbord om soffa och bord finns ett längsgående litet pentry med spis, ho, vattenkran och gott om stuvfack. Phantoms bredd, 2,84 meter, gör att det är plats nog för en tillräckligt bred mittgång inne i hytten. Längre föröver till styrbord sitter föraren i en bekvämt fjädrande fåtölj. Till babord finns en passagerarsoffa med plats för två personer. Både förare och passagerare har bekväma fotstöd, som går att vinkla.

Test: Busters nya monsterbåt – så bra är hyttversionen
Phantom Cabin är framförallt en transportbåt, men här finns ett pentry med god förvaring. En liten toalett finns också under ett av sätena.

I båten sitter Busters egna infotainmentsystem med dubbla Q-smartskärmar på vardera 16 tum inbäddade i styrkonsolen. Q-system ger förutom vanlig kartinfo ­också snabb och tydlig information om väder, hastighet, olika motorvärden med mera. Här finns dessutom radio och förinspelade filmer redo att bistå den mindre sjövana med tips om bland annat tilläggning och knopar.

Test: Busters nya monsterbåt – så bra är hyttversionen
Förarplatsen domineras av dubbla 16-tumsskärmar. Sikten är i världsklass där inget stör vyn. Instrument­panelen enkel, ratt och reglage är välplacerade och de rejält dämpade, gasfjädrande stolarna bekväma.

Som tilläggs­utrustning går det bland annat att få ais. Vår testbåt har försetts med en extra tiotumsnavigator framför passagerarsätet. Passagerarplatsen bjuder även ett stort stuvfack, samt grabb­räcken att hålla sig i om färden skulle vara skumpig.

Innan vi kastar loss drar jag upp handtagen i den rejäla dörren som leder ut mot fördäck och kliver ut. Också här har säkerhetstänket stått i fokus, med hög reling och bra räcken att hålla sig i. Durkytan är stor nog att använda både för att stuva last, eller prova fiskelyckan. Här finns också plats för tre passagerare att sitta och gott om stuv­utrymmen under de gasdämpade luckorna.

Test: Busters nya monsterbåt – så bra är hyttversionen
Test: Busters nya monsterbåt – så bra är hyttversionen

Vår båt är utrustad med dubbla 200-hästare från ­Yamaha och Yamahas drive-by-wire-system och joystick­styrning. Systemet styr på ett effektivt sätt motorernas riktning, effekt och växelsystem. Under själva körningen kan det användas för att automatiskt synkronisera och trimma motorerna, samt som farthållare.

Det är en ­enkel match för mig att manövrera ut bland alla ­båtar som trängs i den lilla hamnen i Finland, dit vi rest för att se vad den finska fantomen går för. Vi sicksackar oss mjukt och smidigt ut mot öppet vatten. Båten följer minsta rattutslag och imponerar direkt med sin kursstabilitet. Jag skjuter fram reglaget. Vi passerar snabbt planings­fart och kommer upp i toppfarten på drygt 40 knop. 

Vi är fyra personer ombord och har drygt halv tank. Vet du med dig att du ofta lastar båten tungt och vill nå högre hastigheter kan du satsa på starkare motorer. Du kan välja mellan singel- eller dubbelmontage. Den rekommenderade motorstyrkan börjar vid 300 hk och sträcker sig upp till dubbla 4,2 liter V6:or från Yamaha på totalt 600 hk (2x 300 hk).

Utrustad med maxstyrkan toppar Cabin på över 53 knop och har en bekväm marschfart från 25 knop och ända upp till över 40 knop. En bränsleekonomiskt vettig fart ligger runt 25-27 knop.

Test: Busters nya monsterbåt – så bra är hyttversionen
Buster Phantom med sitt 22-gradiga skrov trivs i sjö och vågor.

Enligt Busters siffror drar båten strax under två liter per distans, självklart beroende på val av motorer. Precis som på den öppna Phantom är bränsle­tankarna väl tilltagna och rymmer hela 800 liter. Här och nu räcker det fullkomligt med de totalt 400 hästarna som pryder akterspegeln.

Test: Busters nya monsterbåt – så bra är hyttversionen
Fällbara fotstöd i en smart design är placerade både vid förar- och ­passagerarplatsen för den som vill vila fötterna.

Gången är harmonisk, trygg och faktiskt – elegant. Phantom är med sitt 22-gradiga skrov en välsvarvad skapelse som trivs i sjö och vågor. Jag girar skarpt, gång på gång. Första gångerna sänker jag på rutin farten ett par knop och trimmar in motorerna, men det visar sig inte behövas. Greppet i sjön imponerar.

Test: Busters nya monsterbåt – så bra är hyttversionen
Stor taklucka som öppnas med ett enkelt knapptryck. Vår testbåt har extra belysning och sökljus, bra tillbehör för långa säsonger.

Stor vikt har lagts på ljudisoleringen. Trots full gas och en hel del vågor är ljudvolymen inne i hytten överraskande låg. Vi kan utan problem fortsätta hålla normal samtalston. Ett annat mycket stort plus är den goda sikten. Var du än sitter i båten har du god sikt, något vi inte är bortskämda med sett ur ett historiskt hyttbåtsperspektiv.

Båten kommer rikligt utrustad redan i standardutförandet med bland annat elektronisk-hydraulstyrning, trimplan, dubbla batterisystem, elektrisk taklucka, pentry samt ho med vattenkran och en liten nödtoalett som fälls in under ena sätet. Bogpropeller är tillval, däremot är tunneln för den redan förberedd för att underlätta en efterinstallation. Tillval är även joystick, kyl, värmare, gardiner med mera. 

Test: Busters nya monsterbåt – så bra är hyttversionen
Du sitter bekvämt i u-soffan, som har ett stort klaffbord med plats för upp till sex personer. Det finns gott om välplacerade grabbräcken överallt i båten.

Buster Phantom är en modern hyttbåt för den kräsna och medvetna pendlaren som vill köra smärtfritt oavsett väderförhållanden. I stort sett sitter precis allt där det ska, det enda som möjligtvis är ett hinder på vägen är priset. I standardutförande ligger prislappen på drygt 1,8 miljoner kronor.

Test: Busters nya monsterbåt – så bra är hyttversionen
I stäven finns en stor förvaring, försedd med dubbla gasdämpare och redo att svälja både förtöjningsutrustning och packning.
Test: Busters nya monsterbåt – så bra är hyttversionen

Test: Nya Buster Phantom med 700 hästar bekänner färg

Gratis båttester av Buster

Båtnytt testar: Så bra är Husky R7 – Finnmasters första aluminiumbåt


Text: Anna Sandgren • 2018-09-25
LivetOmbordTestarkivBåttestMotorbåt
Scroll to Top