Vilken sjumeters alu-bowrider är nordisk mästare, Nordkapp 705 Avant Ranger, Anytec A23 eller Buster Magnum? Samtliga bilder: Karl Hallqvist.

LivetOmbord

Jämförande test: Bästa sjumeters bowridern i aluminium

Hårda Anytec A23, kluriga Nordkapp 705 Avant Ranger eller praktiska Buster Magnum? Båtnytt ställer tre olika men ändå lika sjumetersbåtar mot varandra för att se vilken som är den bästa bowridern.

Text: Mikael Mahlberg • 2018-10-22 Uppdaterad 2022-06-08

När vi  kommer ned till Norberg & Nilssons brygga i Nynäshamn börjar jag undra över vad vi håller på med. Kan man verkligen jämföra en helsvetsad hårding som Anytec A23 med den madrasserade halv­plastbåten Nordkapp 705 Ranger Avant?

Jo, visar det sig, det går alldeles utmärkt.

Våra tre testbåtar är alla bowriders och strax under sju meter långa. Alla tre är praktiska allt-i-allo-båtar. Med många sittplatser i både förskepp och akter rymmer de både en och två familjer på badutflykt eller transport till ­sommarstugan. Tack vare de öppna förbrunnarna är de också lättare att kliva i och ur än en daycruiser men ­erbjuder samtidigt bättre vindskydd bakom rutan än en mittpulpetbåt.

Gå direkt till testresultatet

Även om de skiljer sig åt, strävar Buster Magnum, ­Anytec A23 och Nordkapp 705 Avant Ranger också efter att lägga sig mitt i träffområdet för båtköparnas önskningar. Anytec har med nya A23 tagit ett stort kliv mot bekvämare båtar med fler sittplatser. 

Samtidigt har Nordkapp, som för bara några år sedan enbart gjorde plastbåtar, tuffat till sig och vill med Ranger-­serien visa att man också kan göra lite tåligare båtar med plåtskrov. Buster känner konkurrenterna nafsa i hälarna och har med den nya Magnum-generationen fått till en både bekvämare och hårdare modell där den gamla plywooddurken ersatts med aluminium och inredningen blivit trevligare.

Det är alltså tre olika båtar som tävlar om ungefär ­samma kunder: de som vill åka ut på sjön i en öppen men ändå bekväm båt.

Låt oss göra precis det.

Jämförande test: Bästa sjumeters bowridern i aluminium
Nordkapp 705 Avant Ranger har ett 24 grader vasst V-skrov och går klart bäst av testbåtarna.

Nordkapp 705 Avant Ranger – Överlägsna sjöegenskaper

Det är svårt att sluta le. Efter en timmes bus­körande i den krabba havssjön utanför Nynäs­hamn känns Nordkapp som en förlängning av min gashand. I 45 knop skär skrovet ­genom den höga motsjön så mjukt att fotograf-Karl för första gången under dagen vågar släppa sitt krampaktiga grepp om teleobjektivet och njuta av färden.

Jämförande test: Bästa sjumeters bowridern i aluminium
Gott om sittplatser och solbäddar gör Nordkapp till den trevligaste båten för den som vill lapa sol.

Vi har visserligen kört Nordkapps 24 grader djupa och blott 2,30 meter breda aluminiumskrov under hela förra sommaren, i formen av den långtidstestade styrpulpetbåten 705 Enduro. Men först nu, i jämförelse med de två övriga båtarna, står det klart att skrovet är överlägset konkurrenterna i den här i klassen. I praktiken innebär det att Nordkapp kan hålla 30 knops fart genom sjö där andra båtar måste dra ned för att passagerarna ska hålla ihop. Nordkapp 705 Avant Ranger skär silkeslent genom krabb sjö. Denna sportiga och bekväma racer är det rätta valet för den som gillar snabba utflykter till sol och bad.

På akterspegeln hänger Evinrudes 200 HO. Det sistnämnda står för High Output, och innebär i praktiken att motorn utvecklar ungefär samma kraft som 225-hästarsmotorerna på Anytec och Buster. Vi mäter toppfarten till 45 knop och i marschfarten 24 knop drar Evinruden exakt en liter per sjömil – snålast i testet. Nordkapp säljs enbart med tvåtakts Evinrude-motorer, som kommer med den inbyggda fördelen att de automatiskt kan vinterkonserveras hemma på tomten och därför bara behöver servas vart tredje år. Maxmotor på Nordkapp 705 är 250 hästkrafter och toppfarten då över 50 knop, en hastighet skrovet tål med råge. Då hamnar prislappen på cirka 770 000 kronor.

Jämförande test: Bästa sjumeters bowridern i aluminium
Nordkapps förskepp har flest sittplatser och visst går det även att sträcka ut sig. Att ta sig ombord i den låga båten är däremot snäppet svårare.

Sjöegenskaperna beror på V-formen, låga fribord och smal bredd, som dock ger en trängre inredning än de övriga båtarna i testet. Att Nordkapp känns något trång beror också på att designern Espen Thorup sin vana trogen packat in så många kluriga soffor, solsängar och sittplatser han bara förmår. Det låter sig göras då Nordkapp till skillnad från Buster och Anytec har en gjuten, lättformad plastinnerline.

Förskeppet är en orgie i soffor och dynor. Längs hela styrbordssidan löper en lång divan, som kan bäddas till en solbädd med dynor som vanligtvis ryms i stuvfacken undertill. Stuvutrymmet är överlag rikligt ombord, bland annat finns ett jättefack med porta-potti i förarkonsolen. 

Via en smal dörr i rutramen kliver vi in i den aktre sittbrunnen. Här skiljer sig möblemanget från Buster och Anytec. Nordkapp har satsat på en rak soffa i aktern, förarstol och en passagerarstol med vändbart ryggstöd. Med en enkel iläggsskiva går det också att bädda upp en mindre solbädd i aktern. Totalt ryms faktiskt hela sju personer i sittbrunnen, även om alla inte sitter optimalt.

De många sittplatserna och soldynorna gör Nordkapp till en utmärkt sol- och badbåt för den som villa ta med många ut på sjön. Det sportiga, strömlinjeformade ut­seendet fångar också en del blickar. Denna glassiga racer är dock inte lika praktisk som snygg. Den lätt prångiga inredningen gör det krångligt att pressa sig in i båten med matkassar och packning, likaså mindre smidig för en äldre/större person.

Jämförande test: Bästa sjumeters bowridern i aluminium
Solbädden i aktern funkar för en tupplur. Under passagerarkommoden finns också en liten kylbox för lunchen och svala drycker.

Den sportiga rutramen är på tok för låg för att längre förare ska kunna se genom glaset. Dessutom är rutan kraftigt bakåtlutad och instrumentpanelen undertill är helt vit, vilket resulterar i kraftiga reflexer. Denna soliga dag väljer jag därför att halvstå och köra. Förarplatsen får dock stort plus för ett riktigt bra handskfack. 

Några andra detaljer i den finessrika båten är också mindre genomtänkta, som att aktersoffan är omöjlig att öppna med kudden på, eller att de många dynorna är bökiga att knäppa fast. Men dessa mindre missar är lätta ha överseende med.  Nordkapp 705 Avant Ranger är en havets sportbil – inte alltid praktisk, men en riktig humörhöjare.

Jämförande test: Bästa sjumeters bowridern i aluminium
Föraren sitter bra men tyvärr är vindrutan för låg och vinklad för att längre förare ska kunna se genom den. Dessutom är panelen under rutan vit vilket ger störande reflexer i solljus.
Jämförande test: Bästa sjumeters bowridern i aluminium
Anytecs karakteristiska, kantiga utseende sticker ut och båten får blickar i gästhamnen.

Anytec A23 – Hård på alla sätt

Den helsvetsade A23 är testets mest robusta båt. Tyvärr går denna tuffing också rätt hårt i sjön. Havet utanför Nynäshamn är sommar­blått, en stor kontrast mot när vi i ­januari körde Anytec A23 första gången. Då var himlen blygrå och på hemvägen föll snön över fördäck. Vågorna var långa och i dyningarna upplevde jag att A23 gick mjukt och harmoniskt.

Men denna dag, med krabbare sjö, känns Anytec A23 stötigare än både Buster och speciellt Nordkapp. När vi sätter 25 knops fart genom den krabba motsjön är ­färden jobbig för fotograf-Karl i aktersoffan. Min rygg ­räddas däremot av de fenomenala, dämpade stolarna med ­Öhlins-fjädrar som tar upp det allra mesta av skrovets stötighet. Stolarna är en nödvändighet för att två ska kunna åka bekvämt i båten.

Jämförande test: Bästa sjumeters bowridern i aluminium
Soffan är något trång, då kapellgaraget inkräktar på sittytan i ändorna. A23 bör beställas med tillvalet U-soffa, som dock kostar 24 800 kronor.

Anytec A23 har också, jämfört med konkurrenterna, en tendens att lätta från vågorna även med fören nedtrimmad. I nedslagen slamrar skrovet också på klassiskt alubåtsmanér. Bästa sättet att angripa den krabba sjön är att flyga över vågtopparna i 30-35 knop, men det kräver körskicklighet och visst mod från passagerarna. Maxfarten med den 225 hästkrafter starka Mercury Verado-motorn är 43 knop och motorn drar då cirka två liter per sjömil. De kompressor­matade Verado-snurrorna är kända för att vara törstiga. I bästa marschfarten, 27 knop, är bränsleförbrukningen drygt 1,3 liter per sjömil – drygt 30 procent mer än Yamaha- och Evinrude-motorerna på Buster och Nordkapp.

Men Anytec A23 har också många goda sidor. Båten är välbyggd. Det mesta, som knapar och räcken, är fastsvetsade och båten håller troligen närmast en evighet.

Säkerheten är hög. Vi bordar enkelt och tryggt förifrån tack vare två rejäla svetsade hajfeneräcken och ett halk­skyddat fördäck.

Jämförande test: Bästa sjumeters bowridern i aluminium
Den utmärkta stolen, hög vindruta och en liten kudde för gasarmen gör Anytecs förarplats till den bästa i testet.

Fördäck är mest en plats att stå på vid förtöjning, fiske eller dylikt. Här finns två mindre förvaringslådor för fendrar och tampar. Det är bakom den tvådelade, ytterst rejäla dörren till akterbrunnen som Anytecs passagerare trivs bäst.

Anytecs stora fördel är den höga och raka rutan som ger ett bra vindskydd för de åkande. Visserligen har varvet fallit för frestelsen att sänka rutan vid dörren för att få till det lätt arga utseende som är Anytecs signum, men det stör varken sikt eller funktion.

Från min fjädrade förarstol, som är klart bekvämast av stolarna i testet, är utsikten över vågorna suverän. Gasarmen vilar på en liten avlastande kudde. Under instrumentpanelen finns till och med ett fack att lägga solglasögon och mobilen i – synd bara att usb-uttaget inte sitter i närheten.

Jämförande test: Bästa sjumeters bowridern i aluminium
De grova svetsade räckena gör det enkelt att gå ombord i A23. För­brunnen är mest en yta att vistas på i lugn fart och när båten ligger still.

Vår testbåt rymmer fem personer, två på de utmärkta fjädrande stolarna och tre i den raka aktersoffan. Soffan kan, som tidigare nämnts i den här tidningen, förlängas med två sittdelar till en U-soffa. Det kostar 24 800 kronor men är att rekommendera eftersom den raka standardsoffan är relativt trång.

Överlag är sittbrunnen något trängre än den snudd på likadant möblerade Bustern men svängrummet är bättre än i den finessrika och med diverse solbäddar försedda Nordkappen.

Stuvutrymme för helgpackningen och matkassarna finns i aktersoffan och även pulpeterna, där luckorna är för små med tanke på det stora utrymme som faktiskt döljer sig inuti. Ankare och fendrar ryms dock fint i de stora ankarboxarna i aktern. Här hittar vi också den imponerande targabåge som funkar som radarfäste, wakeboardtorn och fäste för allehanda vattenleksaker.

Grundpriset för Anytec A23 med 225 hästar är 944 000 kronor. Med U-soffa och lite extrautrustning går båten på en miljon kronor, klart dyrast i testflottan. 

Jämförande test: Bästa sjumeters bowridern i aluminium
Utmärkta stolar med Öhlins-dämpning är standard ombord – och en nödvändighet för att kunna köra skrovet i högre vågor.
Jämförande test: Bästa sjumeters bowridern i aluminium
Buster Magnum generation fyra har ett nytt skrov som skiljer sig helt från det tidigare, som ritades redan 1990. Nya Magnum har steglister och går därför snabbast i testet, men ändå relativt mjukt.

Buster Magnum – Praktisk utan blottor

Buster Magnum har alltid varit en praktisk båt, men med den senaste generationen – den fjärde i ordningen – har Magnum kommit ifatt konkurrensen när det gäller komfort.

Med drygt 5 000 sålda exemplar sedan 1991 är Buster Magnum den bäst säljande nordiska alubåten över sex meter.

Jämförande test: Bästa sjumeters bowridern i aluminium
Busters raka U-soffa har bekvämt ryggstöd och rymmer fyra personer. Som synes är det gott om durkyta att ställa packningen på.

Populariteten beror på att Magnum alltid varit en praktisk allroundbåt. Det gäller även vår testbåt. Att kliva i förbrunnen via Busters klassiska breda, räfflade aluminium­förskepp är lätt även för en person med stela leder. Förbrunnen är rena motsatsen till Nordkapps kuddrum: här saknas soffor, istället finns två fotsteg för att man enkelt ska kunna kliva upp vid sidoförtöjning. Buster vet helt enkelt att väldigt få sitter i förbrunnen under gång. Istället har Buster tänkt på viktiga detaljer som ett öppet fack att lägga in tamparna i och att förtoftens stuvfackslucka aldrig slår igen på fingrarna, tack vare snarast överdimensionerade stötdämpare.

Det är också gott om svängrum i båten. Via den breda passagen mellan styrpulpeterna når vi den aktre sitt­brunnen. Buster har här möblerat med två stolar för förare och passagerare, samt en rak aktersoffa som gott och väl sväljer fyra personer. Men vi har tidigare testat nya Buster Magnum med tillvalet U-soffa, som är att rekommendera för de som ofta åker fler ombord. Då skruvas två extra moduler fast i durken vilket gör att sex personer sitter i soffan utan problem. 

Jämförande test: Bästa sjumeters bowridern i aluminium
Magnum är standardutrustad med det egna navigationssystemet Buster Q. Navigatorn på 16 tum är större än konkurrenternas skärmar och i flera fall mer lättanvänd.

Soffan är välstoppad, djup och därmed bekvämast i testet. Att slå sig ned här ger en känsla av trygghet, du sitter väl skyddad från havets krafter. Med testbåtens raka soffa blir det gott om durkyta mellan soffa och stolar – bra när du vill ställa ned matkassarna, resväskan eller klotgrillen. Stuvutrymme finns det också gott om, dels i de stora pulpeterna, dels i den djupa aktersoffan. Ett stort plus är att stuvfacksluckorna är gasdämpade och alltså stannar i öppet läge. Dessutom går soffans lock att öppna även med kudden på, något som spar en hel del irritation.

När vi stävar ut på den öppna fjärden söder om Nynäshamn möter vi motvinden, men bakom rutan sitter vi tryggt och skyddat. Buster har lyckligtvis inte fallit för frestelsen att göra en sportigt låg vindruta. Förarstolen är bekväm men har tyvärr ett urtag i bakkanten, vilket gör att innehållet i förarens bakfickor kan slinka ut på durken.

Jämförande test: Bästa sjumeters bowridern i aluminium
Magnums rena förbrunn är perfekt för fiske. Plus för det öppna facket där tamparna förvaras lätt åtkomliga.

Framför mig har jag Busters eget navigationssystem, Q. Det har utvecklats av ett finskt mjukvaruföretag för Busters räkning och sitter som standardutrustning i alla större modeller. Skärmen är enorm, 16 tum, och ekolod finns som tillval. Här finns grundläggande funktioner som ruttplanering med waypoints och annat som mer etablerade konkurrenter har. Det som skiljer är att Q känns mer lättanvänd än många konkurrenter och dessutom uppdateras via båtens inbyggda wifi. Att båten också har ett eget internet­abonnemang som ingår i två år är en modern bonus.

På akterspegeln hänger maxmotorn, Yamahas 225 hästar starka V6. Det nya Magnum-skrovet har till skillnad från det gamla steglister och planar upp snabbt, utan direkt tröskel. Efter några sekunder dansar vi fram över de krabba vågorna i 46,8 knop – testets högsta toppfart.

Skrovet tuggar sig igenom den krabba Nynäs-sjön utan problem. Båten har bra balans och även om skrovet går hårdare än den sylvassa Nordkappen, är färden kontrollerad och luftfärderna uteblir. Skrovljuden är också behagligt dämpade, varvet har klart lyckats med ljudisoleringen. Kör­egenskaperna är trygga.

Buster Magnum generation fyra är en båt utan direkta blottor. Att Buster också hållit nere prislappen är ett stort plus. Vår testbåt kostar 666 000 kronor, alltså ungefär lika mycket som den utgående generationen.

Jämförande test: Bästa sjumeters bowridern i aluminium
Förbrunnen är visserligen mest en plats för förtöjning och fiske, men det går till nöds att sitta på de praktiska fotstegen som gör det enkelt att gå ur båten vid sidoförtöjning.

Fakta och testvinnare i jämförande test mellan Nordkapp 705 Avant Ranger, Anytec A23 och Buster Magnum

Efter en dags hårdtestande utanför Nynäshamn är testlaget enigt.

Anytec A23 är testets hårdaste båt, försedd med den inbyggda kvalitet som en helsvetsad aluminiumbåt ger. Förarplatsen är ergonomisk och den höga vindrutan ger ett utmärkt vindskydd för passagerarna. Men i jämförelse med de andra ­testbåtarna är skrovet stötigt och bullrar. Anytec är dessutom cirka 300 000 kronor dyrare än konkurrenterna, ett pris som känns svårsmält med tanke på skrovets egenskaper.

Det blir därför Nordkapp och Buster som får tävla om att krönas till testlagets favorit.

Nordkapp 705 Avant Ranger är den bästa sjöbåten i skaran. Det smala, V-bottenskrovet med racing-dna klarar 30 knop även i grövre inomskärssjö och är stabilt i över 50 knop. Nordkapp har dessutom en inredning som sväljer många passagerare och goda stuvutrymmen. Det gör 705 Avant Ranger till testets bästa sol- och badbåt, om än inte den mest praktiska laståsnan.

Testlagets allround-favorit blir Buster Magnum. “­Funkar lika bra för att hämta mormor vid glasskiosken som att åka på svensexa i ytterskärgården”, menar en testare. Poängen är att praktiska Magnum är en båt för alla. Det är enkelt att kliva ombord och röra sig. Den generösa durk­ytan lockar den som vill fiska eller lasta grejer. ­Samtidigt gör den djupa soffan (eller U-soffan) Buster till en mycket ­bekväm båt. Att Magnum dessutom har ­sportiga sjöegenskaper och en konkurrenskraftig prislapp avgör frågan. Buster ­Magnum generation fyra har alla chanser att fortsätta modellens ­segertåg bland båtköparna.

Jämförande test: Bästa sjumeters bowridern i aluminium
Buster Magnum står som vinnare i Båtnytts test av tre sjumeters aluminium-bowriders.

Anytec storsatsar – två nya modeller i höst

Långtest: Nordkapp Enduro 705 Ranger

Gratis båttester av Buster


Text: Mikael Mahlberg • 2018-10-22
LivetOmbordTestarkivTesterBåtnyttBåttest
Scroll to Top