Bred akter, dubbla roder och dubbla rattar är en del av Hallberg Rassys nya stil. Hallberg Rassy 340 tar varvet in i framtiden. Foto: Rick Tomlinson och Joakim Hermansson

LivetOmbord

Test: Båtnytt seglar nya kaxiga Hallberg Rassy 340

Nästan lika stor bredd i aktern som större 412 ger nya snygga Hallberg-Rassy 340 en generös akterhytt och möjlighet till dubbla roder och rattar. Dessutom seglar hon finfint.

Text: Joakim Hermansson • 2018-12-04 Uppdaterad 2022-06-08

På BOOT i Düsseldorf 2017 premiärvisade Hallberg-Rassy sin helt nya och revolutionerande 44-fotare. Ingen hade väl någonsin kunnat tro att det traditionella Orustvarvet skulle kasta många av sina forna attribut överbord, och anamma dubbla roder och rattar på ett brett och ­fylligt akterparti, och integrerat peke för modernt spännande ­segelföring. När nya Hallberg-Rassy 340 nyligen lanserades, hade även den fått Germán Frers nyskapande linjer och de nya funktionerna:

– Det finns inte längre någon återvändo, bekräftar varvs­ägaren Magnus Rassy med ett belåtet leende.

Test: Båtnytt seglar nya kaxiga Hallberg Rassy 340
En mängd rutor och luckor ger, tillsammans med skrovsidornas och takets vita paneler, en ljus och luftig känsla i salongen.

Som brukligt inleder han stolt Båtnytts visit med en rundtur inne på varvet, där det råder febril aktivitet med flera exemplar av just Hallberg-Rassy 340 i produktion. Det vill förstås till att hålla tempot uppe, om föregångaren 342:s totalt 329 byggda båtar under 13 år ska kunna slås. Utvecklingskostnaden inklusive plugg och form landade för 340 på sju miljoner kronor, och ju fler exemplar den kan slås ut på, desto bättre ser också kalkylen ut.

Att följa byggprocessen inne på varvet, och jämföra med hur det går till vid volymvarven nere på kontinenten, är särskilt intressant. 800 mantimmar behövs för att bygga den nya 34-fotaren, men då är även bolagets övergripande stödfunktioner fördelade. Precis som i alla andra båtar från varvet här i Ellös, är det högklassigt hantverk in i minsta detalj. 

Nere vid bryggan ligger Hallberg-Rassy 340 med skrovnummer 1 och väntar. Uppe på den nästintill lodräta stäven tronar det integrerade peket med sitt rostfria ankare, som därmed kommer ut en bit från skrovet när det ska fällas eller tas upp. Vid långsträckta skärgårdsklippor eller låga pontonbryggor underlättar det om peket även extrautrustas med en stävstege. I aktern skymtar de dubbla rodren under den fällbara badplattformen, som kostar 69 000 kronor extra och är försedd med gasfjädrar som gör den i stort sett viktlös. Babords skrovsida har fönster i både salong och akterhytt, medan styrbordssidans fribord bara har en ruta in till salongen.

Test: Båtnytt seglar nya kaxiga Hallberg Rassy 340
Hallberg-Rassy 340 byggs hantverksmässigt, fjärran från volymvarvens modulsystem, och alla detaljer som installeras ska kunna passera genom nedgångsluckan.
Test: Båtnytt seglar nya kaxiga Hallberg Rassy 340
Det snyggt integrerade peket är perfekt att smidigt halsa moderna codesegel eller gennaker på, för extra prestanda men ändå bekväm segling. Sidovant ute vid relingslisten och innervant vid överbyggnaden ger en fin passage, som dock under segling störs en aning av fockskotet.

Överbyggnaden ger ett rundat men ändå slankt intryck, med mer kurvatur exteriört än vad som avspeglas nere i salongstaket. Det ger utrymme att snyggt och prydligt integrera såväl nedgångens skjutlucka som trimlinornas kanaler.

Masten står på däck, med en kraftig galvad och mahogny­klädd stålbalk som stöttar under mastfoten, intill huvudskottet. Skrovets breda blå rand över den ­stålskodda avbärarlisten, snobbranden i samma kulör nere vid ­vattnet, och så förstås den öppningsbara vindrutan och den ­teakklädda fotlisten, är typiska detaljer på vilken ­Hallberg-Rassy som helst.

Glädjande nog säljs Hallberg-Rassy 340 med rorkult som standard, men just den här båten är försedd med dubbel rattstyrning för 106 000 kronor extra. På föregångaren 342 hade det varit otänkbart, men den moderna 34-fotaren är nästan lika bred i aktern som en 412, och det ger gott om plats i sittbrunnen. Och även om jag personligen har en förkärlek för rorkult, så fungerar lösningen med de båda rattarna också förträffligt. Pushpit lutar en aning utåt och akterut, vilket ger rorsman gott om plats antingen bakom någon av rattarna eller sittande på sittbrunnssargen. Oavsett vilket man väljer är häckstaget tack vare sin mittplacering ur vägen, och skotvinscharna nås om man lutar sig över ratten.

Test: Båtnytt seglar nya kaxiga Hallberg Rassy 340
Även i båtens enda akterhytt dominerar den mattlackade mahognyinredningen, men skrovfönster och luckor säkerställer ljusinsläpp och ventilation.

På kryss med rullstorsegel och något överlappande fock ut mot Islandsberg ger vinden endast en lätt krängning, som inte förmår utmana de båda utåtvinklade ­rodrens stadiga grepp i vattnet. Båten styrs hur enkelt som helst med fingertopparna, följer lydigt minsta roderutslag och ökar distinkt och direkt farten när puffarna kommer. Det är en ren njutning att sitta till rors, med god överblick och sikt föröver.

Visserligen har vi varken fyllda ­tankar ­eller semesterpackning med oss på provseglingen, men även med ytterligare något ton ombord bör Hallberg-Rassy 340 röra sig förhållandevis lätt och smidigt. Som sina syskon är ju den här båten designad och byggd för att klara långa havsöverfarter lika väl som intensiv skärgårdssegling.

Den fylliga skrovformen, med höga fribord och knappt avsmalnande akterparti, ger på babordssidan plats för en riktigt generös akterhytt. Där dominerar den ­mattlackade mahognyinredningen, medan skrovfönster och luckor säker­ställer ljusinsläpp och ventilation.

Dubbelbädden är två meter lång och 1,42 – 1,73 på bredden, vilket räcker väl till för att två personer ska kunna sova bekvämt. På ­styrbordssidan finns istället ett stort stuvutrymme, som nås uppifrån sittbrunnen, och framför är det ­välutrustade ­pentryt placerat. Därmed stör det inte passagen mellan ­akterhytt och salong.

Test: Båtnytt seglar nya kaxiga Hallberg Rassy 340
Skjutluckor och skåp ger mycket förvaring i pentryt, vars placering på styrbordssidan inte stör entrén till akterhytten.
Test: Båtnytt seglar nya kaxiga Hallberg Rassy 340

Att låta pentryt försvinna in vid sidan av och akter om nedgångstrappan, skapar plats för en två meter lång och rak soffa på styrbordssidan. Bakom ryggstödet kan den som önskar välja till en tv som skjuts upp ur hyllan på en gas­fjädrad hiss.

På andra sidan av det stadiga ­salongsbordet med sina två klaffar hittar vi en L-soffa med samma längd, men navigationsbordet har däremot rationaliserats bort helt. Sjökorten har möjligen spelat ut sin roll, men det skulle ju kunna vara käckt med den arbetsplats och förvaringsmöjlighet som ett navbord erbjuder, även om det sker på bekostnad av sofflängden.

Förpiken är en riktig ägarhytt, med dubbla garderober att hänga kläder i, och ännu fler skåp och lådor för förvaring. Bädden mäter 2,04 meter på längden, med knappt två meters bredd i huvudändan. Under den finns ingen tank, utan här är det fritt fram att förvara skrymmande prylar. Tack vare mastens, maststöttans och huvudskottets placering längre akterut än brukligt, ryms även toaletten inne i förpiken. 

Hallberg-Rassy 340 kan köpas seglingsklar för knappt 2,4 miljoner kronor, medan en välutrustad båt går på omkring tre. Det är en rejäl slant, men den nya snygga designen, förbättrade seglingsprestanda och stensäkert andrahandsvärde lär ändå locka många nya ägare.

Test: Båtnytt seglar nya kaxiga Hallberg Rassy 340
Trä, trä och åter trä i förpiken, som erbjuder kojer med 2,04 meters längd och knappt två meters bredd i huvudändan. På toaletten har träet ersatts av vattenskyddat vitt laminat i skott och skåp, men kvalitetskänslan består.

Tre konkurrenter till Halbberg Rassy 340

Test: Båtnytt seglar nya kaxiga Hallberg Rassy 340
Tre konkurrenter till Hallberg Rassy 340.

TV: Britterna imponerade av nya Hallberg-Rassy 44

Höjdare seglar Hallberg-Rassy och Linjett

Reportage: Båtnytt provseglar Beneteau med vingar


Text: Joakim Hermansson • 2018-12-04
LivetOmbordTestarkivTesterBåttestSegelbåt
Scroll to Top