Båtnytts chefredaktör Max Carlgren kör alkoholfritt till sjöss. Foto: Båtnytt

Båtnytt

Debatt: ”Den som kör båt alkoholpåverkad är ingen god sjöman”

Oavsett vad som händer med alkohollagen på sjön framöver är budskapet enkelt från Båtnytts chefredaktör: Ge fan i att dricka alkohol när du kör båt.

Text: Max Carlgren • 2017-12-13 Uppdaterad 2021-06-09

En gång har jag kört båt efter att ha druckit alkohol. Det var drygt tio år innan den nya lagen trädde i kraft 2010, i en båt som var kortare än tio meter och som inte gjorde över 15 knop. Det kan ha varit straffbart även enligt den tidigare lagstiftningen. Men framför allt var det ingen rolig upplevelse. Jag hade inte koll på viktiga saker och skulle absolut hållit mig på land. Men mitt omdöme sviktade. Något av den alkoholpåverkades signum.

Den nuvarande lagstiftningen har kommit att kallas promillelagen och har varit kritiserad sedan den infördes 2010. I korthet säger den att du inte får ha över 0,2 ­promille alkohol i blodet om du kör en båt som är längre än tio meter eller går fortare än 15 knop. Lagen har bland annat kritiserats för att inte minska antalet olyckor, att krångla till båtlivet, att kosta samhället stora pengar och att minska intresset för fritidsbåtslivet. Allt detta kan mycket väl stämma. Och i november uppmanade riksdagen regeringen att utvärdera vilka konsekvenser lagen har fått. 

Oavsett vilka effekter man anser att lagen har haft ­brukar de flesta kunna enas om vilka effekter alkohol har när man dricker det. Alkohol bedövar det centrala nerv­systemet. När du dricker får du försämrat omdöme, förlängda reaktionstider, minskad självkritik och du blir trött. Vi reagerar olika snabbt och olika kraftigt, men alkoholen har ungefär samma effekt på oss alla när vi dricker.

“Tycker du det är svårt att avstå alkohol när du kör båt anser jag att ditt problem snarare ligger i din relation till alkohol än till lagstiftningen”

Anledningen till att många dricker, förutom att det kan smaka gott, är just att bedöva hjärnan en aning. Vi vill bli avslappnade, glada och självsäkra. Många gillar detta, andra gillar det inte alls. Själv älskar jag att dela en flaska gott vin med polare, knäcka några öl med sambon eller dricka en god lagrad rom när jag kommer in och är frusen. Jag tycker att hemmakvällen, restaurangbesöket eller grillningen i trädgården kan få guldkant av något gott att dricka.

Men båtkörningen får det inte. Jag vill inte ha sämre omdöme när jag ska ta ut barnen och lägga nät på kvällen. Jag vill inte reagera långsammare när det uppstår en överraskande situation till sjöss. Jag vill inte bli tröttare när jag ska ratta vare sig motorbåt eller segelbåt, jag vill bli ­piggare. När jag kör båt vill jag känna mig avslappnad, glad och självsäker för att jag har stenkoll på vad jag håller på med. Inte för att jag ligger strax under en promillegräns på 0,2, 0,5 eller 0,8 promille. Jag vill ha 0,0 promille.

Jag dricker alltså inte om jag vet att jag kan behöva köra båt. För att åka från fastlandet för att hämta någon. Ifall jag sover på en ö över natten eller om jag sover i båten. Risken finns alltid att jag måste flytta båten och möjligheten finns alltid att avstå från att dricka. Visst, det kan kännas tråkigt ibland. Ungefär som när man valt att köra bil hem från ett bröllop. Hade varit gott med ett glas vin, festligt med en bärs. Men jag låter bli. Och tycker du att det är svårt, eller omöjligt, att avstå från att dricka när du ska köra båt anser jag att ditt problem snarare ligger i din relation till alkohol än till lagstiftningen.

Visst: utvärdera lagen, jag har inga problem med det. Höj promillegränsen, och ändra vilka båtar den omfattar, om folk tycker att det blir roligare att vara till sjöss då. Men ska du ut och köra båt ska du ge fan i att dricka.

Så jag skiter i vad lagen säger om promillehalten. ­Oavsett var gränsen sätts kommer jag att vara spik nykter när jag kör båt. Och det ska du också vara om du ska vara en god sjöman i mina ögon.

Debatt: Du blir inte en sjöfara med ett glas vin i kroppen

Insändare: Begreppet sjöfyllerist har blivit urvattnat

Civilutskottet: ”Utvärdera sjöfyllerilagen nu”


Text: Max Carlgren • 2017-12-13
BåtnyttKrönikaAlkohollagenBåtnyttDebattKrönika
Scroll to Top