Mindre motor – lika mycket njutning. Det verkar vara Bavarias nya giv med Bavaria E34 (bilden) och systermodellen E40. Illustration: Bavaria

Båtnytt

Bavaria satsar på fet flybridge för promenadfart

Istället för att satsa på högre fart och fler dieselhästkrafter väljer Bavaria att förse sin nya flybridgebåt med ett bränslesnålare, deplacerande skrov.

Text: Båtnytt • 2017-06-22 Uppdaterad 2021-06-09

Bavaria verkar ha inspirerats av elbilsrevolutionen, “dieselgate” och det ständiga hotet från växthuseffekten. Istället för att satsa på högre fart och fler dieselhästkrafter, väljer Bavaria att förse sin nya flybridgebåt med ett bränslesnålare, deplacerande skrov.

Nya E34 är en maffig, bekväm drygt tio meter lång familjebåt som kan fås med antingen flybridge eller som salongsbåt. Skrovet är byggt för farter på 8-9 knop med en liten dieselmotor på 60 hästar. Det går att få större motorer upp till Volvo Penta D4 på 220 hästar och toppfart på 14 knop, men skrovet gör sig bäst i lägre farter.

Under tak finns dubbla kabiner, pentry, toalett och stor salong. Bavaria siktar med E34 på den europeiska chartermarknaden och de många kanalerna i England, Frankrike och Holland. Men båten, som kostar strax under två miljoner kronor, borde också kunna vara ett rymligare alternativ till Nimbus 305, en annan salongsbåt för semester i maklig takt. 

Bavaria E34 går också att få med en italiensk hybridmotor. Priset på 800 000 kronor för enbart drivlinan är dock så skrattretande högt att den motorn närmast måste ses som så kallad green-
washing, alltså ett försök att verka mer miljövänlig.

Mer info: bavariayachts.com

TV: Minimotor i Bavarias nya 40-fotare E40

TV: Långtidstest av Askeladden C65 Cruiser

TV: Här tappar färjan kontrollen och mosar lyxbåtarna


Text: Båtnytt • 2017-06-22
BåtnyttNyheterElbåtarMotorbåtNyheter
Scroll to Top