Den nya Yamarin 64 DC, ritad av norska Bård Eker och med skrov från svenska Petestep stoppas redan här på prototypstadiet. Yamarins nya ägare Yamaha har bestämt sig för att inte sätta den i produktion. Foto: Båtnytt

Båtnytt

Yamarins storsatsning läggs ned – svenskt företag drabbas

Nu har Yamaha tagit sina första strategiska beslut som ny ägare till finska Yamarin.

Text: Båtnytt • 2017-07-24 Uppdaterad 2021-06-09

Det blev en turbulent vår för både Yamarin och Buster, två av Nordens största båttillverkare. Från att ha varit bittra konkurrenter köptes båda företagen upp av motorjätten Yamaha – och ska nu samarbeta.

Det berättar Fabrice Lacoume, Yamahas Europachef för marin-divisionen:

– Det är fortfarande väldigt tidigt, men vi ska förstås försöka skapa synergieffekter mellan våra märken, säger han till Båtnytt.

Att Yamaha, som vanligtvis hellre är partner till båttillverkarna än äger dem, plötsligt köpte Buster och Yamarin berodde helt enkelt på att företaget var tvunget, berättar Lacoume. Fiskars ville sälja Buster och ungefär samtidigt bestämde sig Yamarins ägare Konekesko för att sluta distribuera Yamaha-motorer. 

– Vi ville inte att en annan motortillverkare skulle köpa de här märkena, säger Lacoume.

Båtnytt pratar med Lacoume den första dagen efter att äganderätten formellt övergått till Yamaha. Hur framtiden ser ut för Buster och Yamarin är än så länge oklart. Under de senaste åren har Yamarin och Buster tävlat i att bygga hybridbåtar med glasfiberinsida och aluminiumskrov. Buster har sin E-serie och Yamarin sin Cross-serie. Ska en av dem nu läggas ned?

Nej, inte i dagsläget. Lacoume konstaterar att han gillar både Yamarins och Busters produkter, och är mån om att inte trampa återförsäljarna och kunderna på tårna. Eventuella renodlingar av båtmärkena sker därför försiktigt och på sikt.

Förutom på en viktig punkt. Yamarins senaste storsatsning, nya 81 DC, läggs ned. 81:ans former, signerade norska Bård Eker, var tänkta att ge en fingervisning om hur framtida Yamarin-modeller skulle se ut. Nu försvinner istället 81:an, tillsammans med den ännu ej producerade 64 DC. Det innebär också att Yamarin bryter samarbetet med svenska Petestep.

– 81:an var för långt från Yamarins dna. Det skulle bli svårt att tjäna pengar på den, säger Fabrice Lacoume.

TV: Se första testet av Yamarin 81 DC – med nya unika Petestepskrovet

Båtmotorstölderna ökar – nu höjs röster om krav på lagändring


Text: Båtnytt • 2017-07-24
BåtnyttNyheterMotorbåtNyheterPetestep
Scroll to Top