Mannerfelt design team och Jaguar har ett båtprojekt ihop. Foto: Vector Offshore racing

Båtnytt

Här är svenska designteamets nya superbåt – i samarbete med Jaguar

Mannerfelt design team presenterar en maffig racebåt på 55 fot – som även ska byggas i fritidsversion.

Text: Båtnytt • 2017-11-08 Uppdaterad 2021-06-09

Den gör 70 knop, är 55 fot lång och kan antingen bli ett militärt patrullfartyg eller en lyxyacht för familjen. Så ser den nya båt ut som ska bli frukten av ett nytt samarbete mellan svenska Mannerfelt design team i Täby och biltillverkaren Jaguar.

– Det blir en väldigt robust båt som tål att köras långa sträckor. Grunden är en snabb patrullbåt, extremt lättdriven båt för lång räckvidd, säger Ocke Mannerfelt som står för skrovets design. 

Mannerfelt design, som består av Ocke Mannerfelt och sonen Ted Mannerfelt, är världsledande på att rita snabba tävlingsbåtar. Under årens lopp har deras konstruktioner vunnit cirka 25 VM-titlar och i samarbete med Vector Marine i USA byggs både tävlingsbåtar för Vector Offshore racing samt rena fritidsbåtar baserade på tävlingsbåtarnas skrov. 

Här är svenska designteamets nya superbåt – i samarbete med Jaguar
55 fot och 70 knop är riktmärkena när Mannerfelt design team och Jaguar bygger båt ihop. Foto: Vector Offshore racing

Att Jaguar nu väljer att sponsra Vector Offshore och det nya projektet sammanfaller med bilmärkets satsning på Formula E på landbacken. Men också på att Ted Mannerfelt har ett förflutet som designer hos biltillverkaren.

– Den kommer att se ut som en vacker Jaguarbil på vattnet, säger Ted Mannerfelt om den kommande 55-fotaren.

Båten kommer i flera olika versioner. Förutom tävlingsversionen, som Jaguar sponsrar, är en fritidsversion med hytter under däck, samt toalett och dusch planerad. 

Dessutom hoppas Vector och Mannerfelt kunna sälja en patrullbåtsvariant till militären.

Motorvalet är än så länge oklart men “ett par tusen” hästkrafter blir det minst, enligt designduon, som ändå vill poängtera att 55-fotaren snarare är en oöm båt att köra långt med än ett fartmonster.

– I tävlingar handlar det inte bara om toppfart, utan även att få sjösäker båt och effektivitet för lång räckvidd. Den måste vara kraftigt byggd och gå skönt i sjön. Bygger man för lätt kommer man inte i mål, vi bygger rejäla båtar och gör dem så att de glider lätt i vattnet, säger Ocke Mannerfelt.

Förhoppningen är att den första båten – troligen tävlingsversionen – börjar byggas 2018.

TV: Här är biltillverkaren Lexus nya galna superbåt

Äntligen sjösatt – här är futuristiska Mercedesbåten

Bugattis nya lyxbåt byggs i rymdmaterial


Text: Båtnytt • 2017-11-08
BåtnyttNyheterBåtnyttBåtracingNyheter
Scroll to Top