Kan själv. Första systemet för självkörande båtar är redo att sjösättas. Foto: Kongsberg

Båtnytt

Detta är förarlösa båten som kör bättre än du

Priset är visserligen högt. Men inom en snar framtid kan privat­personer köpa en helt självkörande båt, tror Peter Due, chef för autonoma system på företaget Kongsberg.

Text: Båtnytt • 2017-11-09 Uppdaterad 2023-04-21

Artikeln publicerades av Båtnytts redaktion 2017.

Nästa år kan du (som är omåttligt rik) köpa världens första självkörande autopilot från norska Kongsberg.
Båtnytt ställde några frågor till Peter Due, chef för autonoma system på norska företaget Kongsberg, som tagit fram systemet.

Vad är det ni byggt?

Vi har byggt en självkörande autopilot som du kan ­montera på ett fartyg. Autopiloten, som vi kallar K-mate, kan upptäcka hinder, andra båtar och bestämma optimal kurs och rutt för att komma fram så energisnålt som möjligt. Just nu sitter den på en ribb.

Hur funkar den?

Den använder olika sensorer som radar, lidar (light detection and ranging, reds anm) ekolod och kameror för att upptäcka andra båtar och hinder i vattnet. En dator med artificiell intelligens tolkar signalerna och bestämmer bästa kursen. Båten kan se en mås på 150 meter, eller känna igen kajaker. Systemet kan också upptäcka strömmar.

Är den lika bra som en riktig kapten?

Autonoma fartyg kommer att vara säkrare. Dessutom ska autonoma skepp kunna köra mycket snålare genom ­optimal ruttplanering, vilket är viktigt eftersom världens ­fartygsflotta svarar för stora utsläpp. 

När kommer det här på fritidsbåtar?

Det dröjer nog några år, men det kommer. För det första är teknologin än så länge dyr, för det andra är lagstiftningen inte redo. Visserligen är tekniken helt klar för att båten ska kunna köra utan människor ombord, men vi kommer ändå att segla manuellt år 2018. År 2020 är de norska myndigheterna klara med ett nytt regelverk, och då kopplar vi på automatiken. Efter det tror jag att du kan köpa liknande system till fritidsbåtar.

Men att köra båt är ju krångligt. Är det någon situation som även i framtiden kommer att kräva en mänsklig ­kapten?

Ja, för att underhålla gästerna! Skämt åsido, så behövs besättningar för att evakuera passagerare eller vid tilläggning. Och vitsen med att nöjesåka båt är ju att det är roligt – även att köra. Så det kommer inte försvinna.

TV: Här provkörs framtidens båt – utan förare

Krönika: Nu tar robotar över rodret

Här är polisens nya båt – anpassad för sjöräddning


Text: Båtnytt • 2017-11-09
BåtnyttNyheterBåtnyttNavigationNyheterTeknik
Scroll to Top