Simon Speirs, 60, spolades överbord då hans båt Great Britain seglade i hårt väder i södra Indiska Oceanen under Clipper Round The World Race 2017-2018. Foto: Clipper Ventures

Båtnytt

En död i kappsegling runt jorden – spolades överbord

Återigen har olyckan varit framme i jorden runt-seglingen Clipper Round The World Race. Denna gång med dödlig utgång.

Text: Jens Augustinsson • 2017-11-21 Uppdaterad 2021-06-09

En besättningsmedlem i jorden runt-seglingen Clipper Round The World Race har omkommit efter att han spolats överbord i södra Indiska oceanen. Britten Simon Speirs, 60, seglade ombord på båten Great Britain på väg från Kapstaden i Sydafrika till Fremantle, Australien i tredje delsträckan av tävlingen.

Simon Speirs befann sig på fördäck för ett segelbyte när en stor våg sköljde över båten och svepte honom överbord. Enligt uppgifter från tävlingsledningen ska han ha haft sin säkerhetslina säkrad ombord men av hittills okänd anledning föll han ändå överbord.

I tuffa förhållanden med vindstyrkor upp emot 20 meter per sekund i byarna lyckades besättningen vända båten och få ombord Simon Spiers inom loppet av 36 minuter. Hans liv gick dock inte att rädda.

Då båten vid olyckstillfället befann sig mer än 1 000 nautiska mil från den australiensiska kusten så har Simon Speirs begravts till havs.

I filmen nedan berättar en av tävlingens ägare, Sir Robin Knox-Johnston mer om händelseförloppet och omständigheterna kring olyckan.  

Clipper Round The World Race är en kappsegling runt jorden där vem som helst kan delta, oberoende av hur lite tidigare seglingserfarenhet du har. Simon Speirs var dock en mycket erfaren seglare.

Förutom den obligatoriska träningen som besättnignarna genomgår innan start hade han även genomfört två veckors extra träning, för att kunna ta över befälet ombord om skepparen på något sätt skulle skadas och inte kunna segla båten vidare.

I filmen nedan kan du se hur utmanande livet ombord ter sig när vindstyrkorna ökar och vågorna bygger på.

Clipper Round The World Race stäcker sig över åtta delsträckor på sammanlagt 40 000 nautiska mil. Under närmare elva månader besöker man sex kontinenter.

Tävlingen är nu inne på tredje delsträckan och har så här långt redan drabbats av ett flertal olyckor. Båten Greenings har fått mer än sin beskärda del av otur i tävlingen. Redan under första delsträckan fick man på vägen från Storbritanninen mot Punta del Este i Uruguay gå in i Porto, Portugal efter att skepparen skadat en hand så svårt att det krävdes läkarvård.

När Greenings sedan startade nuvarande delsträckan från Kapstaden gick man hårt på grund redan första dagen och båten spolades senare upp på en närliggande strand. Laget har av naturliga skäl därför dragit sig ur tävlingen.

Just nu har man också ett sjukdomsfall ombord på båten Garmin. Australiensiska flygvapnet har gjort en överflygning över båten och släppt ner mediciner och det planeras just nu för att australiensiska flottan ska möta upp båten när den närmar sig kusten och då evakuera besättningsmannen, som är en av få svenskar som deltar i tävlingen.

Som vi skrivit om tidigare så kantades också förra upplagan av tävlingen 2015-1016 av inte ett men två dödsfall. Den gången fångades en besättningsman av storskotet i en okontrollerad gipp och en andra person förolyckades då hon likt senaste olyckan sveptes överbord i hårt väder på Stilla havet.

Här kan du också läsa en analys av dödsfallen under förra tävlingen, skriven av undertecknad, som själv deltog i tävlingen då en av olyckorna inträffade. 

En död i kappsegling runt jorden – spolades överbord
Den omkomna Simon Speirs seglade ombord på båten Great Britain i Clipper Round The World Race 2017-2018.

Båt på grund i kappsegling runt jorden

Andra dödsfallet i amatörkappsegling runt jorden

Två döda på samma båt – därför blev äventyrsseglingen en mardröm


Text: Jens Augustinsson • 2017-11-21
BåtnyttNyheterBåtolyckaClipper*Round*the*World*RaceJorden*runt-seglingKappseglingNyheter
Scroll to Top