Med Beneteaus Figaro 3 flyger världens största varv in i den moderna havskappseglingsvärlden. Foto: Pär Olsson

Båtnytt

Reportage: Båtnytt provseglar Beneteau med vingar

Med Beneteau Figaro 3 flyger världens största varv in i den moderna havskappseglingsvärlden. För första gången serieproduceras en enskrovsbåt med bärplan. Båtnytt har provseglat.

Text: Anna Sandgren • 2018-11-27 Uppdaterad 2021-06-09

Kanske hade pionjären, mästerseglaren och legendaren Éric Tabarly rätt när han sa: “En gång kommer alla segelbåtar att flyga.” Det var för 30 år sedan. Även om det idag är för tidigt att prata om det stora genombrottet för bärplansteknologin, så är foilande båtar den stora trenden just nu. Med det franska storvarvet Beneteaus satsning på att serieproducera Figaro 3 är ett stort steg taget mot en “flygande” segelbåtsframtid. Fast om sanningen ska fram så flyger inte Figaro 3. Bärplanen är visserligen till för att få båtens vattenmotstånd att minska något, men framförallt ersätter de barlasttankarna på tidigare Figaro-modeller. Vi fick chansen att provsegla utanför spanska Sitges. 

 

Reportage: Båtnytt provseglar Beneteau med vingar
Båten går lätt och mjukt på kryssen. Vi hade svaga vindar och gjorde cirka 8 knop. Foto: Pär Olsson

Båten på allas läppar ligger tillfälligt förtöjd längs med en minimal flytbrygga. Det första som slår mig är den ­coola och moderna designen med knallorange peke och lika brandgula bärplan som lyser upp det i övrigt mörka skrovet. Det andra är alla tampar och block. Båten har precis kommit in efter en första provsegling och det råder ännu kaos bland linorna, något som generar vår skeppare ­Thomas Cardin. Han är en av de rutinerade ­kappseglarna som tillsammans med den välmeriterade designbyrån VPLP varit med i Beneteaus team under utvecklingen av Figaro 3. VPLP ligger bland annat bakom de båtar i Vendée Globe som lyckats foila snabbast.

Hela båten är framtagen efter önskemål från tidigare deltagare i solokappseglingen Le Figaro. Anledningen till de många tamparna är så klart att du som soloskeppare ska kunna nå precis alla funktioner utan att behöva lämna din plats vid rodret. Såväl segelsättning som trim och bärplan styr du via olika tampar. Allt går dessutom att trimma in i minsta detalj och även rorkulten går att förlänga på två olika ställen för att du ska nå även i de mest knasiga vinklar. 

 

Reportage: Båtnytt provseglar Beneteau med vingar
Figaro 3 är lätt på rodret och båten svarar direkt. Det är en lekfull fröjd att segla den här båten och likafullt en maxad sportig känsla. Foto: Pär Olsson

Solokappsegling till havs är stort i Frankrike. En av de mest aktiva klasserna, där också konkurrensen brukar vara stenhård, är just Le Figaro. Klassen är en dörröppnare till andra tävlingar som Class 40 och Imoca 60. Sedan 2003 har Le Figaro seglats med den rejäla och tåliga Figaro 2, en båt som inte gjort sig känd för att vara snabb – men som däremot stått pall för Atlantens bitvis tuffa påfrestningar. Första racet seglades 1990 och sedan dess har både tävlingens status och storlek växt.

 

Reportage: Båtnytt provseglar Beneteau med vingar
Bärplanen är tillverkade i kolfiberkompositmaterial. Vid låg fart ställs de i ett mer neutralt läge sett utifrån skrovet, och i högre fart en högre vinkel. De två rodren har gjorts längre och något smalare än på tidigare ­Figaro-båtar. Foto: Pär Olsson

I jämförelse med bland annat Imoca 60 är bärplanen på Figaro 3 fästa högre upp på skrovet och själva vingen är ­riktad nedåt istället för uppåt. Enligt designern Vincent Lauriot-Prévost ska det göra motståndet så litet som möjligt vid lätta vindar och minska avdriften vid högre farter. Skrovet är en sandwichkonstruktion med skum, glasfiber och polyester som bindemedel. Det är i sig inget nytt i jämförelse med Figaro 2. Istället är det nya att barlasttankarna tagits bort och ersatts av bärplan. 

Kölen på Figaro 3 är djupare och har en smalare kölfena. Det ska ge mindre motstånd i vattnet. Tanken är att den smalare fenan ska kompenseras av att bärplanen nu istället bidrar till att minska avdriften. Figaro 3 följer samma trend som Imoca 60, med en mast som flyttats något längre akteröver. Dessutom har båten fått ett kaxigt bogspröt. Vid soloseglingen kommer de segel som används vara fatheadstor, genua, fock och topphissad gennaker på 105 kvadratmeter. Det finns även en mindre gennaker för lätta vindar. 

 

Reportage: Båtnytt provseglar Beneteau med vingar
Beneteau Figaro 3. Foto: Pär Olsson

Invändigt finns inte så mycket att se, mer än att jag tycker det är spännande att lyfta på luckan till bärplanens inre värld. Här syns det tydligt hur enkel och samtidigt funktionell processen att fälla dem ut och in är. På vår båt sköts bärplanen genom att du från sittbrunnen helt enkelt drar i en tamp på den sidan av båten där du vill sänka ner respektive hissa upp foilen. Det är en smart lösning, men redan nu diskuterar Beneteau och VPLP att ersätta det mekaniska med elektronik och några enkla knapptryck. 

I övrigt kan jag konstatera att båten är välbyggd med rejäla och tätt sittande balkar. Den som söker vila under däck får göra det mellan skotten ligg-lutandes mot en bönsäck. Utrymmet föröver används för att förvara segel, samt att gennakern kommer direkt ner här genom förluckan. Mot skottet sitter instrumenten för huvudelektroniken monterade och strax under förvaras båtens batterier samt ankare och livflotte. 

 

 

Det kunde onekligen ha blåst mer och vi kajkar fram och tillbaka längs kusten i jakt på mer vind. Några slag utåt havet ger oss inte mycket mer fart. Men ändå; redan i de lätta brisarna får båten fart nog att ge en hint om vad som väntar i något mer kraftiga vindar. Båten svarar direkt på den lilla vind som blåser och vi får i varje fall så pass mycket fart att vi kommer upp över 8 knop, vilket inte direkt får vår rutinerade skeppare att jubla. Min italienska kollega och jag ler ändå lyckligt varje gång seglen fylls och vi känner lekfullheten och viljan framåt i skrovet. För att minska motståndet i vattnet är foilen utfällda under undanvindsseglingen. Som konstruktionen ser ut gör det utfällda läget att foilen sticker mindre djupt i vattnet vid utfällt läge. Det går att reglera helt hur pass långt de ska fällas ut och vi får uppmaningen att testa oss fram. 

Än så länge har inte ens vår skeppare hunnit hitta det optimala läget. I våra lätta vindar märks det dock ingen större skillnad på farten. Vid kryss fälls det bärplan in som sitter på lovartsidan. För att underlätta tilläggning och ­spara plats fälls bärplanen in helt mot skrovet och båten tar inte mer plats i hamn än de 3,40 meter den mäter som bredast.

 

Reportage: Båtnytt provseglar Beneteau med vingar
Thomas Cardin, vår skeppare för dagen, är en rutinerad kappseglare med ett par välmeriterande topplaceringar i Le Figaro bakom sig. Han har varit aktiv vid framtagningen av nya båten och är nöjd med resultatet. Foto: Pär Olsson

Även om Beneteau redan från start går ut hårt genom att direkt serietillverka 50 båtar, kommer de köparna få vänta till slutet av 2018 innan de får sina båtar levererade. 

– Vi började producera skrov och däck från mitten av september, men alla båtar som produceras ända fram till december 2018, kommer levereras i slutet av året. Vi vill att alla ska ha samma sportsliga chans att träna inför La Solitaire-URGO Le Figaro, säger Eric Ingouf, ansvarig för Beneteaus Figaro 3-programm, till Båtnytt i en kommentar.

Den 50:e upplagan av det kända La Solitaire-URGO Le Figaro hålls under sommaren 2019.

BENETEAU  FIGARO 3

Längd: 10,85 meter
Längd skrov: 9,75 meter
Längd vattenlinje: 9 meter
Bredd: 3,40 meter
Djup: 2,50 meter
Vikt: 2 900 kilo
Storsegel: 39,5 kvm
Fock: 30,5 kvm
Gennaker: 105 kvm
Pris: Uppskattas ligga på 175 000 — 200 000 euro
Kontakt: beneteau.com
Återförsäljare i Sverige: yachtsale.se

Här är Beneteau Figaro 3 – världens första serietillverkade bärplansbåt

Första seglingsbilderna – världens första produktionsbåt med bärplan sjösatt

TV: Så ser det ut när en kölbåt flyger


Text: Anna Sandgren • 2018-11-27
BåtnyttReportagebärplanBåttestKappseglingSegelbåt
Scroll to Top