150924.jpg

Artiklar

Vass vinkel fick 640 att Flippa

Efter stora framgångar med Flipper 700 och 850 flyttade konstruktören Sigurd Isacson fokus från familjevänligt till sportigt. Och resultatet, Flipper 640 HT, blev en omedelbar succé.

Text: Redaktionen • 2010-05-10 Uppdaterad 2024-04-18
Efter stora framgångar med Flipper 700 och 850 flyttade konstruktören Sigurd Isacson fokus från familjevänligt till sportigt. Och resultatet, Flipper 640 HT, blev en omedelbar succé.

Det finns tillfällen i livet när rationellt tänkande får stå tillbaka för starka känslor. Något som inte minst är vanligt när det gäller män och deras förhållande till motorer – mopeder, motorcyklar, bilar och båtar. Ofta kan dessa känslor även utgöra grogrund för en stark vi-och-dom-rörelse. En homogen sådan grupp som vi på Praktiskt Båtägande ofta stöter på är hängivna Flipperägare. Tomas ”Totte” Wahlund, stolt ägare till en Flipper 640 HT från 1984 i snudd på nyskick, hör absolut till denna skara.

– Tidigare båtar har varit en Ockelbo B16 styrpulpetare, det var min första riktigt snabba båt. Sedan har jag haft en Flipper Flash med en 200 hästars ”Murkla” (Mercury), och det här, det är min tredje egna båt, säger Tomas, som är inne på sin femte säsong som Flipper 640-ägare.

Med en Flipper Flash – enligt den samtida båtpressen en snikversion av det tidiga 1980-talets busbåt med stort B, Flying Flipper, på sitt samvete erkänner Tomas Wahlund att han gillar när det går undan på sjön. Och det märks inte minst på hur hans 640 är bestyckad. På akterspegeln hänger en potent direktinsprutad Evinrude V6:a på 225 hästar.

– 200 hästar är nog egentligen max, så det är momsat lite där, säger han med ett brett leende. Den förre ägaren blev av med sin motor, en 200 hästars Yamaha, och han var i valet och kvalet när den skulle ersättas om han skulle köpa en fyrtaktare i stället, men med tanke på vikten och vad han skulle spara i soppa blev det inte så, på grund av merkostnaden.

Vass vinkel fick 640 att Flippa

Åtgärden att förse den sportiga båten med en kraftigare utombordare än tillverkarens rekommendation (80-175 hk) verkar vara utbredd. Hur ska annars uttrycket ”Flipper-macho”, som sägs ha myntats i takt med båtens växande popularitet under mitten av 1980-talet, förklaras?

Modellen tillverkades också i en version med inombordare, företrädesvis från Volvo Penta, i ett brett spann från fyror på 105 hk till sexor på 205 hk. Hur många hästar som finns kvar i stallet efter 20-25 år är dock en annan fråga. Att köpa en båt med inombordare var heller inget som lockade när Tomas Wahlund skaffade sin 640.

– Det är väldigt mycket mer praktiskt med utombordare. En sådan här båt med inombordare, det är trångt och det bara kostar pengar, det är dyrt med bälgar. En bra utombordare räcker långt. Med en inombordare blir det både tungt och klumpigt och så mister du en massa stuvutrymme. Sedan gör den bara 25-30 knop. Den här, den gör 53 knop, säger Tomas och stryker med handen på skrovet samtidigt som han fyrar av ett brett leende.

– Men det är förstås ingen optimal fart, jag brukar hålla en marschfart på 35-38 knop.

Lägre bränsleförbrukning

Signum för tidigare Flipper-modeller – 700 och 850 – som lämnat Sigurd Isacsons ritbord var en förhållandevis flack bottenvinkel för att få en stabil båt med bra komfort, framför allt i hamn. Men med sin 15-gradiga skrovvinkel var Flipper 640 HT betydligt vassare än sina äldre systrar, om än en slö kompromiss jämfört med de ”riktiga” racerbåtarnas mer extrema V-bottnar (20+ grader). Även om 640:ans skrovform var ett tydligt avsteg från tidigare Flipper-modeller så övergavs inte de väl beprövade stegstabilisatorerna. Innovationen med två rektangulära infällningar i bottnen gör att båten planar nästan direkt utan att först behöva forcera en farthämmande tröskel. Uppfinningen sänker dessutom bränsleförbrukningen rejält.

Vass vinkel fick 640 att Flippa

– Jag har kört i 39-40 knop enligt min gps och då visade flödesmätaren på en förbrukning på 37 liter per timme. Då kan du räkna själv, det är under litern i den farten, säger Tomas Wahlund.

Med sina knappa sex och en halv meter och sin halvvassa skrovform får Flipper 640 anses som förhållandevis liten, och det gör båten känslig för sjögång. Det kan lätt bli en stötig färd om det inte är relativt stilla vatten, vittnar Tomas Wahlund om.

– Hon klyver ju inte vågorna som en riktig V-bottenbåt. Och man får helt enkelt slå av om man möter lite större båtar som drar upp sjö för att sedan gå på gasen igen.

Andas fart och fläkt

Oavsett ur vilken vinkel en Flipper 640 betraktas, till och med väl förtöjd vid bryggan, så känns formen uppkäftig, på gränsen till kaxig. Trots båtens relativt nätta storlek andas linjerna i skrov och överbyggnad fart och fläkt. I luften kan det nästintill anas, outtalat, ett löfte om adrenalinstinn körglädje. Alla som någon gång bakom ratten i en frustande VW Golf GTI eller Peugeot 205 GTI stekt en 500 000 kronors Mercedes, Audi eller Saab Turbo vid ett rödljus förstår mycket väl den (solglasögon på och kepsen bak och fram) pirrande känslan.

Att kliva ned i sittbrunnen på en 640 förstärker faktiskt känslan av att krypa in i en busig 80-tals-GTI. ”Baksätet”, en bekvämt stoppad soffa, rymmer tre personer. Soffans ryggstöd döljer en fiffig anordning för att gömma undan kapellet när man vill åka nedcabbat.

– Det är nog en lösning som Flipper är ensamma om. Jag har aldrig sett det på någon annan båt. Alla båtar har ju kapell och det hamnar under ryggstödet när du viker ihop det, i stället för att det hänger på någon båge eller ligger och fladdrar. Här försvinner det. Flipper har den lösningen på flera av sina modeller, säger Tomas Wahlund.

Vass vinkel fick 640 att Flippa

Under tresitssoffans sittdyna döljs ett stuvutrymme som förutom batterier sväljer en hel del packning. I ”framsätet” sjunker föraren och en passagerare ned i varsin bekväm, djupt skålad och vridbar stol med bra sidostöd. Utrymmet som blir över mellan stol och ratt och hardtopens tak möjliggör stående körning för den som föredrar det. I en hurts framför passageraren finns ett litet kök undangömt och allra längs fram ryms två kojer, vilket gör att båten går alldeles utmärkt att övernatta i. Dock bör man överväga någon form av nattgardiner, då kabinens generösa fönsterpartier annars riskerar att ge en viss akvariekänsla. Under kojerna finns det plats för en portabel toalett för den som så önskar.

Vass vinkel fick 640 att Flippa

Bokomforten i Flipper 640 kan sammanfattas i ett ord: camping. Det enlågiga gasolköket ger inte utrymme för några kulinariska utsvävningar. Önskas mjölk i kaffet? Då får du skaffa en kylbox, konstaterar Tomas Wahlund, eftersom kylskåp eller kylfack inte hör till standardutrustningen. Det saknas även vattentank och diskho ombord.

– Jag skulle nog inte vilja ligga ute en hel vecka kanske, men ett par dagar är inga problem, i alla fall om vädret tillåter.

Kvaliteten på Flippern är enligt Tomas Wahlund helt okej över lag. Grejerna har hållit ihop riktigt bra trots 25 år på nacken. Bortsett från att sätta i en större stereo och sjökortsplotter samt en ny badbrygga så har han mest ägnat sig åt lite småfix och normalt underhåll.

– Den röda randen på skrovet var mörkröd, eller hade i alla fall varit det, när jag köpte båten. Men originalranden hade sett sina bästa dagar, så den har jag låtit lacka om hos en billackare. Den nya randen fick samma röda nyans som den röda på motorkåpan, och det har gjort stor skillnad på helhetsintrycket, tycker jag.

Lackjobbet gick på 4 000-5 000 kronor och det var väl använda pengar, tycker Tomas. I övrigt har skrovets gelcoat klarat tidens tand bra. Det övergripande intrycket av båten avslöjar att hon har en ägare som gillar att ha puts och studs på prylarna. Och det sätter också sina spår när det vankas vårrustning och sjösättning.

– Varje vår när jag kommer ned med trailern brukar jag få höra: ”Nu jädrar har du allt putsat ett snäpp värre.” Och det är kul, säger Tomas Wahlund. Det går bevisligen att få lyster i gelcoat från 1984 också. Jag använder Ultra Gloss-vax och det måste jag säga att det är nog det som hållit bäst. Jag har provat nanoprodukter också, men Ultra Gloss är det som funkat bäst.

När Tomas Wahlund sammanfattar plus och minus för Flipper 640 så hamnar smidig, stabil, rymlig, snabb och bra förstabåt på pluskontot. På minuskontot hamnar att båten är lite primitiv att bo i.

Av: Thomas Hyrén

Faktaruta

Flipper 640 Längd: 6,40 meter Bredd: 2,40 meter Djup: 0,8 meter Vikt: 900 kilo Bränsle: 140 liter Motor: Utombordare 80-175 hk/Inombordare 105-170 hk Toppfart: 39 knop 140 hk utombordare Kojplatser: 2 Konstruktör: Sigurd Isacson Tillverkare: Flipper Boats Paimio, Finland Tillverkad: 1980-1994 Antal tillverkade: Cirka 2 000

Vass vinkel fick 640 att Flippa Vass vinkel fick 640 att Flippa Vass vinkel fick 640 att Flippa

Vass vinkel fick 640 att Flippa Vass vinkel fick 640 att Flippa

Läs mer från vårt historiska arkiv från 1963 och framåt!

Den här artikeln är en del av vårt premiummaterial. Du betalar snabbt och enkelt med Swish eller kort. Sedan får du tillgång till artikeln via en länk som vi skickar till din mejladress.


Text: Redaktionen • 2010-05-10
ArtiklarPraktiskt Båtägande
Scroll to Top