151008.jpg

Artiklar

Utter 690 populär goding

Marknadens minsta dubbelruffare har den kallats. Utterns första större bobara modell - Uttern 690 - presenterades 1974 och hittade rakt in i svenska båtfolkets hjärtan. Trots sina brister.

Text: Jens Augustinsson • 2009-06-11 Uppdaterad 2021-06-10

Under 70-talet kom det nästan en uppsjö med dubbelruffade kabinbåtar. Smått genialiska i sin konstruktion med förhållandevis gott om plats för hela familjen. Plötsligt hade sommarstugan flyttat ut på sjön, och två sovrum och vardagsrum med havsutsikt fanns inom räckhåll för de allra flesta.

Föregångarna i genren hette Albin 25 (började tillverkas 1969), Folkparca (1970) och Nimbus 26 (1969).

Utternbåtar ville inte vara sämre och 1974 sjösatte man Uttern 690. Med denna modell bröt man, för företaget, ny mark. Dittills hade man bara tillverkat öppna båtar och ett par HT-modeller. Och det blev både en trevande start och succé.

Grundtanken var att bygga en liten familjebåt med gott om plats och till ett lågt pris. Och de lyckades – nästan.

Utförandet känns ibland något taffligt och utrymmena räcker inte alltid till. Till exempel sitter värmaren ganska klumpigt och helt öppet monterad precis vid fötterna vid passagerarstolen. Och visst lyckades de klämma in både pentry, vask och dubbelruff på knappt sju meter båt, men akterruffen är nästan inte värd namnet. Men mer om det under rubriken interiör.

Jan-Erik Stenbäck har sin 690 liggande strax utanför Valdemarsvik, och under en solig men extremt blåsig sommardag ger vi oss ut i Gryts skärgård för en provtur.

Utter 690 populär goding

Saknar tyngd

Modellen har rykte om sig att inte riktigt räcka till tyngdmässigt när vinden friskar i. Så länge man följer med vinden är det inga problem, men i omvänt förhållande studsar den ganska oförsiktigt över vågtopparna. Men att både få en lättdriven båt och en båt som med tyngd och eftertryck klyver sjön är förstås ingen lätt kombination att få ihop.

Taköppningen i doghouse är väl tilltagen och ger bra möjlighet till överblick om man står upp och kör. Felet är bara att det är svårt att stå upprätt utan att ryggen tar i akterkanten på öppningen.

Familjen Stenbäck är inne på sin femte säsong med båten och har än så länge klarat sig utan otrevliga överraskningar.

Jan-Erik var medveten om att saker och ting blir slitna efter dryga 25 år, men för honom var ändå Uttern något av en kvalitetsstämpel. Behovet av renovering och familjens ambitioner har varit låga, så det har räckt gott med att fräscha upp interiören något med nya dynor, och inför förra säsongen fick båten också ett nytt kapell.

Bra begagnatutbud

Att 690 blev efterfrågad var något Utternbåtar snabbt insåg och tog fasta på, för 1977 började man tillverka systermodellen 630. I många delar är den samma båt som sin större syster men utan akterruffen.

Bland annat delar de i stort sett sitt-brunnsplanering med pentry under passagerarstolen och vask under förarstolen.

630 kom att tillverkas fram till 1984 då den ersattes av 6300, en uppfräschad och moderniserad variant baserad på samma skrov. Den kan ni läsa mer om i Praktiskt Båtägande framöver.

Om vi återgår till 690 så blev den en succé. Receptet på framgången var att man lyckades göra en liten båt väldigt rymlig och den kunde saluföras till ett lågt pris.

Trots ett lågt pris var den ganska generöst standardutrustad och inte många bekvämligheter saknades i den lilla flytande sommarstugan.

Utter 690 populär goding

Välutrustad

Spritkök, vask, vattentank och porta potti – allt rymdes inom ramen för standard och som extrautrustning fanns bland annat kylskåp och värmare att få. När båtarna nu börjar bli i trettioårsåldern är det säkert hög tid att modernisera utrustningen, men det viktiga var ändå att det fanns utrymme för bekvämligheterna från början.

Jan-Erik Stenbäck köpte sin båt sommaren 2004 och betalade då 125 000 kronor för en båt i respektabelt bruksskick, utan några direkt synliga skavanker.

Åldrats med värdighet

Tittar man på begagnatutbudet idag så finns det gott om båtar till salu och prisspannet sträcker sig från ungefär 75 000 till 160 000 kronor. I den lägre prisgruppen kan man nog mest förvänta sig att hitta tidiga modeller med äldre utombordare på akterspegeln.

Det känns som att Uttern 690 åldrats med värdighet, och saker som den stora luckan från förpiken som gör det väldigt lätt att ta sig upp på fördäck är smarta detaljer som ofta går förlorade på moderna båtar till förmån för snygga linjer.

Är man spekulant gäller det att ha samma glasögon på som vid alla begagnatköp av äldre båtar, och man kan helt enkelt inte bli upprörd och förfärad över söndertorkade gummilister eller mögelskadad skrovbeklädnad.

Av: Text och foto Jens Augustinsson

Faktaruta

Fakta: Uttern 690

Längd: 6,90 m

Bredd: 2,60 m

Djup: Utb/inu 0,65/0,75 m

Vikt utan motor: 1 300 kg

Vikt med inumotor: 1 625 kg

Bärighet: 8 personer

Motor: VP AQ, 125 hk

Max motorstyrka:

– Utombordare: 85 hk (63 kW)

– Inombordare: 125 hk (92 kW)

Antal kojplatser: 4 + 1

Maxhöjd med kapell: 2,00 m

Ståhöjd vid förarplats: 1,75 m

Invändig bredd: 1,90 m

Bränsletank: 150 l

Färskvattentank: 30 l

Begagnatpris: 75 000-160 000 kr

Tillverkningsår: 1974-1985

Utter 690 populär goding Utter 690 populär goding Utter 690 populär goding

Utter 690 populär goding Utter 690 populär goding Utter 690 populär goding


Text: Jens Augustinsson • 2009-06-11
ArtiklarpraktisktbatagandeBåtklassiker
Scroll to Top