Tellus ska trafikera Gullmarsleden i Bohuslän // Foto: Kasper Dudzik

Artiklar

Tellus – ny stor elhybridfärja döpt

Ska trafikera Gullmarsleden

Text: Martin Strömberg • 2019-06-13 Uppdaterad 2019-06-13

Nu är en av Sveriges största elhybridfärjor redo att tas i bruk. Under tisdagen hölls en namngivningsfest för bilfärjan Tellus på Stigbergskajen i Göteborg. 

Tellus ska trafikera Gullmarsleden mellan Uddevalla och Lysekil.

Färjan drivs med hjälp av en elmotor i varje ände, så att den kan gå fram och tillbaka över fjorden utan att vända. När laddstationerna är på plats ska färjan kunna gå på ren eldrift.

Trafikverket har beräknat att det krävs en framdragen effekt på 3 MW, men exakt hur laddningen ska ske är inte avgjort ännu. Enligt Ny Teknik finns i dagsläget två tänkbara lösningar från två olika leverantörer: en robotarm från ABB och en hydraulisk kolv från Cavotec.

De två metoderna ska testas under hösten  på Ljuseröleden på östkusten, och därefter ska Trafikverket avgöra vilken typ av snabbladdare som ska användas till Tellus.

Det finns i nuläget ingen prognos för när snabbladdarna ska vara på plats.

Under tiden får Tellus ladda på natten när färjetrafiken tar uppehåll, och köra hybriddrift på dagarna.

Redan där räknar man med en utsläppsminskning jämfört med systerskeppet Neptunus, men exakt hur stor den blir återstår att se.

Den dieseldrivna delen av Tellus hybridsystem består av fyra Volvo Penta-motorer med en effekt på 460 kW vardera. De driver generatorer som laddar färjans batterier och driver elmotorerna, men när laddsystemet är på plats ska de bara användas om färjan behöver transporteras någonstans.

Den totala batterikapaciteten ombord ligger på 948 kWh och är installerat i 12 stycken rack som har en kapacitet på 79 kWh var. Varje rack innehåller en styrenhet och 14 batterimoduler med 24 celler vardera.

– Rent driftsäkerhetsmässigt är den här färjan mycket säkrare än våra traditionella färjor. Skulle vi få problem med en motor kan vi bara köra igång en annan, eller slå över den i fullelektriskt läge. När det blir stopp i en motor på våra vanliga färjor innebär det ofta ett stopp i färjetrafiken, säger Jonathan Svensson som kommer att jobba som motorman och matros ombord på färjan, enligt Ny Teknik.

Den nya vägfärjan Tellus har byggts på ett varv i Estland och blir Sveriges första frigående vägfärja som kan drivas med el.

Trafikverket har 41 färjeleder, och 70 vägfärjor. 21 av färjelederna trafikeras med linfärjor, varav sex har eldrift. Målet är att hela färjesystemet ska vara klimatneutralt till 2045.

 

Tellus

Längd: 100 meter lång

Last:  600 ton 

Plats för 80 bilar och 297 passagerare.

Maxfart: 11 knop.

Kapacitet: 100 000 transporterade fordon per månad.

 

 


Text: Martin Strömberg • 2019-06-13
Artiklarpraktisktbatagande
Scroll to Top