Svenska kvalitetsbåtar som Najad, Linjett och Hallberg-Rassy är alltid efterfrågade // Foto: Lars Ronge, Yachtbroker

Artiklar

Båtarna som är hetast på begagnatmarknaden

Läs om vilka båtar som har högst efterfrågan hos båtförmedlarna

Text: Praktiskt Båtägande • 2020-04-29 Uppdaterad 2021-06-09

 

Suget efter nyare begagnade båtar ser ut att öka jämfört med föregående år. Men jag vet inte hur Coronakrisen påverkar marknaden på sikt, säger Wille Söderberg, ägare av Albinhallen som säljer drygt 70 begagnade båtar årligen.

Genom åren har han sett efterfrågan på olika båtmodeller variera. Vid starten 1977 var till exempel Boghammarbåtar populära. Sedan var det Storebro med flybridge, J-båtar och för några år sedan var aluminiumbåtar i ropet.

– Bland lite större motorbåtar är det numera ett stort köpsug efter nordiska kabinbåtar som Nimbus, Bella och Aquador, framför allt tillverkade från mitten av 1990-talet och framåt, säger Wille Söderberg.

Även modernare hyttbåtar som Targa efterfrågas mycket. Styrpulpetbåtar säljer också bra. När det gäller begagnade segelbåtar är det störst sug efter rymliga och serietillverkade familjecruisers i 35–40-fotsklassen med dubbla akterkojer. Det är fabrikat som tyska Bavaria – och i viss mån Dehler – och fransktillverkade Dufour, Beneteau samt Jeanneau.

 

Båtarna som är hetast på begagnatmarknaden
Aluminiumbåtar är fortfarande populära, men säljboomen har klingat av något jämfört med tidigare år enligt flera båtmäklare.

 

Erik Ryttervik, hos båtmäklaren Stockholm Marin, är av samma åsikt som Wille Söderberg:

– Det är stor efterfrågan på cruisingsegelbåtar, tillverkade i mitten av 00-talet och framåt. Bavaria i 31–38-fotsklassen, gärna med dubbla akterkabiner, är just nu något mer efterfrågade än andra båtar i segmentet. Spekulanterna anser att de får mycket utrustning på köpet, jämfört med om de ska köpa en fabriksny båt och sedan investera mer pengar i allt som behövs ombord, säger Erik Ryttervik.

Svenska kvalitetsbåtar, som Hallberg-Rassy, Najad och Linjett, efterfrågas alltid men har en smalare målgrupp.

När till exempel Linjettägare funderar på att byta till en större eller mindre modell brukar de även kontakta Linjettvarvet som själva förmedlar Linjetter. Många andra kvalitetsvarv eller deras återförsäljare jobbar efter liknande principer.

Även äldre segelbåtar i bra skick efterfrågas hos Stockholm Marin. Det gäller framför allt segelbåtar, utrustade med dubbla akterkabiner. Ett exempel är Scanmar 345, tillverkad 1987–1991.

 

Båtarna som är hetast på begagnatmarknaden

 

Suget efter motorbåtar är enligt Stockholm Marin bredare. Där är det svårt att peka på en tydlig trend vilka motorbåtar som är mest efterfrågade, menar Erik Ryttervik. Många vill ha motorbåtar i 6–7-metersklassen, gärna med övernattningsmöjlighet. När det gäller bobara båtar med pentry efterfrågas ofta båtar av fabrikaten Bella, Nimbus och Aquador.

Aluminiumbåtar går också fortsatt bra. Till syvende och sist handlar det om vilken båt som passar köparens egna intressen och behov, menar han.

– Generellt sett kan jag säga är intresset för nordiska motorbåtar är större än för USA-båtar från 1990-talet eller senare. Men i regel får köparen mer och nyare utrustning i en amerikansk båt, fast till en högre driftskostnad.

Fotnot. Texten är tidigare publicerad i Praktiskt Båtägandes specialnummer Köpa Båt som finns i handeln nu och där ni kan läsa tester och råd inför båtköpet.

Förverkliga drömmen – men gör läxan innan köpet

Vårens genvägar – bästa tipsen inför sjösättningen

Mirakelmedel – finns de?

Luxuös långseglare med fartresurser

Flaar M37 – ungersk snabbseglare för grunda vatten

TEST: Oändliga möjligheter med Hanse 548


Text: Praktiskt Båtägande • 2020-04-29
Artiklarpraktisktbatagande
Scroll to Top