På det hela taget känns konstruktionen på Albin 82 MS gedigen och pålitlig // Foto: Joakim Hermansson

Artiklar

Klassikern: Albin 82 MS

Brohälls korsning av idéer tillverkades i 212 exemplar

Text: Joakim Hermansson • 2020-11-16 Uppdaterad 2021-06-09

 

“Mesta båt för minst pengar” var legendariske båtkonstruktören Per Brohälls devis när han åt 1960-talets seglare skapade odödliga klassiker såsom Trissjollen, Vegan och Viggen. Något senare under plastbåtsrevolutionen kom även motorbåten Albin 25, och i motorseglaren Albin 82 MS korsade han många av sina idéer från de tidigare skapelserna.

Egentligen hette modellen först Nimona, eftersom den ritades 1974 på uppdrag av Nils Morelius på Nimobåtar, men när representanter från värmländska Albin Marin på Båtmässan i Göteborg 1975 fick se den nya båten ville de också ha den. Det slutade med att Morelius släppte ifrån sig konceptet, mot att han fick plasta alla halvfabrikat av båten. Det skulle bli 212 exemplar innan tillverkningen upphörde, i samband med Albin Marins konkurs 1981.

Albin 82 MS byggdes med skrovet i sprutat enkellaminat av glasfiberarmerad polyesterplast, medan däck och rufftak utfördes i en sandwichkonstruktion med Divinycell som distansmaterial. Järnkölen är ganska avlång och helt inplastad, rodret har hållfast rostfri hjärtstock som lagrats i vattensmorda bussningar.

På det hela taget känns konstruktionen gedigen och pålitlig, med mastheadrigg som står uppe på däck och självslående fock som standardutrustning för enklare segling i trånga skandinaviska skärgårdar. Att båten, som de flesta motorseglare, går bäst med vinden in akter om tvärs, kan Tjörnbon Morgan Kihlman intyga. Tillsammans med familjen har han i 14 år seglat sin Albin 82 MS Sofia Marie av årsmodell 1979 och med segelnummer 132.

– På slör går den som tåget, uppemot sju–åtta knop, men man behöver ha en hel del vind, och den är inte precis någon kryssmaskin, konstaterar han med ett skratt.

 

Klassikern: Albin 82 MS
På två soffor mittemot varandra kan en handfull personer få plats för att äta middag vid det väl tilltagna bordet. Maststöttan stör en aning, men frekventa gäster vänjer sig // Foto: Joakim Hermansson
Klassikern: Albin 82 MS
Dold i ett av stuvfacken sitter en orange torpedliknande pjäs, som visar sig vara Albin 82 MS originalvärmare, en Eberspächer med den fantasifulla modellbeteckningen X2 // Foto: Joakim Hermansson

 

I familjen Kihlmans segelgarderob ingår inte bara storsegel och fock, utan också den något större genuan som bidrar mest till farten, för smidighetens skull monterad på en rulle. När hustrun Marie inte följer med ut kan Morgan således med lätthet hantera ekipaget.

Det visar han tydligt med några eleganta svängar framför Praktiskt Båtägandes utsände, som står med kameran redo på piren i Kihlmans hemmahamn Skärhamn. Där hade de en Flipper 700 innan Sofia Marie hämtades upp från Gottskär, ute på Onsalahalvön. Tidigare hade båten mestadels seglat i Vänern. Barnen Emelie, Christian och Rebecka är vuxna nu, men fanns länge med ombord när Kihlmans seglingar gick till Danmark, eller ända ner till Flensburg i Tyskland.

– Vi gillar den danska ostkusten, där det finns en massa mysiga små hamnar med fiskaffär, pub och snabbköpet Brugsen. Har man inte en större båt än vår Albin 82 MS är det sällan problem att hitta någon plats heller, säger Morgan Kihlman.

Klassikern: Albin 82 MS
Framför toan har pentryt sin naturliga plats, med tvålågig spis med ugn, diskho och trycksatt färskvatten samt fotpumpat sjövatten. Kylboxen ryms under salongssoffan mittemot // Foto: Joakim Hermansson
Klassikern: Albin 82 MS
På babordssidan omedelbart bredvid nedgångstrappan hittar vi toaletten, med toastol i färdriktningen och ett ovalt rostfritt handfat som fått ersätta originalet av brun plast // Foto: Joakim Hermansson

 

INTERIÖR:

På bara lite drygt åtta meter har Per Brohäll fått in allt som en barnfamilj behöver, och det förhöjda däcket ger extra rymd. Barnen har till och med en helt egen avskild hytt i aktern.

Per Brohäll ritade Albin 82 MS med ett däck som är upphöjt ett par decimeter från sammanfogningen med skrovet, vilket ger för den modesta storleken smått otroliga interiöra utrymmen. Från den djupa sittbrunnen är det bara ett litet kliv ner i ruffen, där vi hittar toaletten omedelbart om babord.

Toastolen är placerad långskepps i färdriktningen, med ett ovalt rostfritt hand­ fat strax intill, som fått ersätta originalet av tidsenlig brun plast. Färskvatten att tvätta sig med fanns redan när bå­ten lanserades 1975, men sedan Morgan Kihlman installe­rade en pump är det numera också trycksatt. Ganska högt upp på familjen Kihlmans önskelista finns även varmvat­tenberedare, men än så länge klarar man sig med vatten som är tempererat endast av omgivningen.

– Vi har kompletterat med ett par svarta duschsäckar, liggande uppe på däck, som vi kan hänga upp i masten när man vill duscha. Det är en budgetvariant som ändå fungerar hyfsat, tycker Morgan Kihlman.

Framför toan har det längsgående pentryt sin natur­liga plats, med tvålågis gasolspis med ugn som båtäga­ren själv monterat, liten enkel diskho och trycksatt färskvatten samt fotpumpat sjövatten. Locket till kyl­boxen blottas först när dynan i salongssoffan mittemot viks upp en aning, en bra lösning som både ger isolering och håller nere ljudnivån från kompressorn.

I dinettens båda soffor kan en handfull personer få plats för att äta middag vid det väl tilltagna bordet, som sedan kan sän­kas för att bädda ut en dubbelsäng. Maststöttan stör vis­serligen en aning där den står mitt i båten, men båtägar­na vande sig snabbt vid den, och det gör frekventa gäster också. Originalvärmaren, en typiskt orange torpedlik­nande pjäs från Eberspächer med den fantasifulla modellbeteckningen X2, döljs i ett stuvfack och skickar fortfarande ut skön varmluft i hela båten under kulna vistelser ombord.

I den V-formade dubbelbädden längst föröver i båten sover två vuxna bekvämt, utan att behöva trängas. De halvhöga skotten skärmar av från pentry och dinett, men planlösningen är ändå öppen och för­ piken blir en naturlig del av salongen. Därför är det kanske bra för familjefriden att barnen har sitt eget krypin i akterruffen, där det finns ett par sköna stick­kojer och massor av förvaringsutrymme för kläder och personliga tillhörigheter. Överhuvudtaget är Albin 82 MS välförsedd med plats att stuva undan saker. Nu är Marie och Morgan Kihlmans barn visser­ligen vuxna och följer inte med ut i båten så ofta längre, men så har det förstås inte alltid varit.

– Albin 82 MS är en klockren båt för en barnfamilj, säger Morgan.

 

Klassikern: Albin 82 MS
I akterhytten har de tre barnen samsats av och till. Här finns ett par sköna stickkojer och massor av förvaringsutrymme för kläder och personliga tillhörigheter // Foto: Joakim Hermansson
Klassikern: Albin 82 MS
Vill någon passagerare komma upp för att kunna se ut ordentligt i färdriktningen är det bara att fälla ut den här praktiska pallen. Funktionell, men kanske inte så skön i längden // Foto: Joakim Hermansson
Klassikern: Albin 82 MS
Den stadiga rostfria pushpiten rymmer såväl dingens snurra som ett par ankare med tillhörande linor utan att svikta. Dävertar och badplattform har eftermonterats // Foto: Joakim Hermansson

 

EXTERIÖR:

Tack vare dubbelruffslösningen kan en djup, trygg och mycket rymlig sittbrunn också få plats på de drygt åtta meter som Albin 82 MS sträcker ut sig på. Det är verkligen inte illa.

När en båt är speciellt praktisk, och interiört voluminös, går det ofta ut över yttre skönhet och linjer. Det finns nog ingen som skulle påstå att Albin 82 MS är den vackraste båt som skådats, men många betydligt mindre tilltalande båtar finns det också. Och skönheten ligger ju, som alltid, i betraktarens öga. Hur som helst är den här båten framför allt praktisk, med en stor vindruta som, tillsammans med sprayhooden på den rostfria targabågen, ger mycket gott väderskydd i den främre delen av sittbrunnen, där förarplatsen finns.

Gps-plottrar hade man knappt hört talas om när instrumentpanelen på Albin 82 MS konstruerades, så de har fått eftermonteras på byglar, och i övrigt förekommer bara de allra vanligaste instrumenten och reglagen. I originalutförandet sitter man på en bred soffa och kör, men den tidigare ägaren hade istället själv svetsat ihop en höjdjusterbar och svängbar stol på en stolpe.

– Det är väldigt bra att kunna komma upp litegrann när man sitter och styr, så att man får bättre koll på det som händer runtomkring, tycker Morgan Kihlman.

Även passageraren på babordssidan kan få komma upp för att kunna se ut ordentligt i färdriktningen, genom att fälla ut den praktiska pallen. Den är visserligen funktionell, men kanske lite hård att sitta på under längre färder.

För att få rätt känsla när båten seglas, kan rorsman också flytta akterut, till en minst lika upphöjd position på akterruffens tak. Därifrån styr man istället med rorkult, som kan användas efter att rattstyrningen först kopplats ur med en knapp. Annars är Autohelm 1000 en pålitlig trotjänare som avlastat många rorsmän genom åren, och som fullgör sitt uppdrag även här på Sofia Marie. Autopiloten fästs snabbt och enkelt på en pigg på rorkultens undersida. Sittbrunnen är djup och trygg och idealisk för småbarnsfamiljer, med höga sarger runtom och plats för många att umgås och ha trevligt både under färden och i hamn, då ett heltäckande kapell kan fällas upp för att skydda mot väder och vind.

– Kapellet var helt kass när vi köpte båten, så det fick bli ett nytt då. Nu är vi inne på vårt andra, som vi haft i ett par år, så de håller alltså ett drygt decennium, konstaterar Morgan Kihlman.

Den stadiga rostfria pushpiten i aktern rymmer såväl gummijollens snurra som ett par ankare med till- hörande linor utan att svikta. Via en nedsänkt passage på mitten tar man sig smidigt ut på bad- och räddningsstegen, och vidare ner på den eftermonterade badplattformen. Ett måste enligt båtens ägare, och dingens dävertar är också guld värda.

– Det fanns dävertfästen redan när vi köpte båten, men själva dävertarna fick vi från en båt som hade brunnit i Rönnäng, förklarar Morgan Kihlman.

Fotnot: Sedan det här reportaget gjordes har familjen Kihlman sålt sin båt och kör numera omkring i en Nimbus 3000. Sofia Marie seglar vidare i Strömstadstrakten.

Texten är tidigare publicerad i Nya Praktiskt Båtägande 2020/12

Klassikern: Albin 82 MS
Klassikern: Albin 82 MS
Sittbrunnen är djup och trygg, med höga sarger runtom och plats för hela familjen och gäster därtill. Förarstolen är ett hemmabygge, för att kunna röra sig och se bättre // Foto: Joakim Hermansson

Klassikern: Saga 29 HT

KLASSIKERN: Hydra

Klassikern: Bayliner 2855 Ciera Sunbridge

Klassikern: Fjord 27 Cruiser

KLASSIKERN: Nimbus 31 Ultima

Klassikern: Solö Lyx III från Storebro

KLASSIKERN: Beneteau First 31.7

Klassikern: Den ultimata familjebåten

Klassikern: Bavaria 31 Cruiser


Text: Joakim Hermansson • 2020-11-16
Artiklarpraktisktbatagande
Scroll to Top