Cayenne 42 är långsmal och snabb och trivs bäst i hård vind på öppet hav // Foto: Johan Cooke

Artiklar

KLASSIKERN: Cayenne 42 – en racer för livsnjutare

Seglar snabbt och excellerar på öppet hav i hård vind

Text: Johan Cooke • 2021-01-07 Uppdaterad 2024-03-27
Seglar snabbt och excellerar på öppet hav i hård vind

 

Långsmala Cayenne 42 plöjer fram genom vågorna, högt på kryss när det blåser hårt, i hela nio knop. Det är möjligt tack vare att seglingsegenskaperna prioriterades före boendekomforten när båten konstruerades.

Anfadern är R-båtsinspirerade Carrera Helmsman, som med sina klassiska linjer visade goda fartegenskaper och började nå allt fler topplaceringar på kappseglingar, vilket gjorde att köpsuget ökade rejält. Carrera såldes även som “halvfabrikat”. Då kunde köparna själva sätta sin prägel på bland annat inredningen.

Även om Carrera, konstruerad av Håkan Södergren, är en entypsbåt är modellen ändå lämplig för semestersegling. Den har en självslående fock och en relativt hög boendekomfort, trots att den byggdes flushdäckad.

Comfortbåtars ägare Ingemar Boding kontaktade Håkan Södergren i slutet av 1970-talet och ville att Håkan skulle konstruera en storasyster till Carrera. På ritbordet skissade han då fram Cayenne 42.

– Cayenne 42 blev mycket större och tyngre än Carrera. Dessutom konstruerade jag Cayenne med en överbyggnad, och båten såldes enbart helt färdigbyggd, säger Håkan Södergren, mannen bakom inte mindre än 250 båttyper.

Precis som Carrera utrustades Cayenne med en självslående fock, två sittbrunnar och ett elegant sluttande akterparti. De två modellerna kan även seglas med genua.

– Att de negativa akterspeglarna i Carrera och Cayenne byggdes långsträckta har ingen funktionell inverkan, utan var enbart en vågad design, berättar Håkan Södergren.

KLASSIKERN: Cayenne 42 – en racer för livsnjutare
På kryss tar Cayenne 42:an extremt hög höjd // Foto: Johan Cooke
KLASSIKERN: Cayenne 42 – en racer för livsnjutare
De snabbaste bogarna, utan undanvindsegel, är frisk halvvind och på kryss. Båten uppges vara stabil även i grov sjö och vindar upp till 20 m/s // Foto: Robert Ballantyne
KLASSIKERN: Cayenne 42 – en racer för livsnjutare
“Jag är helt frälst i båten. Den är inte bara optimal för segling, utan också en båt för livsnjutare”, säger Robert Ballantyne om sin Cayenne 42 // Foto: Johan Cooke

 

En svaghet med Cayenne, menar Håkan, är att modellen fick en konstruktion som gjorde båten onödigt tung.

– Å andra sidan är hon mäktig att segla, framför allt på havet. Båten är styv och har 60 procent av sin vikt i kölen, säger Håkan.

Så Cayenne har en given plats i hans seglarhjärta. Att seglingen är skön och lustbetonad kan Cayenneägaren Robert Ballantyne skriva under på:

– Jag är helt frälst i båten. Den är inte bara optimal för segling, utan också en båt för livsnjutare, säger Robert Ballantyne när jag träffar honom i hans Cayenne i Gustavsberg utanför Stockholm. 

Robert har seglat sedan barnsben, Optimistjolle, segeleka, Hurley 20, Folkbåt, Bianca 27, och Flamingo 40. År 2012 hade han planer på att köpa en IF, Sveakryssare eller Folkbåt. Men han kom på andra tankar när han följde med sin kompis i en Cayenne under en tvåveckorsseglats:

– När det blåste 11–13 meter per sekund utanför Helsingborg, och vi på halvvind och slör seglade i 10–11 knop utan okontrollerade upplovningar och senare med extrem höjdtagning på kryss, tänkte jag att en sådan här båt bara måste jag köpa, säger Robert Ballantyne lyriskt.

När han hade avslutat sina universitetsstudier slog han vintern 2012 till på en Cayenne, byggd 1985. Finishen var tråkig, men stående riggen var precis bytt och inredningen var fin. Även originalröstjärnen, som många Cayenneägare bland annat har haft rostproblem med, var vid ägarbytet åtgärdade av varvet. Men motorn, en Volvo Penta 2000, är original.

–Tidigare hade jag en gummijolle med en större utombordare. Men jollen var inte optimal att ha efter båten. Så jag bytte till en paddelbräda som förvaras i kabinen när vi seglar, berättar Robert när han stolt visar mig runt ombord på sin Cayenne.

Han köper nytt men även en hel del begagnade till­behör i bra skick. Under åren har han genomfört ett 40­tal projekt ombord, bland annat installerat fler och större vinschar och nya avlastare. Han har dessutom bytt nästan all löpande rigg och vindsystem samt satt in en varmvattenberedare och värmare.

– Under vintern ska jag installera ett system för att övervaka båtens 520 Ah­deep­cycle­batterier, installera exklusiva läslampor med dimmer och AIS med både mottagare och sändare. Om jag köper förseglet code­ zero ska jag även montera ett peke, säger han.

Från hemmahamnen i Gustavsberg går seglatserna framför allt till Gotland, Stockholms skärgård och Åland. Någon kappsegling har det blivit, bland annat Åland Offshore Race. Men semestersegling lockar ännu mer och ofta är flickvännen Sofia med ombord.

– Under säsongen 2020 seglade jag drygt 1 000 sjömil. Jag hann med två seglatser till Gotland. Det är på öppna farvatten som vi och båten trivs bäst, säger han.

KLASSIKERN: Cayenne 42 – en racer för livsnjutare
Runt klaffbordet kan sex personer samlas för att äta. Där sitter Robert Ballantyne (t.v.) och kompisen Philip Sandersjöö som också äger en Cayenne // Foto: Johan Cooke
KLASSIKERN: Cayenne 42 – en racer för livsnjutare
Det finns gott om förvaringsutrymmen och grabbräcken i den trevliga båten med dess traditionella inredning // Foto: Johan Cooke
KLASSIKERN: Cayenne 42 – en racer för livsnjutare
Den genomgående masten stjäl utrymme eftersom den går genom bordet // Foto: Johan Cooke
KLASSIKERN: Cayenne 42 – en racer för livsnjutare
Tack vare en stor och mysig akterkabin rymmer Cayenne 42 hela sju fullängdskojer // Foto: Johan Cooke

 

INTERIÖR

Tack vare en stor och mysig akterkabin rymmer Cayenne 42 hela sju fullängdskojer. Och det finns förvånansvärt mycket stuvutrymmen ombord. Men toautrymmet är litet.

Cayennes långsmala skrov gör att innervolymen är liten för att vara en 42-fotsbåt, i alla fall jämfört med modernare båtar i den storleksklassen. Men ändå finns allt som behövs för att trivas bra ombord. Dispositionen är klassisk, direkt babord om nedgångstrappan finns pentryt med en kort L-vinkel, utrustad med fem utdragbara lådor.

Den tvålågiga gasolspisen, ugn, diskho och kylbox är lättåtkomliga. Praktiska utrymmen bakom skjutluckor finns ovanför spisen. Högst upp finns en pentryhylla med en bastant kantlist. Pentryt, liksom den övriga inredningen, består av teak.

– För att få ett bättre ljusinsläpp gjorde jag, ovanför diskhon och navigationsbordet, två hål i skottet mot sittbrunnen och installerade öppningsbara ventiler, säger Robert Ballantyne.

Ett stort plus är den stående grabbstången mellan pentryt och salongen föröver.

Men den stora salongen, med två längsgående soffor midskepps, inkräktar på pentryt som kan upplevas lite trångt för en 42-fotare. Sex personer kan samlas runt klaffbordet mellan de två salongssofforna.

– Interiören är ombonad, och det finns nästan ett överflöd av stuvutrymmen. En annan stor fördel är att det finns sju sovplatser ombord, samtliga med fullängd, säger Robert.

Salongssofforna, klädda i blått tyg, kan förvandlas till två bekväma sovplatser när ryggstöden fälls upp för att skapa extra bredd. Den genomgående masten går rakt igenom matbordet. En nackdel är att mastbalken som är upphöjd under bordet kan göra att man snubblar. Det kan också bli trångt om någon ska ta sig förbi en besättningsmedlem vid matbordet.

Skjutluckor utefter salongssidorna ger bra förvaringsutrymmen. Och de öppna hyllorna ovanför har flera genomgående grabbhandtag i kantlisterna.

Ståhöjden i salongen är goda 1,85 meter, men något lägre föröver. Taket är vitt och takbelysningen finns midskepps under skarndäcket ovanför. En sollucka i salongen saknas dock. Men de långsmala ventilerna gör att ljusinsläppet i salongen ändå blir godtagbart.

Navigationsplatsen är placerad på styrbordssidan, mitt emot pentryt. Navigationssoffan förenas med en tvåmeters stickkoj under sittbrunnstoften.

I passagen mellan salongen och förpiken finns toaletten med ett litet utdragbart handfat ovanför. Men toautrymmet är trångt. Mitt emot toaletten finns en garderob, vars dörr kan stänga igen öppningen till salongen. Förpiken med dess sollucka ger gott om utrymme för två personer.

Interiörens trumfkort är tveklöst kabinen, akter om styrbrunnen. Akterkabinen är perfekt avskild för medföljande barn eller för besättningsmedlemmar som ska övernatta ombord. De två stickkojerna är 2,20 meter och sträcker sig under den lutande akterspegeln.

 

KLASSIKERN: Cayenne 42 – en racer för livsnjutare
De flesta gillar de separata brunnarna, medan andra tycker att det är en smula krångligt att ta sig mellan dem // Foto: Johan Cooke
KLASSIKERN: Cayenne 42 – en racer för livsnjutare
På skarndäck för om vinscharna finns gott om plats för fötterna. Och där kan gastar sitta tämligen bekvämt på kryss // Foto: Robert Ballantyne
KLASSIKERN: Cayenne 42 – en racer för livsnjutare
Många av instrumenten ombord är placerade väl skyddade i den aktre sittbrunnen // Foto: Johan Cooke
KLASSIKERN: Cayenne 42 – en racer för livsnjutare
Nackdelen med den vidsträckta akterspegeln är att det inte går att montera någon badstege på den // Foto: Johan Cooke

 

EXTERIÖR

Två sittbrunnar och trimmöjligheter värda namnet. Med självslående fock går Cayenne 42 utmärkt att segla själv.

Det höga SRS-talet på omkring 1,018, och med undanvindssegel 1,048, skvallrar om att Cayenne 42 är en racermaskin.

– Segling ska gå fort när det blåser. Bäst är det när loggen visar mer än åtta knop, säger Robert Ballantyne. Han trivs bäst ute på öppet hav när det blåser över 10 meter per sekund. Även när gennakerns underlik når havsytan ovanför friborden känner Robert att han har god kontroll på båten.

– Då blir det åka av. Hon klyver havsvågorna fint i vågbergen. Båten är styv, välbyggd och rör sig med en mäktig tyngd, säger han.

De snabbaste bogarna är frisk halvvind och segling på kryss. Ett rev behövs i regel då det blåser cirka 9 meter per sekund. Höjdtagningen är extremt god.

– Många seglare tror inte sina ögon när de ser att jag nästan seglar mot vindögat. Segling i lätta vindar är däremot inte lika spektakulärt, anser Robert.

Det är uppenbart att konstruktören Håkan Södergren valt att optimera seglingsegenskaperna. Cayenne har en vattenlinje på hela 10,2 meter och en negativ långsträckt akterspegel. Blykölen som väger hela 3000 kilo sticker ner 1,96 meter.

Segeltrimsmöjligheterna är många ombord:

– Rätt trimmad är riggtypen otroligt stabil. En annan fördel är att riggen på ett naturligt sätt blir en del av trimmandet då back-, check- och akterstagen tillsammans påverkar segelformen mycket, säger Robert.

Två sittbrunnar finns ombord med skotskenan på en balk i däckshöjd mellan brunnarna.

Förbrunnen är avsedd för den besättning som ska sköta om fall, försegel och skot till försegel. Akterbrunnen är för rorsman, som även kan skota storsegel och försegel, navigera och hantera backstaget som ska släppas och spännas i slag och gippar. De många fallen och linorna ombord ger Cayenne prägeln av en avancerad kappseglingsbåt. Men det är ändå enkelt att segla henne själv, menar Robert, framför allt tack vare att alla 42:or, som tidigare nämnts, är utrustade med en självslående fock.

I hamnar väcker Cayenne nyfikenhet för sina vackra linjer, dubbelbrunnar och den långa akterspegeln. Och han får ofta frågor om hur det är att hantera backstagen:

– Backstagen är lättåtkomliga på vinschar precis där jag sitter och styr. Det är en optimal placering eftersom jag ensamseglar mycket, säger Robert.

Backstagshanteringen påverkas även av rådande vindar och segelyta, menar han:

– Enklast är det på kryss om den självslående focken är uppe. Då drar jag åt på en vinsch och släpper en annan. Om storseglet är bottenrevat går det fritt från backstagen och man behöver inte göra något alls utöver att styra, säger han.

Men han sticker inte under stol med att det är en smula krångligt med backstagen då han seglar ensam med genua och behöver slå. Eller om det blåser mycket och han ska gippa med ett fullt storsegel hissat.

 

KLASSIKERN: Cayenne 42 – en racer för livsnjutare
KLASSIKERN: Cayenne 42 – en racer för livsnjutare

KLASSIKERN: Förverkligade barndomsdrömmen om en Maxi 108

KLASSIKERN: Nimbus 31 Ultima

KLASSIKERN: Hydra

Klassikern: Den ultimata familjebåten

Klassikern: Smaragd – byggd för energiska seglare

KLASSIKERN: Beneteau First 31.7

Läs mer från vårt historiska arkiv från 1963 och framåt!

Den här artikeln är en del av vårt premiummaterial. Du betalar snabbt och enkelt med Swish eller kort. Sedan får du tillgång till artikeln via en länk som vi skickar till din mejladress.


Text: Johan Cooke • 2021-01-07
Artiklarpraktisktbatagande
Scroll to Top