Sedan 1965 har fler än 15 000 båtar producerats på Princessvarvet // Foto: Joakim Hermansson

Artiklar

KLASSIKERN: Prestigebåt som håller än

Säg Princess och många motorbåtsfantaster får något drömmande i blicken.

Text: Joakim Hermansson • 2021-06-02 Uppdaterad 2024-03-26
Säg Princess och många motorbåtsfantaster får något drömmande i blicken.

 

Säg Princess och många motorbåtsfantaster får något drömmande i blicken. Sedan 1965, när den tidigare sjöofficeren David King startade sitt båtbyggeri i den sydvästbrittiska hamnstaden Plymouth, har fler än 15 000 båtar producerats här på Princessvarvet.

Nuförtiden tillverkas 300 båtar per år, och varvets sex anläggningar i och runt Plymouth upptar över 100 000 kvadratmeter. Modellprogrammet sträcker sig idag från 35 fot upp till kolosser på hela 95 fot, men så har det inte alltid varit. Nej, när Princess 32 Riviera lanserades för snart 30 år sedan var varvets båtar med skandinaviska mått mätt betydligt mer normala i storlekarna, även om de inte ens på den tiden hörde till lågprissegmentet på marknaden.

KLASSIKERN: Prestigebåt som håller än
KLASSIKERN: Prestigebåt som håller än
Placeringen vid nedgångstrappan ger pentryt full ståhöjd och kontakt med dem som umgås uppe i sittbrunnen. Spis med tre brännare samt ugn, enkel ho och gott om stuvplats // Foto: Joakim Hermansson

 

Dagen före nationaldagen 2007 köpte Tomas Fors från Hjuvik väster om Göteborg sin begagnade Princess 32 Riviera från 1994 av två familjer som hade delägt båten, men tyckte den blev för liten när barnaskarorna växte. För Tomas och hustrun Anna-Karin passade den däremot perfekt, när barnen hade flugit ut och dessutom intresserade sig mer för ishockey än för båtliv.

– Jag hade sett båten i Hjuviks Marina och tyckte den såg trevlig ut, så det var bara att slå till när den kom ut till försäljning, berättar han.

– Säljarna hade lagt ny teak både på akterdäck och vid förarplatsen, lackat om targabågen och byggt en ny silverfärgad instrumentpanel, så båten såg riktigt snygg och fräsch ut, och det gör den fortfarande.

Båten hade tidigare gått i Kroatien, där den stekheta solen och dagstemperaturer runt 30 grader fått den ursprungliga ägaren att utrusta den med luftkonditionering, men den faciliteten har Tomas och Anna-Karin Fors inte haft lika stor nytta av.

– Nej, men visst har vi haft igång AC:n emellanåt. Här uppe i Norden känns den väl egentligen inte som en nödvändighet, men det blir förstås väldigt svalt och skönt att sova ombord under de värsta värmeböljorna, tycker Tomas som tidigare hade en Forbina 8 000.

– Forbinan körde vi 250 timmar per år, men den här har inte alls gått lika mycket. Räkneverket är bara uppe i 900 timmar totalt, sedan tidigare ägare bytte maskiner till Pentas KAD 43 för tjugo år sedan. Så de är ju knappt inkörda.

KLASSIKERN: Prestigebåt som håller än
Skarndäcket är i smalaste laget, men känns tryggt att röra sig på tack vare det ganska höga och mycket stadiga rostfria räckverket // Foto: Joakim Hermansson
KLASSIKERN: Prestigebåt som håller än
Den U-formade salongssoffan längst förut under däck ger möjlighet för ett halvdussin personer att sitta runt bordet utan att trängas och kan även bäddas med en extradyna // Foto: Joakim Hermansson

 

Princess husdesigner Bernard Olesinski har länge funnits med varvet, och hans välmeriterade designkontor ligger bakom även Princess 32 Rivieras linjer.

– Jag tycker att det är en fräck båt i linjerna, och i en lagom storlek, kanske till och med lite väl stor för bara mig och hustrun nuförtiden. Enda nackdelen är möjligen att det blir en hel del avdrift vid kraftig sidvind, och då kan ibland bogpropellern upplevas i klenaste laget, säger Tomas Fors.

KLASSIKERN: Prestigebåt som håller än
Eftersom just den här båten tidigare har gått i den kroatiska skärgården, är den utrustad med luftkonditionering som tar en hel del plats i stuvfacken under salongssofforna // Foto: Joakim Hermansson
KLASSIKERN: Prestigebåt som håller än
Elpanelen är både överskådlig och ändamålsenlig, med tydlig uppmärkning av alla funktioner. Detta gäller även eftermonterade detaljer såsom jordfelsbrytaren // Foto: Joakim Hermansson

 

INTERIÖR:

Efter nära 15 års semestervistelser ombord uppskattar Tomas och Anna-Karin Fors de bekvämliga möjligheterna att bo och leva komfotabelt.

Nedgångens tre trappsteg leder in i paret Fors Princess 32 Riviera, där pentryt är placerat omedelbart till babord. Där erbjuder det inte bara full ståhöjd för den som kockar, utan också goda möjligheter att hålla samtalet igång med dem som vistas uppe i sittbrunnen.

Spishällen har inte mindre än tre gasolbrännare, medan disk- och sköljmöjligheterna begränsas en aning av att det bara finns en ho att tillgå. En rejäl ugn är inbyggd undertill, och rikligt med plats att förvara specerier och köksgeråd finns i de tre överskåpen, medan ett generöst kylskåp är snyggt integrerat på bekväm höjd under elcentralen i konsolen intill. På det hela taget ett väl fungerande pentry, för tillagning av goda måltider till betydligt fler än ägarparet. Elpanelen är förresten både överskådlig och ändamålsenlig, med tydlig uppmärkning av alla funktioner, vilket även gäller eftermonterade detaljer såsom jordfelsbrytaren.

Mittemot pentryt hittar vi på styrbordssidan en förvånansvärt stor och rymlig mittkabin, som sträcker sig akteröver och in under förarplatsen. Det begränsar förstås ståhöjden, men främst när man ska gå till sängs i någon av de två komfortabla enkelkojer med ett litet sängskåp emellan som finns här. Just sängskåpet hade emellertid Tomas Fors hellre varit utan.

– Jag tycker att det tar lite för mycket plats och hade hellre haft lite bredare sängplatser istället, säger han.

KLASSIKERN: Prestigebåt som håller än
In under förarplatsen hittar vi en förvånansvärt stor och rymlig hytt med två komfortabla enkelkojer med ett litet sängskåp emellan. Ganska ljust är det här också // Foto: Joakim Hermansson
KLASSIKERN: Prestigebåt som håller än
Toan är belägen på styrbordssidan strax för om nedgången, och erbjuder de bekvämligheter man kan behöva ombord. Smart sittplats – tack vare extrasitsen – över wc-stolen // Foto: Joakim Hermansson

 

En öppningsbar ventil i skrovsidan sörjer, tillsammans med ett långsmalt glasparti ut mot sittbrunnen och innerlinern i cremefärgad plast, för ett ganska ljust intryck.

Även toan, belägen för om mittkabinen, har öppningsbar skrovventil och innerliner i samma kulör. Här finns de bekvämligheter man kan behöva ombord, och vi noterar speciellt den smarta sittplatsen över wc-stolen.

Framme i förens U-formade salongssoffa kan ytterligare två personer övernatta bekvämt, i synnerhet om bordet sänks och extradynan läggs på plats. En spegel på skottet mot ankarboxen ger extra rymdkänsla och bidrar tillsammans med öppningsbar däckslucka och dito skrovventiler till att det verkligen inte känns instängt att vistas här. Därför kan ett halvdussin personer utan vidare också sitta runt bordet utan att trängas, kanske vid otjänligt väder eller när myggen gör sig alltför påminda uppe i sittbrunnen.

Eftersom just den här båten tidigare har gått i den kroatiska skärgården är den utrustad med luftkonditionering som snabbt exkluderar både tryckande värme och fuktighet ur inomhusklimatet. Baksidorna är att anläggningen innebär ytterligare en arbetsuppgift under vinterkonserveringen och att den tar en hel del plats i stuvfacken under salongssofforna. Å andra sidan ger det djupa V-formade skrovet fantastiskt mycket plats under durkluckorna, exempelvis för att hålla svalkande drycker svala.

KLASSIKERN: Prestigebåt som håller än
Med ett extra kylskåp uppe i sittbrunnen kan kalla förfriskningar alltid finnas lätt till hands. Ovanpå ryms en liten ho med varmt och kallt vatten // Foto: Joakim Hermansson
KLASSIKERN: Prestigebåt som håller än
Den stora U-soffan i aktern inbjuder verkligen till trevligt umgänge och kan även bäddas till en solsäng // Foto: Joakim Hermansson

 

EXTERIÖR:

En härligt inbjudande U-formad soffa breder ut sig i aktern, med möjlighet att bädda ut ännu mer till skön solbädd. Där är det lätt att trivas.

Tomas och Anna-Karin Fors har i snart 15 års tid njutit av sköna sommarsemestrar i sin Princess 32 Riviera, med turer främst upp och ner längs den bohuslänska kusten. Även danska hamnar såsom Skagen och Läsö har fått besök, och paret har också gjort avstickare långt in i Limfjorden. I just de sistnämnda vattnen blev det en liten påhälsning på en sandbank som hade flyttat sig, men bortsett från den lilla malören har de sluppit haverier.

– Ja, det var ju bara att backa ut samma väg vi kom och fortsätta resan, men efter ett tag märkte vi att det kom in lite vatten. Det märktes bara när vi körde fort, och det berodde på att drevet slagit upp och skadat infästningen av badstegen, så det var lätt att fixa, berättar Tomas Fors och fäller ut stegen och visar.

Badplattformen är inte så stor som på många modernare båtar i samma storlek, men räcker gott och väl till för att ta sig ett dopp ifrån, eller för en dusch i det varma färskvatten som döljer sig bakom en liten lucka på sidan. Bra plats att hänga fendrarna under färd finns här också, och en välplacerad dörr i akterspegeln ger bekväm passage in till sittbrunnen. Där brer en inbjudande vit U-soffa ut sig runt det utfällbara bordet, med möjlighet att bädda om hela härligheten till en gigantisk solsäng under targabågen. Man behöver inte ens gå ner till pentryt för att hitta svalkande förfriskningar, för på babordssidan ryms en konsol med såväl ett extra kylskåp som en ho med varmt och kallt vatten under stängbart lock.

KLASSIKERN: Prestigebåt som håller än
En bred soffa ger föraren möjlighet att få sällskap bakom ratten. Trots de många små instrumenten upplevs den silverfärgade panelen inte alltför plottrig // Foto: Joakim Hermansson
KLASSIKERN: Prestigebåt som håller än
Foto: Joakim Hermansson

 

Med hjälp av ett teakklätt trappsteg intill kyl- och hokonsolen, tar man sig bekvämt upp på det ganska smala skarndäcket, där ett kraftigt rostfritt räcke skyd- dar hela vägen fram till fördäck. Princess 32 Riviera sak- nar visserligen peke, men har inte heller någon modern rak stäv, så det funkar fint att komma i land och upp igen även vid naturhamnarnas klippor. Den framåtlutande pulpiten underlättar den manövern, trots att den är stängd på halva höjden med ett tvärgående rör.

Under motorluckan är originalmaskinerna utbytta till två beprövade och pålitliga KAD 43-dieslar från Volvo Penta, som skickar iväg ekipaget i upp till 32 knop, men det finns ändå en del plats kvar i motorrummet. Likadant är det uppe vid förarplatsen, där en bred soffa ger föraren möjlighet att få sällskap av ytterligare en eller två personer bakom ratten. Trots de många små instrumenten upplevs den silverfärgade panelen inte allt- för plottrig, och navigationen underlättas av att Tomas Fors satsat på dubbla plottrar.

– En är inställd på 50 meter för finliret, och den andra ger överblick med två sjömil i skalan. Jag har förstås papperssjökort också, men västkusten upp och ner kan jag nästan utantill nu, säger han.

KLASSIKERN: Prestigebåt som håller än
På Tomas Fors Princess 32 Riviera är originalmotorerna utbytta till två KAD 43 från Volvo Penta, men det finns ändå en del plats kvar i motorrummet // Foto: Joakim Hermansson
KLASSIKERN: Prestigebåt som håller än
Badplattformen är inte så stor som på många modernare båtar, men räcker gott och väl till ändå. Passagen ut från sittbrunnen sker via en öppning som kan stängas till under färd // Foto: Joakim Hermansson

PRENUMERERA PÅ PRAKTISKT BÅTÄGANDE

BESTÄLL HÄR

Unika tolvan Princess Svanevit tillbaka i Sverige – nu ska hon totalrenoveras

TV: Här går Princess 95an upp i rök

Bilder: Princess S60 är modern engelsk lyx

Ny Princess är mässans största motorbåt

Läs mer från vårt historiska arkiv från 1963 och framåt!

Den här artikeln är en del av vårt premiummaterial. Du betalar snabbt och enkelt med Swish eller kort. Sedan får du tillgång till artikeln via en länk som vi skickar till din mejladress.


Text: Joakim Hermansson • 2021-06-02
ArtiklarpraktisktbatagandeBåtklassikerJoakim HermanssonKlassikernLivetombord.seMotorbåtPraktiskt BåtägandePrincess
Scroll to Top