Trots västliga kulingvindar visar paret Jacobsson ingen som helst tveksamhet inför att manövrera sin båt fram och tillbaka på det upprörda vattnet utanför GKSS-hamnen i Långedrag // Foto: Joakim Hermansson

Artiklar

KLASSIKERN: Maxi 1050 – långlivad succémodell

Anna och Harald Jacobsson förälskade sig i en Maxi 1050 när de skulle prova att ha egen båt. I år seglar de sin artonde säsong med båten och lovordar den fortfarande.

Text: Joakim Hermansson • 2021-07-01 Uppdaterad 2021-10-05

 

De många Maximodellerna från ikoniske Pelle Pettersons ritbord har en särställning bland alla de båtar som spottades ut för att stilla svenska semesterseglares köphunger under båtboomen på 1970- och 1980-talen.

Flera av Maxibåtarna såldes under en lång följd av år innan tillverkningen slutligen lades ner, och särskilt långlivad blev Maxi 999, som lanserades 1985. Visserligen bytte modellen namn till Maxi 1000 år 1991, då en infälld badplattform gjorde skrovet 30 centimeter längre, men i grunden var det ändå samma modell. Den varade i ytterligare ett decennium, tills dåvarande Maxiägarna Nimbus presenterade Maxi 1050.

Förlängt förskepp med rakare stäv och en fylligare akter blev då de största skillnaderna jämfört med föregångarna. När Najad efter några år tog över Maximärket finputsades den populära modellen interiört, döptes om till 1060 och byggdes sedan ända fram till Najads konkurs 2011. Totalt 26 års livslängd är verkligen inte illa, även om det blev några ansiktslyft längs vägen.

KLASSIKERN: Maxi 1050 – långlivad succémodell
I salongen är träkänslan påtaglig, med mattlackad mahogny i snickerierna. Däckslucka och rutor i överbyggnadens sidor ger ljusinsläpp, men skrovrutor saknas // Foto: Joakim Hermansson
KLASSIKERN: Maxi 1050 – långlivad succémodell
Pentryt har dubbla hoar, rymligt kylfack som nås genom lucka i arbetsbänken och tvålågig kardanupphängd spis med ugn samt bra stuv bakom skjutluckor // Foto: Joakim Hermansson

 

Anna och Harald Jacobsson från Änggården i Göteborg förälskade sig i just Maxi 1050 efter att i 20 års tid ha hyrt olika segelbåtar, eller lånat sina kompisars båtar på seglingssemestrarna. Det var när de hade beslutat sig för att äntligen skaffa egen båt, och satt och jämförde båtar från tyska Bavaria och slovenska Elan, som valet slutligen föll på den inhemska Maxi 1050 istället.

– Importbåtarna låg betydligt bättre till i pris, men Maxins kvalitet var svårslagen. Vi hade någon dansk X- båt med i urvalet också, men efter att ha vänt och vridit på alltihop ett tag kunde vi till slut inte låta bli att beställa en helt ny Maxi 1050, berättar Harald och påpekar att de aldrig någonsin ångrat beslutet.

– Nej, verkligen inte. Egentligen skulle vi ju bara prova på att ha egen båt, men sedan har den blivit kvar, bekräftar Anna och framhåller gärna båtens värden.

– Hela kvalitetskänslan är kanske det viktigaste, med alla genomarbetade trädetaljer. Sedan är den väldigt öppen och inbjudande, reagerar snabbt på roderutslag och seglar dessutom jättebra.

KLASSIKERN: Maxi 1050 – långlivad succémodell
Omedelbart innanför dörren till förpiken brer en generös dubbelbädd ut sig, med förvaringsmöjligheter bakom ventilerade stuvfack längs skrovsidorna // Foto: Joakim Hermansson
KLASSIKERN: Maxi 1050 – långlivad succémodell
Akterhytten på babordssidan bäddas för två vuxna som sover bekvämt, även om det är aningen lågt i tak på den inre platsen. Välsnickrade garderobsdörrar i mahogny // Foto: Joakim Hermansson

 

Att Pelle Petterson aldrig lät boendekomforten och interiörutrymmena gå ut för mycket över seglings- egenskaperna är också något som bevisas vid Praktiskt Båtägandes besök. Trots västliga kulingvindar visar paret Jacobsson ingen som helst tveksamhet inför att manövrera sin båt fram och tillbaka på det upprörda vattnet utanför GKSS-hamnen i Långedrag, för att vi ska få våra bilder.

Med ett rev i storseglet och delvis inrullad 105-procentsfock, ny för säsongen faktiskt, underlättas den soliga seglatsen. Maxi 1050 Windflower visar upp sig från sin bästa sida när den 1,87 meter djupa järnkölen bidrar till styvhet och rätande moment. Harald har inte några svårigheter alls bakom ratten, samtidigt som Anna kan slappna av i sittbrunnen med gott spjärn för fötterna mot bänken mittemot.

KLASSIKERN: Maxi 1050 – långlivad succémodell
Ett riktigt navigationsbord i färdriktningen gillas av dem som föredrar papperssjökortens överblick eller måste ta med jobbets laptop på seglingen // Foto: Joakim Hermansson
KLASSIKERN: Maxi 1050 – långlivad succémodell
Toaletten är inte den största som skådats i en tiometersbåt, men erbjuder det som bör finnas och är praktisk med sin vita vattentåliga plast. Våtgarderob bakom luckan // Foto: Joakim Hermansson

 

INTERIÖR

Snygga snickerier ger Maxi 1050 mycket träkänsla och ett ombonat liv ombord. För paret Jacobsson har båten fungerat som sommarstuga.

Både jämfört med många av dåtidens importbåtar från de europeiska massvarven och jämfört med 1980-talsmodellen 999, känns interiören i Anna och Harald Jacobssons Maxi 1050 mer påkostad och exklusivare. I salongen är skrovsidorna garnerade med mattlackade mahognyribbor, stuvfacken har fått snyggt ventilerade luckor i samma träslag och sofforna ett sobert mörkbeige alcantaraöverdrag vars utförande går igen även i överdraget på masten. Den står en bit akter om huvudskottet, mitt i bordet, men är ändå inte nämnvärt i vägen. Däckslucka och rutor i överbyggnadens sidor ger ljusinsläpp, men skrovrutor som i modernare båtar saknas. Det är faktiskt inte bara en nackdel, eftersom det visat sig att dylika rutor både kan läcka och helt sonika trilla ur, med smått katastrofala följder.

När Jacobssons 2004 köpte sin båt byggdes modellen av Nimbus i Visby, och parets barn var 8 och 13 år gamla. Eftersom båten skulle fungera som familjens sommarstuga, med möjlighet att också låta kompisar följa med, var ett krav att det skulle gå att ordna sex sovplatser ombord.

– Vi vuxna har alltid haft akterhytten och sedan har barnen fått dela på förpiken och salongen, säger Harald och visar hur salongssoffornas ryggstöd kan lyftas upp för att ge plats åt ett par fina kojplatser.

I dagläge kan sängkläderna stuvas undan bakom ryggstöden, och på så sätt stör det inte alls att några har sovit i salongen. Ytterligare två personer kan nattas i förpiken, där en generös dubbelbädd brer ut sig omedelbart innanför dörren, med förvaringsmöjligheter bakom ventilerade stuvfack längs skrovsidorna. Och så kan alltså akterhytten på babordssidan bäddas för två vuxna som sover bekvämt, även om det är aningen lågt i tak på den inre platsen. En garderob med välsnickrade och välventilerade mahognydörrar ryms här också.

– Det kan låta lite klyschigt, men båten är ett fantastiskt sätt att samla och hålla ihop familjen på liten yta. Det blir lite av teambuildingövning när vi är ute, säger Anna.

Toaletten är inte den största som skådats i en tiometersbåt, men erbjuder det som bör finnas och är praktisk med sin vita vattentåliga plast. Våtgarderoben nås genom en lucka bakom toaletten, men man kan även hänga ner sina blöta kläder direkt från sittbrunnen utan att behöva dra dem genom båten.

På babordssidan av nedgångstrappan hittar vi det lilla L-formade pentryt, med dubbla hoar, rymligt kylfack som nås genom en lucka i arbetsbänken och tvålågig kardanupphängd spis med ugn. Skjutluckorna i överskåpet döljer förvånansvärt bra stuvutrymme, kastruller och stekpanna får plats bakom luckan under spisen, och under hoarna ryms både sopskåp och tre utdragslådor för bestick och husgeråd. På styrbordssidan mittemot finns ett riktigt navigationsbord med sittplats i färdriktningen, vilket gillas av alla som föredrar papperssjökortens överblick eller måste ta med jobbets laptop på seglingen.

 

KLASSIKERN: Maxi 1050 – långlivad succémodell
I förens ankarbox ryms inte bara skrymmande prylar som stävstege och plogankare. Här finns även påfyllningen för färskvattentanken // Foto: Joakim Hermansson
KLASSIKERN: Maxi 1050 – långlivad succémodell
På navpoden ovanför nedgångsluckan blandas gamla Raymarinedisplayer med ett nytt vindinstrument // Foto: Joakim Hermansson
KLASSIKERN: Maxi 1050 – långlivad succémodell
Styrbordssidans stuvutrymme är både djupt och voluminöst, och genom luckan i sittbrunnsbänken kommer man även åt våtgarderoben som ryms innanför toan // Foto: Joakim Hermansson
KLASSIKERN: Maxi 1050 – långlivad succémodell
Sittbrunnen är inbjudande och rejäl, med gott om plats för besättning och gäster, även om ratten och styrpiedestalen tar en del plats // Foto: Joakim Hermansson

 

EXTERIÖR

Ursprungsmodellen 999 styrdes med rorkult, medan Maxi 1050 har styrpiedestal med ratt. Den stjäl visserligen en del plats i sittbrunnen, men det finns mycket utrymme kvar.

Maxi 1050 kan, i likhet med föregångaren 1000 men till skillnad från ursprungsmodellen 999, ståta med en rejäl badplattform som är infälld i det som från början var båtens negativa akterspegel. Det aktre stuvutrymmet som tidigare erbjöd gigantisk plats är därför numera bara jättestort, fast uppdelat i två sidor som nås genom de svängda luckorna i sittbrunnssargen. Mellan dem leder istället en passage från badplattform till sittbrunn, och på paret Jacobssons exemplar Windflower står den öppen för det mesta.

– Visst har vi de lösa luckorna undanstoppade i ett av stuvfacken, men tycker egentligen inte att de behövs, kommenterar Harald.

Själva sittbrunnen är både inbjudande och rejäl, med gott om plats för besättning och gäster, även om ratten, styrpiedestalen och storskotsskenan stjäl en del utrymme och svängrum. På såväl bänkar och sarger som nere på durken är den lena teaken skön att gå och sitta på. Med alla trimtampar och fall neddragna från masten genom brytblock på rufftaket och till två vinschar med avlastare på var sida om nedgången blir det dessutom lätt att hantera det mesta av seglingen härifrån. En trygg fördel speciellt vid liten besättning eller i hårt väder.

Genom styrbordssidans lucka i sittbrunnsbänken når man ett stuvutrymme som är både djupt och voluminöst och kommer även åt våtgarderoben som ryms innanför toan. Den finurliga lösningen gör att man slipper släpa blöta seglarkläder genom båten när de behöver hängas på tork. Annars kan man ju också torka dem under det stora sittbrunnskapellet som kan sättas upp på bågar.

– Det köpte vi till efter några år, och sedan dess har vi använt det jättemycket, säger Anna.

Uppe på sprayhoodens akterkant ger ett kraftigt rostfritt räcke, som dessutom klätts med slitstarkt skinn, tryggt och säkert grepp för den som behöver stå upp, eller vill kliva upp på skarndäck. Det senare är brett nog att utan problem ta sig fram på, och man kan med lätthet svepa förbi vant och röstjärn trots att de är förankrade mitt i vägen. Framme i förens ankarbox finns inte bara påfyllningen för färskvattentanken, utan här ryms också skrymmande prylar såsom plogankare och stävstege.

Sedan paret köpte sin Maxi 1050 Windflower ny från varvet 2004 har de förfinat den en hel del. Utöver sittbrunnskapellet införskaffades även ett löstagbart sittbrunnsbord redan den första sommaren, för att bekvämare kunna avnjuta måltiderna ute i det fria. Gps-plotter har också kommit till efteråt, liksom ett nytt vindinstrument, där den modernare displayen skiljer sig från de ursprungliga Raymarineinstrumenten på navpoden ovanför nedgångsluckan. Storseglet med genomgående lattor är fortfarande original men fungerar helt okej, medan den 105 procent överlappande focken syddes upp ny lagom till fjolårets säsong.

– Den gör väl inte skillnad som mellan natt och dag, men innebär ändå ett lyft för seglingen, säger Harald.

 

KLASSIKERN: Maxi 1050 – långlivad succémodell
Med alla fall och trimtampar neddragna till sittbrunnen blir Maxi 1050 trygg att hantera även för liten besättning eller i hårt väder // Foto: Joakim Hermansson
KLASSIKERN: Maxi 1050 – långlivad succémodell

PRENUMERERA PÅ PRAKTISKT BÅTÄGANDE

BESTÄLL HÄR

Klassikern: Maxi Racer – räkna med fart

KLASSIKERN: Förverkligade barndomsdrömmen om en Maxi 108

Köpguide: Maxi 95 – bra familjebåt för fickpengar


Text: Joakim Hermansson • 2021-07-01
ArtiklarJoakim HermanssonKlassikernLivetombord.sePraktiskt BåtägandeSegelbåt
Scroll to Top