Båtexpert Lars Lundbladh

Experten svarar: Varför har båten tappat fart under säsongen?

Samma varvtal men lägre fart. Bottenbeväxning som spökar eller är det något annat? Vår motorexpert Lasse Lundbladh resonerar lite kring problemet.

Text: Praktiskt Båtägande • 2017-10-19 Uppdaterad 2022-03-22

Fråga:

Hej Lars! Jag har ett fel på båten som jag inte förstår, undrar om du kan hjälpa mig i rätt riktning:

Båten är en Fjord 27 Selcruiser med en GM 350 V8 och Borg Warner backslag.  

Sedan jag la i båten den här säsongen så går den några knop långsammare än vad den brukar, över hela varvtalsregistret. Till exempel: Vid 3 000 rpm går den nu 8–9 knop, vilket tidigare var 11–12. Vid 4 000 rpm går den nu 13 knop istället för 17 knop.  

Jag har försökt utesluta en del fel: 

Jag bytte gasreglage under vintern (bytte till ett likadant, vilket gjorde att jag inte behövde justera några inställningar på gas- och växelwire). Hade en teori om att växeln framåt kanske inte gick i. Men jag har provat att växla manuellt direkt på backslaget, det gör ingen skillnad.

Båten har inte tagit in vatten, dvs borde ha samma vikt som vanligt.

Botten är rengjord och målad som vanligt, dvs det bör inte vara större motstånd än vanligt.

Motorn beter sig i stort som vanligt. Den har i och för sig dött ett par gånger på tomgång, vilket den inte brukar. Men jag har kört ganska många timmar under våren, jag tror inte det har med saken att göra. 

Jag märker inga tendenser till slirning i backslag/propeller, genom att motorn t.ex. varvar upp vid något varvtal.  

Jag förstår inte vad som är fel. En första grundläggande fråga är: Jag trodde att samma varvtal på motorn alltid borde ge samma varvtal på propellern, vilket borde ge samma fart. Stämmer detta antagande? Eller kan det vara så att backslaget slirar?

Eftersom motorn kommer upp i varv har jag inte felsökt motorn så mycket, jag tänker att även om den t.ex. inte går på alla cylindrar så borde det inte påverka farten, så länge den orkar komma upp i samma varvtal. Håller du med om detta, eller borde jag kontrollera motorn mer? 

Uppskattar om du kan komma med en teori om vad som kan vara fel, eller vad jag borde prova för att utesluta felkällor. 

Tack på förhand /Gustav Sjöberg

 

Svar:

Hej Gustav! Ditt första antagande stämmer – motorns varvtal är normalt direkt kopplat till propellerns varvtal. Det som skulle kunna ändra på detta är möjligen att backslaget slirar. Jag är nästan helt säker på att du har en konkoppling i ditt backslag och den kan börja slira. Är backslaget dimensionerat för din V8? 

Ibland har motorn bytts ut och backslaget tagits från den gamla motorn, vilket medför att det är för klent dimensionerat. Har du bytt olja i backslaget? Är det i så fall fyllt i “rätt” olja?  

Jag skulle först kontrollera att varvräknaren visar rätt varvtal.  Sedan skulle jag kontrollera backslaget. Du har ju en propelleraxel, så du kan kanske mäta varvtalet på utgående axel och jämföra det med motorvarvtalet. 

Lars Lundbladh, Praktiskt Båtägande

 


Text: Praktiskt Båtägande • 2017-10-19
Båtexpert Lars LundbladhLivetOmbordBåtmotorFråga expertenPraktiskt Båtägande
Scroll to Top