Hur håller man fukten borta under presenningen på bästa sätt egentligen? Praktiskt Båtägande resonerar lite kring saken. Foto: iStock

LivetOmbord

Torrt under pressen

På sommaren ligger båtarna direkt i vattnet, men det är ändå på land som fukten ställer till de största problemen. Att få torrt i båten under vintervilan är ett bekymmer som alla båtägare ställs inför. PB kryper in under de blöta pressarna och reder ut saken!

Text: Philip Pereira dos Reis • 2009-10-26 Uppdaterad 2023-11-02

Denna artikel skrevs och publicerades 2009. 

När höstens sista svala segling är avklarad väntar kranbilen på de flesta båtar. Vaggorna ställs ut på planen och under varierande tumult torrsätts våra ögonstenar. Och när man tänker efter är det ju så att båtarna på våra breddgrader ofta tillbringar längre tid på landbacken än i vattnet.

Med andra ord är det inget fel med att ägna båtens tid på upptagningsplanen omsorg, och det gör också många båtägare. Men ibland slarvas det när tiden är knapp och det händer även oss som borde veta bättre. I våras lyfte vi på pressen till vår redaktionsbåt och fick börja med att ösa hinkvis med vatten. Vattnet var ett mindre problem, möglet som kommit i dess fotspår ett större. Nya dynor är inte gratis och det gav oss en minnesbeta och lärdomen att även mindre båtar behöver bra täckning.

God ventilation?

Täckställningar finns att köpa i olika former och fabrikat, så även presenningar. Många händiga människor bygger även sina egna mer eller mindre fyndiga täckställningar eller båthus och allt detta för att hålla snö och vatten borta från båten. Men egentligen är det ju inte vattnet som är problemet utan möglet som kommer med fukten. Ett generellt råd, som även Praktiskt Båtägande har spridigt flitigt, är att man ska se till att man täcker båten så luftigt som möjligt. God ventilation under presenningen antas ofta vara det viktigaste för att undvika mögel och jordslag i våra båtar.

Men frågan är om fri luftcirkulation verkligen är nyckeln till att få det torrt inne i båten under vinterhalvåret. Det finns de som hävdar annorlunda. Curt Norstedt är seglare, kemist och aktiv inom Kryssarklubben. För ett antal år sedan gjorde han en studie kring fukt i båtar baserad på mätningar i den egna segelbåten. Han använde en fuktmätare och dokumenterade förhållandena inne i båten varannan vecka under hela vintern. Hypotesen var att den kalla och fuktiga vinterluften inte kunde göra någon nytta när det gällde att ventilera bort fuktig luft i den upplagda båten. Under den första säsongens mätningar lät Curt därför luckorna till ruffen stå öppna under presenningen som låg på en rörställning över båten. Mätningarna visade att luftfuktigheten höll sig hög både under presenningen och inuti båten. Det var först när han valde att ställa in en torkanordning av typen “Torrboll” , stänga alla luckor och ventiler och helt sluta till båten som värdena började sjunka.

Torrt under pressen

– En bit in på februari satte jag in en tork-anordning med vägsalt i båten och stängde alla luckor. De fortsatta mätningarna visade att fukten fortsatte att vara hög under täckningen, med maxvärdena vanligen över 95 procent ända fram till i april, medan den långsamt sjönk inne i båten. I början av april var max-värdena inne i båten nere under 80 procent.

Stäng till

Mätningarna fortsatte under ännu en säsong. Den kemiska torkanordningen riggades och båten förslöts. Förutsättningarna för mögeltillväxt är att den relativa luftfuktigheten överstiger 85 procent, temperaturen måste också överstiga sju grader. Det visade sig att fuktvärdena sjönk snabbt inne i båten och höll sig på den problemfria sidan under hela vintern.

Den slutsats man kan dra av Curt Norstedts undersökning är alltså att idén med att ventilera bort fukt ur båtar under vintern inte håller. Påbuden att vara noga med luftgenomströmningen under presenningen har kanske inte stöd i verkligheten. När man testar teorier i praktiken kan det visa sig att det dyker upp nya sanningar. En sådan verkar vara att man gör klokast i att packa in båten väl och torka upp i båten från insidan.

– Man kan inte torka upp inne i båten med fuktig luft. Så enkelt är det, säger Curt.

En riktig torris

En förutsättning för att hålla fukten och möglet borta under båtens vintervila är att man har en bra luftavfuktare. Det finns både krångliga och dyra, men vi vill slå ett slag för den lösning som är både bäst och billigast.

För att systemet med att stänga till om båten och slippa mögel ska fungera krävs det att man så snabbt som möjligt sänker fuktnivåerna på hösten. Någon form av fuktslukare måste ställas in i ruffen för att samla in vattnet och förhindra att det kondenseras i båten och ger näring åt mögelsvampar.

Det finns i grunden bara två möjligheter. Antingen använder man en elektrisk luftavfuktare eller så väljer man en kemisk variant. Elektriska luftavfuktare är effektiva under rätt förutsättningar. En nackdel är dock att de inte fungerar vid låga temperaturer, eftersom systemet bygger på att skapa kondensering, men det största problemet är ändå att det inte är så populärt att ha elektriska apparater som står och brummar i båtarna på klubben. Vid sidan av strömförbrukningen finns alltid en brandrisk.

Den kemiska lösningen på problemet förekommer i lite olika skepnader i handeln, men i grunden handlar det om samma sak – salt. Produkter som “Torrbollen” och “Fuktslukaren” bygger på det faktum att salt drar åt sig fukt.

Salt finns i olika former men den variant som är effektivast när det gäller att samla på sig vatten är kalciumklorid. Det var även det som Curt Norstedt använde sig av när han gjorde mätningarna i sin segelbåt. Kalciumklorid finns att köpa på exempelvis Granngården och kallas populärt vägsalt.

Torrt under pressen

En säck på 25 kilo kostar en dryg hundring och det förtjänar att jämföras med priset för en “Torrbollen Mega”, som kostar 125 kronor. En 25 kilos säck med salt lär räcka i rejält många år och kombinerat med en plasthink och ett vanligt durkslag så skapar man lätt sig egen torrboll som verkligen gör skäl för epitetet Mega. (Obs: priser från 2009)

Torrt under pressen

Under den första tiden ser det inte ut att hända så mycket med saltflingorna, men misströsta inte, det är då de absorberar som mest. Det är först när saltet börjar bli mättat som det rinner ner i hinken som en geléartad vätska. Ett hett tips är att vara försiktig så att hinken inte välter. Det är svårt att torka upp sörjan.

Torrt under pressen

Av: Philip Pereira dos Reis

Fotnot:

Vi vill uppmärksamma er på att det är längesedan artikeln skrevs och ursprungligen publicerades. Således kan produkter och produktnamn ha ändrats, tillkommit eller försvunnit från marknaden och priser kan ha justerats.  


Text: Philip Pereira dos Reis • 2009-10-26
LivetOmbordHöstupptagning
Scroll to Top