Snart kan du hänga en svensk elsnurra på akterspegeln. Greenstar Marine siktar på en serie motorer från 100 hästar och uppåt. Foto: Max Carlgren

LivetOmbord

Kolla in nya svenska elutombordaren

Svenska Greenstar Marine har en smart lösning för batterierna och siktar på serieproduktion inom två år.

Text: Praktiskt Båtägande • 2018-09-25 Uppdaterad 2021-06-10

Greenstar Marine, som har hållit på länge med elektriska inombordare för deplacerande båtar, visar nu upp en elutombordare för planande båtar. Projektet är fortfarande i utvecklingsfasen och företaget räknar med att kunna ha en konsumentklar serie till år 2020.

Den motor de visar upp idag är helt enkelt en äldre elmotor från Tesla Roadster som har monterats i en traditionell utombordarrigg. Motorn levererar i nuvarande konfiguration cirka 200 hästkrafter och i den lätta rib den monterats i ger det en toppfart på minst 45 knop och en körtid på ungefär en timme i 30 knop, alltså 30 distansminuters räckvidd.

Prenumerera på Praktiskt Båtägande här

– Men det som är mest spännande är inte motorn, utan att vi bygger batteribanken från cellnivå. Vi kan alltså anpassa batteriets form efter båten, säger Niclas Swanér på Greenstar Marine.

Experimentbåtens batterier har en kapacitet på 55 kWh och väger 350 kilo, matningsspänningen till motorn är 360 volt. 

Greenstar satsar på en utombordarserie som börjar på 100 hästkrafter och de ska själva utveckla de mekaniska delarna. Rigg och drev behöver ju till exempel inga backslag eller avgaskanaler, men måste klara de höga vridmomenten från en elmotor. 

Priset då? Vad kommer motor med styrsystem och batterier att kosta?

– Går inte att säga en summa. Men vi satsar på att det ska bli samma eller bättre prestanda och räckvidd till en lägre totalkostnad jämfört med en bensindriven motor, säger Niclas Swanér.

Guide: Så väljer du rätt elutombordare

Hur bra är Torqeedo elutombordare

Krönika: Båtliv är ett klipp


Text: Praktiskt Båtägande • 2018-09-25
LivetOmbordNyheterElmotorerNyheterPraktiskt Båtägande
Scroll to Top