Praktiskt Båtägande

Lika som bär – Praktiskt Båtägande testar två snarlika versioner av Faster 570

Bara utformningen och placeringen på styrpulpeten skiljer SC från CC.

Lika som bär – Praktiskt Båtägande testar två snarlika versioner av Faster 570
Fasters 570 finns i två olika utföranden, som skiljer sig åt enbart genom utformningen av själva styrpulpeten // Foto: Joakim Hermansson

 

Styrpulpetare har blivit ett allmänt använt samlingsbegrepp för många av de mindre bå­tar med just någon form av styrpulpet, båtar som är familjens slitvargar vid sommarstäl­let, som trailerbara fiskebåtar, för allehanda vattenaktiviteter eller kanske bara för skön nöjesåkning ut till skärgårdens favoritklippa.

I den allra mest populä­ra storleksklassen, mellan fem och sex meters skrov­ längd, har alla småbåtstillverkare med något så när själv­aktning minst ett par olika modeller för spekulanter att välja bland, ofta ännu fler. Men det är inte bara storleken som skiljer båtarna åt. Även byggnadsmaterial, interiör utformning, motorstyrka eller andra detaljer kan variera mellan annars mycket snarlika båtar. Ingen styrpulpeta­re är alltså den andra riktigt lik.

Samtliga båtar från finländska Faster utvecklas och tillverkas i det lilla samhället Mariefors, några mil norr om Helsingfors, där skickliga aluminiumsvetsare bygger båtarna hantverksmässigt.

De samlade erfaren­heterna, efter att i många år ha försett såväl polis som räddningstjänst med pålitliga yrkesbåtar, kommer sä­kerligen till pass även när fritidssegmentets båtar ska di­mensioneras och designas. Faster påpekar att omålad marinaluminium tål hård användning och behåller sitt utseende år efter år, samtidigt som den ska vara lätt att rengöra. Och visst ger aluminiumbåtar i gemen ett mer oömt, lättskött och hållfast intryck, med extra plus i det faktum att materialet är helt och hållet återvinningsbart när båten en gång i framtiden är uttjänt, en stor fördel gentemot båtar av vanlig glasfiberarmerad polyester­ plast.

Dock gäller det att ha örnkoll på elinstallationer­na, för att undvika galvaniska strömmar och deras trå­kiga konsekvenser.

 

Faster 570 SC (t.v) har styrpulpeten på styrbordssidan, men också en passagerarpulpet på babordssidan, samt dörr däremellan och skyddande vindruta över hela båtens bredd medan CC har styrpulpeten mitt i båten, med ratten till babord och de båda stolarna sida vid sida bakom vindrutan, med passage mellan för och akter på pulpetens båda sidor // Foto: Joakim Hermansson

Aluminiumskroven saknar steglister och ger naturligt nog ett lite burkigare ljud under färd än vad motsvarande plastskrov skulle ha gjort, men det upplevs varken mer störande eller med högre ljudnivå, bara annorlunda // Foto: Joakim Hermansson

I kapellgaraget kan hela akterkapellet (14 415 kronor till SC och 14 969 kronor till CC) rullas ihop och förvaras snyggt och prydligt, inklusive bågar // Foto: Joakim Hermansson

 

I sitt 5,74-metersskrov har Faster valt att erbjuda båtköparna två olika utföranden, som skiljer sig åt enbart genom utformningen av själva styrpulpeten. Båtprodu­ centernas modellbeteckning SC brukar generellt stå för side consol, och i Faster 570 SC har styrpulpeten förvisso placerats på styrbordssidan, men båten har också en pas­ sagerarpulpet på babordssidan, en dörr mellan de båda stolarna och dessutom en väl tilltagen vindruta över hela båtens bredd, som skyddar de båda sittplatserna ordent­ligt, kanske lite mer som i en bowrider. Så någon renodlad SC i beteckningens allmänt vedertagna bemärkelse är det väl egentligen inte. Faster 570 CC (center consol) har där­emot styrpulpeten konventionellt placerad mitt i båten, med ratten på babordssidan och de båda stolarna för föra­re och passagerare sida vid sida bakom den skyddande vindrutan. Istället för genom en dörr, som i SC, ger CC be­sättningen möjlighet att passera mellan för och akter på ömse sidor av styrpulpeten.

Den som vill ha Faster 570 SC:s skyddande vindruta över hela båtens bredd får dock punga ut med 10 000 kronor mer än den som väljer 570 CC:s mittmonterade styrpulpet.

Fasterbåtarna är visserligen byggda i alumini­um, men med styrpulpeterna, sittlådorna och andra in­teriöra detaljer av oöm och robust rotationsgjuten polye­ten. Rotationsgjutning är en tillverkningsmetod som inte bara ökar tåligheten jämfört med motsvarande detaljer av vanlig glasfiberarmerad polyesterplast, utan också brukar innebära omkring 15 procent lägre kost­nader än sådana. I Fasterbåtarna monteras många av dessa interiöra tillbehör i en stabilt förankrad aluminiumlist, som löper längs skrovets insida.

Det ger stor flexibilitet att flytta runt, lyfta bort eller lägga till förvaringsutrymmen eller sittplatser, beroende på om båten ska användas för maximalt antal personer (åtta i CE-kategori C), maximal last (100 kg utöver vikten av de åtta människorna) eller kanske för full rörelsefrihet vid fiske eller andra aktiviteter.

I Faster 570 SC kan man exempelvis montera två extra 78-centimeters sittlådor à 2 395 kronor framför styrpulpeten, och det finns även till båda båtarna ett bord för 7 595 kronor, eller kanske en fällbar klaffbänk för 2 995 kronor.

 

På båda sidorna av motorbrunnen finns rotationsgjutna stuvfack under aluminiumluckor, med plats att förvara båtens utrustning eller personliga tillhörigheter // Foto: Joakim Hermansson

Den kraftiga aluminiumlisten på skrovets insidor erbjuder flexibla möjligheter att förankra diverse extrautrustning, såsom bord och fler sittplatser // Foto: Joakim Hermansson

Förarplatserna är snarlikt utformade, med god överblick och närhet till reglage och instrument. Faster 570 SC (t v) har Marimekkomönstrade komfortstolar och den niotumsplotter som är standard i båda båtarna, medan Faster 570 CC (t h) har neutrala komfortstolar och en tolvtums Raymarine Axiomplotter som kostar 16 595 kronor extra // Foto: Joakim Hermansson

 

Båda de provkörda båtarna hade försetts med Fasters komfortstolar för 8 390 kronor per par (inklusive skyddande stolsöverdrag), och i 570 SC med specialdesignade sittdynor i tyg från Marimekko. Standardstolarna är annars vanliga skålade plaststolar, som faktiskt inte heller skäms för sig, men i de aningen fjädrande och i längdriktningen justerbara komfortstolarna sitter man riktigt skönt, och står ännu bättre då främre delen av sittdynan är uppfällbar.

Förarplatserna är snarlikt utformade, med god överblick och närhet till reglage och instrument, men på den testade Faster 570 CC en tolvtums Raymarine Axiomplotter som kostar 16 595 kronor extra. Niotumsvarianten ingår däremot i standardutrustningen.

Aluminiumskroven saknar steglister och ger naturligt nog ett lite burkigare ljud under färd än vad motsvarande plastskrov skulle ha gjort, men det upplevs varken mer störande eller med högre ljudnivå, bara annorlunda, så den som alltid tidigare kört plastbåtar kan säkerligen vänja sig.

Någon skillnad i köregenskaper mellan 570-båtarna kan vi inte märka, och det är ju inte så konstigt eftersom de byggs på samma skrov.

Båda känns sjövärdiga, spårstabila och trygga, utan konstiga skärningstendenser eller andra hyss, ens när vi testar i både med- och motsjö i vågorna efter en Vaxholmsbåt.

Faster rekommenderar till 570-båtarna motorer mellan 80 och 115 hästkrafter, och på SC har man valt en mellanvariant, en Hondasnurra på 100 hästkrafter jämnt. Den ger båten en maxhastighet på 34 knop på ganska platt vatten, vid 6 000 varv och en bensinförbrukning på lite drygt en liter per distans. Vid 4 500 varv nås marschfarten 25 knop, och då sjunker förbrukningen till 0,7 liter/sjömil.

Den provkörda Faster 570 CC har bestyckats med en 115-hästare av samma japanska fabrikat, som ger 38 knops toppfart vid 5 900 varv och då drygt en liter per sjömil i bränsleåtgång. Marschfarten 24 knop nås vid 4 000 varv och en förbrukning på 0,7 liter/sjömil. Prislappen för den mindre motorn är 110 000 kronor, och för den större 121 000 kronor, så det kostar alltså knappt 3 000 kronor per knop att kunna åka fyra knop fortare.

Alla dessa värden är uppmätta med en ensam förare i respektive ekipage, och det är rimligt att anta att en starkare motor kan vara en fördel vid mer last i båten. För den som oftast åker ut ensam skulle emellertid det mindre motoralternativet mycket väl kunna räcka. 100-hästaren väger också 42 kilo mindre än 115-diton, vilket förstås är en fördel.

 

Under locket till de rotationsgjutna sittlådorna ryms såväl sittdynor som andra prylar // Foto: Joakim Hermansson

Ja
4
0
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!