Nisse och Eva Grip ville kunna färdas tyst, långt och säkert på havet och fann alla de egenskaperna i Albin Nova // Foto: Lars Ericsson

LivetOmbord

Klassikern: Albin Nova

Fin seglare med luftig interiör

Text: Jessika Ericsson • 2021-05-10 Uppdaterad 2022-06-08

Mitt i centrum, i den äldsta delen som kallas fiskarstan, ligger Hudiksvalls småbåtshamn. Båtflottan är förhållandevis stor och har härlig blandning av äldre och modernare båtar vid bryggorna.

Albin Nova nummer 399 ligger förtöjd med aktern inåt, och några båtplatser bort ligger nummer 400 av samma båtmodell.

Vågorna kluckar melodiskt mot skrovet när vi stiger ombord på 399:an Liplatus tillsammans med båtägarna Nisse och Eva Grip. Namnet Liplatus är finska och betyder “ljudet av små vågor”. Det är ett passande namn eftersom en av anledningarna till att paret skaffade en Albin Nova var att Eva saknade tystnaden.

– Vi hade en norsk snipa, en Joda 27, innan. Det var en bra båt, särskilt som vi hade vår hund med ombord, men jag ville inte behöva höra motorljudet hela tiden. Jag vill höra fåglarna när jag är på sjön.

De började sitt båtliv i en Folkbåt av trä, och när det var dags för byte till segelbåt igen var rymlighet och trygg segling några av kraven.

– Det stod mellan Albin Nova och Scanmar 33. Vi tittade på många båtar och till slut hittade vi den här båten på varvet här i Hudiksvall. Då var det bara att slå till.

Klassikern: Albin Nova
Klassikern: Albin Nova
Albin Nova brukar anses vara en snabb och trygg seglare // Foto: Lars Ericsson

När vi kastar loss blåser det en svag västlig vind. Nisse hissar storseglet och rullar ut focken strax utanför bryggnocken. Sedan blir det korta segelmanövrer i olika vinklar mellan den lilla ön, Kastellholmen, i hamninloppet och bryggan där fotografen står.

Ett litet och bitvis grunt område som mer lämpar sig för jolleträning än segling med 33-fotare. Men Albin Novan lyckas använda utrymmet, rör sig smidigt och accelererar fint i de svaga vindarna efter varje slag och gipp.

Modellen brukar anses vara en snabb och trygg seglare. Ett befogat omdöme tycker Nisse som särskilt uppskattar att båten är styv och har lagom mycket tryck på rodret i så gott som alla vindförhållanden. Han upplever den som lätt att styra.

Nisse och Eva har haft sin Albin Nova sedan år 2000 och gjort många och långa resor längs öppna kuststräckor både norrut och söderut från Hudiksvall. Dessutom används båten i hemmaskärgården.

Albin Marin, som ligger bakom Albin Nova, hade sina glansdagar på 1960-, 70- och 80-talen och blev ett av våra största och mest inflytelserika båtvarv. Totalt lämnade över 22 egna båtmodeller Albins båtvarv, och Albin Nova presenterades första gången 1981.

Klassikern: Albin Nova
Albin Novan ör sig smidigt och accelererar fint i de svaga vindarna efter varje slag och gipp // Foto: Lars Ericsson
Klassikern: Albin Nova
Nisse och Eva har gjort många och långa resor längs öppna kuststräckor både norrut och söderut från Hudiksvall// Foto: Lars Ericsson

Nova betyder “ny” på latin, och det nya var att modellen försågs med lite extra av allt, jämfört med tidigare Albinmodeller.

Konkurrenterna var bland annat Omega 34 och X- båtarna.

Man ville också försöka locka båtägare av tidigare och mindre rymliga Albinmodeller att byta upp sig. Albin Nova fick därför mer invändig volym genom att skrovet gjordes lite bredare, lite högre och lite djupare. Dessutom högre rigg och starkare motor som gav snabbare marschfart. Allt för endast 50 000 kronor i merkostnad mot till exempel en Ballad.

För att få kalkylen att gå ihop såldes den som “nästan färdigbyggd” med inredningen i delar. De senast tillverkade exemplaren har en del extra finesser, som tre sidofönster, aluminiumramar, dekorrand och skott vid akterkojen.

Uppgraderingarna sammanföll med att tillverkningen flyttade från Albin Marins varv i Visby till ett varv i Danmark.

Klassikern: Albin Nova
Förpiken har två fullängdskojer och gott om förvaringsutrymme. Den vita skrovbeklädnaden ljusar upp // Foto: Lars Ericsson
Klassikern: Albin Nova
Räkna inte med att toaletten ser ut så här i alla Albin Novor. Originalversionen är betydligt enklare och har plasthandfat // Foto: Lars Ericsson

INTERIÖR

“Ljust och luftigt”

Inredningen på Albin Nova är traditionellt upplagd med navigationsplats och akterkoj på ena sidan om nedgången och pentry på den andra. Toalett och garderob finns midskepps, mellan salong och förpik.

Men Albin Nova skiljer sig ändå en del från andra båtar i samma genre, då volymen genomgående är stor och ger utrymme för en del extra finesser. En sådan är att akterns dubbelkoj och navigationsplatsen är avskilda med skott och dörr, vilket gör att akterkojen hamnar i en egen kabin. Den här lösningen finns på båtar byggda omkring 1988 och senare.

På tidigare byggda båtar fungerar nedgångstrappan som ett slags avskiljare för akterkojerna. Förändringen infördes då tillverkningen flyttades till Danmark och finns på Nisses och Evas båt. Det fina är att akterkabinen blir mer än ett krypin eftersom ytan med navigationsbord, sittplats och durkyta kan användas för ombyte även då dörren mot salongen är stängd.

Klassikern: Albin Nova
Albin Nova skiljer sig ändå en del från andra båtar i samma genre, då volymen genomgående är stor och ger utrymme för en del extra finesser // Foto: Lars Ericsson
Klassikern: Albin Nova
Pentryt ser lite olika ut på svensk- och danskbyggda exemplar. Liplatus har den danskbyggda varianten med spis och diskhoar vända mot skrovsidan // Foto: Lars Ericsson

En lösning som Nisse uppskattar är att nedgångstrappan är rejäl, med djupa och breda steg. På båda sidor sitter robusta grabbräcken för säker passage mellan sittbrunn och kajuta, även i sjögång.

– Det är skönt att det finns något stadigt att hålla i när det gungar mycket. Då är det också tacksamt att det är bra med durkyta och inte så många hörn att slå sig på.

Pentryt är byggt i vinkel på babordssidan med spis, ugn och diskhoar mot skrovsidan. Kylskåpet är placerat bredvid nedgångstrappan, och det har Nisse byggt ut med kylaggregatet infällt under sittbrunnen.

Ståhöjden är hela 1,88 meter vid nedgången och pentryt. Höjden till rufftaket minskar längre in i båten, men det är ljust och luftigt i hela salongen. Här har Nisse bytt till LED- lampor. De drar knappt någon ström och ger skönt ljus under mörka sensommarkvällar. När den ena bordsklaffen är nedfälld blir det en fri passage mellan salongsbordet och soffan.

Naturligt nog har toalettutrymmet och utrymmet in till förpiken mindre svängrum. På Liplatus har toaletten, även om den är liten, renoverats upp till toppskick med däckstömning, öppningsbart fönster, ny ventilation, nytt handfat, bänkskiva och smarta förvaringslösningar.

Förpiken har fullängdskojer och med iläggsskiva i “trekanten” blir de också breda nog för två vuxna. Förvaring är det gott om i den främre delen av båten genom garderoben mitt emot toaletten samt breda hyllor längs förpikskojerna. Eva tycker att utrymmena i båten är alldeles tillräckliga, speciellt med bara två personer ombord.

– Storleken är perfekt för oss. När det bara är vi två ombord är det rymligt, och den räcker till när vi har barn eller barnbarn med oss.

Klassikern: Albin Nova
När ryggstödet fälls upp förvandlas soffan till en bred och bekväm koj // Foto: Lars Ericsson
Klassikern: Albin Nova
En lösning som Nisse uppskattar är att nedgångstrappan är rejäl // Foto: Lars Ericsson
Klassikern: Albin Nova
De exemplar som byggdes från omkring 1988 och framåt har dörr vid akterkojen // Foto: Lars Ericsson

EXTERIÖR

“Sällskapsvänlig och snabb”

Albin Nova är en stabil och trygg båt som kan trimmas till att segla med fin fart. Uppfälld rorkult ger fina utrymmen i sittbrunnen för bekvämt hamnliv.

Med sina 33 fot och väl tilltagna skrovbredd är Albin Nova en ganska stor båt att hantera i en trång skärgård eller på havet med liten besättning. Men Nisse Grip upplever henne som lätt att segla, trots sin storlek.

Han manövrerar med stor precision mellan grund och andra båtar i Hudiksvalls inre hamn. Så är också skot och stag lätta att komma åt. Att Liplatus har självslående fock bidrar också till att seglingen blir än mer avslappnad och enkel.

Enkelheten har ändå inte gått ut över möjligheterna att segla fort. Med bra segel, bra riggtrim och utan alltför mycket packning har bland andra Blur sailing team lyckats vinna många LYS-kappseglingar på västkusten med en Albin Nova.

En stor del av totalvikten sitter i kölen, vilket bidrar till att Novan är styv när det friskar i på kryssen. Något som Nisse och Eva uppskattar mycket. Det går lätt att segla långt. På undanvinden hissar de gärna upp spinnakern.

– Den går bra att hantera med bara två personer ombord, bara det inte blåser alltför hårt.

Klassikern: Albin Nova
Enkel ombordstigning med bred badplattform, fast steg och öppning i pulpiten. Nisse och Eva Grip ligger helst med aktern inåt vid hemmabryggan // Foto: Lars Ericsson
Klassikern: Albin Nova
// Foto: Lars Ericsson
Klassikern: Albin Nova
Sittbrunnen är otroligt rymlig och bekväm både under segling och i hamn med långa tofter och breda sarger // Foto: Lars Ericsson

Genom åren har Nisse och Eva uppgraderat mycket av utrustningen och hittat lösningar som höjt komforten. Som till exempel ett stadigt rostfritt grabbräcke, sittbrunnskapell och flexiteek i sittbrunnen.

– Sprayhooden och bågen är faktiskt tillverkade för Linjett 35 och kommer från Rosättra varv, men måtten passar perfekt även på den här båten. Jag fick tips om det av en annan båtägare, säger Nisse.

Förutom att bågen är kraftigare och därmed stadigare att hålla sig i jämfört med den gamla aluminiumbågen så blir tyget inte lika smutsigt. Till sprayhooden går det att koppla ett rymligt sittbrunnskapell från en bakre båge i sittbrunnen. Något som blivit flitigt använt under regniga sommarperioder.

Med skotskenan placerad på klacken till nedgången och breda, sittvänliga sargkanter har konstruktören Peter Norlin sett till att det finns plats för en stor besättning att segla aktivt.

Även i hamn har sittbrunnen stora och bekväma ytor. Sittbrunnssargerna är breda, tofterna är långa och de flesta Novor har rorkult. Tillsammans ger det gott om svängrum i hela sittbrunnen. Här går det att bjuda över både en och två båtgrannar. Liplatus hade tidigare teak i sittbrunnen, men den blev med tiden så nedslipad att det till slut inte var mycket kvar. Flexiteek har fått ersätta den gamla teaken både på tofterna och på durken. Det ger en varm och ombonad känsla.

Under babords sittbrunnsbänk finns ett djupt och rymligt förvaringsutrymme för allt man med enkelhet vill komma åt från sittbrunnen. Även ankarboxen i fören har stor volym. Akterspegeln ser lite olika ut på olika årsmodeller. Liplatus har ett fast monterat steg och en rejäl badplattform med badstege under. Enklare kan det knappast bli att ta sig ner till morgondoppet.

På pulpiten ryms solpanel, ankare med box för kätting och ankarolina. I fören tar rullen till förseglet upp en del plats. Där har Nisse och Eva monterat ett stadigt peke för att underlätta ombordstigning. I övrigt finns stora ytor för att kunna röra sig både uppe på däck och till och från sittbrunnen.

Klassikern: Albin Nova
Mellan ventilationskåporna och dragluckan finns en slät och fin yta för en solpanel // Foto: Lars Ericsson
Klassikern: Albin Nova
De sista åren, när Albin Novan byggdes i Danmark, fick den tre stora sidofönster istället för två mindre som det var på de tidiga exemplaren // Foto: Lars Ericsson
Klassikern: Albin Nova

PRENUMERERA PÅ PRAKTISKT BÅTÄGANDE

BESTÄLL HÄR

Klassikern: Den ultimata familjebåten

Klassikern: Albin 82 MS

KLASSIKERN: Nimbus 31 Ultima

Klassikern: Solö Lyx III från Storebro

KLASSIKERN: Förverkligade barndomsdrömmen om en Maxi 108


Text: Jessika Ericsson • 2021-05-10
LivetOmbordTestarkivTesterAlbin NovaKlassikernSegelbåt
Scroll to Top