Praktiskt Båtägande

Test: Yamarin Cross 75 BR

Fräschare flaggskepp med ökad säkerhet.

Test: Yamarin Cross 75 BR
Färgspråket håller sig till grått och vitt på nya Cross 75 BR. Färgbilden blir så att säga svartvit en gråmulen dag. Vindrutans sidor har dragits ännu längre akterut Foto: Leif Rosas

 

Att kombinera det bästa av två världar, aluminiumskrov med glasfiberinnanmäte, har visat sig vara ett eftertraktat koncept i Skandinavien. Också Yamarin har med sin Crosserie bevisat att en crossover säljer bra till dem som uppskattar aluminium i skrovet men inte vill titta på svetsfogar ombord.

Modellserien lanserades 2011, och deras största modell 75 BR hade också redan sex år på nacken när det nyligen var dags för en uppgradering. De första båtarna såldes direkt efter lanseringen till Sverige som är en av Inha Works viktigaste marknader utanför Finland.

Inför modellåret 2021 får nu de lite bulliga formerna akterut ge vika. Redan tidigare har man övergett den gröngrå färgen som med missfärgningar i gelcoaten plågade tidiga modeller.

Nu har också största bowridern på 7,5 meter mer kantig linjeföring. Layouten på däck är helt ny. Cross 75 BR startar därmed en ny designera hos Yamarin Cross vid Inha Works, som nu ägs av Yamaha Motor Group.

Allt båtliv är trevligare en het sommardag. Men den nya Cross 75 BR trivs också på stora fjärdar en gråmulen vinterdag. Köregenskaperna inger trygghet och värmaren håller rutorna öppna // Foto: Leif Rosas

Det asymmetriska fördäcket bidrar till det funktionella intrycket ombord. Två får plats i sidled i soffan. Solbädd fås som tillval // Foto: Leif Rosas

 

Nyheten levererar trots kortare längd bättre funktioner ombord. Aktern präglas av stora badbryggor för exemplariskt insteg. Här finns även plats för ankarvinsch med fjärrkontroll (50 000 kr). Vattenskidbågen lönar det sig att ta i tillval (6 900 kr) eftersom den fungerar som utmärkt grabbräcke i variabel höjd. En bra trend på marknaden som många tillverkare nu följer. Som säkerhetsutrustning kunde den dock ha ingått som standard.

Badbryggor, tampboxar och det gångbara kapellgaraget bildar en naturlig trappa upp. På styrbords sida har insteg till däck öppnats upp och bryter traditionen med obruten U-soffa. Nu slipper man äntligen klampa över ryggdynan och kliva på sittdynorna. Arrangemanget är med sin funktionalitet väl värt den sittplats man mister och antagligen den enskilda detalj i båten som väcker habegäret.

Den rejäla sittbrunnen har option för bord och soldäck. Av de nio personer som ryms ombord får fem plats på soffan. På babords sida finns det enda fullstora stuvutrymmet under soffan ifall man väljer utdragbart kylskåp (7 800 kr).

Kylskåpet tar då upp utrymmet i styrbords box. I aktersoffan hittar vi bensintanken. Föraren och navigatören har skålade stolar bakom den väl skyddade vindrutan som nu dragits längre akterut för än mer skydd. Vindrutan avslutas med en rejäl rundkant i rostfritt stål.

Både förare och navigator har gott om plats bakom vindrutan. Cockpiten präglas av multidisplayen. Dörren är traditionellt delad med enkelt plexi i nedre delen. Softdeckmaterialet är ett ljust och fräscht alternativ // Foto: Leif Rosas

Sittbrunnen präglas av insteget om styrbord. Kapellgaraget ingår i trapparrangemanget. Rörligheten ombord blir säkrare när färdiga trappsteg kan förses med antislipmatta. I vinterbruk slipper man stiga på hala lock till boxarna. Dynorna mår bäst av att övervintra inomhus // Foto: Leif Rosas

 

Rör man sig vidare genom de dubbla dörrarna möter man ett väl funktionerande fördäck också. Exit över relingen sker behändigt över de utmärkta instegen på båda sidorna. I stäven finns höga grabbräcken och plats för stävstege (4 400 kr) för entré i naturhamn.

Fördäck kan också utrustas med soldäck. Här finns plats för två på babord soffa, där man sitter lite snett med sidan till i färdriktningen. Det asymmetriska fördäcket bidrar till det dynamiska helhetsintrycket ombord. Cross satsar inte på iögonfallande djärv design för sakens skull, tvärtom. Med väl fungerande industriell formgivning skapar man däremot en tilltalande helhet där säkerheten står högt i kurs. God rörlighet och framkomlighet ombord är en primär säkerhetsaspekt som allt fler tillverkare satsar på, glädjande nog.

Durken fås antingen i räfflad aluminium (24 200 kr) eller med halkfritt Softdeck av polyeten (27 500 kr) i askgrått som inte ska avge någon mikroplast. Tillsammans med det vita innanmätet och grafitgrå dynor ser den nya 75:an också ny och modern ut.

Teak och marinblått verkar med ens så 1990. Helheten rundas av med Yamaha 300 som också kan fås som fräsch vit (17 000 kr).

Förvaringsutrymmet i sittbrunnen minskar om man väljer utdragbart kylskåp. Då finns tillgänglighet bara till huvudbrytaren och säkringarna under locket // Foto: Leif Rosas

Ytorna ombord är rejält tilltagna, och det är logiskt att röra sig ombord. Dörren är tudelad och förvaring finns i styrpulpeterna // Foto: Leif Rosas

 

Bakom ratten har föraren njutningsfulla dagar. Armstöd vid gasreglaget och fotstöd bidrar till god ergonomi. Den nydesignade vindrutan ger mycket gott skydd också en decemberdag. En dualdisplay dominerar cockpiten. Cross Q Wide-systemet består av två konfigurerbara tiotums pekskärmar som integrerar Navionics kartor och plotter med Yamahas motordata, väderleksuppgifter, delbar nätuppkoppling, audiofunktioner och en switchboard för båtens tilläggsutrustning som ljus, värme och kylskåp.

Man kan fritt kombinera olika visningar på var skärm för sig. Med tillvalet med digitala switching-funktion kan man också fjärrstyra bland annat däcksbelysning, värmare och kylskåp. Cross Q-infotainmentsystemet är standard på alla Crossbåtar från och med 2020. Trimplan, stereo och vindrutetorkare ingår också på 75:an som standard.

Yamarin är känd för sina goda köregenskaper och föregångaren till den nya Cross 75 BR var inget undantag. Efterföljaren har därför ett stort arv att förvalta. Det traditionella trubbnosiga skrovet som baserar sig på Buster Magnum gör inte föraren besviken.

I hamn verkar båten aningen känslig för sidovind. Bogpropellern (35 000 kr) är därför ett bekvämt tillägg. Skrovet på 21 grader i aktern lägger sig i relativt högt gångläge när man väl kommit upp i fart. Den känns ändå dynamisk och säker både i tvär gir och i toppfart, vilket inte var helt oväntat. De finslipade köregenskaperna ger ett säkert intryck i alla förhållanden. Här sviker den nya Cross 75 inte sin förare.

Repboxen innehåller stävstege som tillval // Foto: Leif Rosas

Färdiga insteg med antislipmatta styr rörligheten ombord. Man slipper stiga på boxarnas hala lock . Bra vid regn och när man har ovant besök ombord // Foto: Leif Rosas

Rejäla badbryggor och breda insteg är de största nyheterna på den nya Cross 75 BR. Vattenskidbågen funkar som ypperligt grabbräcke // Foto: Leif Rosas

 

Egenskaperna understryks om man väljer det största motoralternativet på 300 hk. Bränsletanken på 300 liter torde räcka långt för de flesta turer. Den är som sagt placerad i aktersoffan ovan durk. Placeringen äter nu upp värdefullt stuvutrymme.

Tanken kommer direkt från Buster Magnum och kunde av konstruktionsskäl inte placeras längre fram eller under durk med det nya glasfiberdäcket. Yamahan greppar bra och för upp båten i plan vid cirka 15 knop. Sweet spot ligger vid ca 27 knop med förbrukningen 1,1 liter/sjömil vid 3 200 varv. Paketet känner sig mest hemma i drygt 30 knop med 300 hk.

Litet överraskande accelererar den märkbart ännu vid 45 knop när man ger järnet. Det ger vid handen att här ligger ett extra påskägg gömt. Den nya Yamarin Cross 75 BR är, förutom en säker, också en snabb båt, som toppar mer än vad den lovar. Vid provkörningstillfället rentav 52 knop med förbrukningen 104 liter/tim- me (2,0 liter/sjömil) vid 5 600 varv.

Denna undervärdering i specifikationerna är närmast ett marknadsföringsknep känt från bilindustrin som siktar på att hålla kunderna nöjda också efter köp. I dagligt bruk spelar topphastigheten en mindre roll. Men paketet inkluderande 300 hk säkrar tillräckligt med effektreserver för turer också med full last av nio personer ombord.

Överlag löser det nya flaggskeppet in förväntningarna när det gäller köregenskaperna. Eftersom den också är lätt att sätta på trailer är den ett säkert alternativ att beakta också för den som vill förlänga båtsäsongen till långt in på vintern.

 

Text och foto: Leif Rosas

Cockpiten domineras av Cross Q Wide-infotainmentsystemet som ingår som standard. Skärmarna kan konfigureras att visa antingen kartbild både i detalj och översikt eller med bland annat motordata // Foto: Leif Rosas

Paketet känner sig mest hemma i drygt 30 knop med 300 hk // Foto: Leif Rosas

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Vill ha?
Ja
4
0
Nej