Artiklar

Köpguide: Nimbus 2600

Nimbus 2600 red på framgångsvågen för den tidigare storsäljaren Nimbus 26. När uppföljaren lanserades i början av 80-talet fick hon en rejäl ansiktslyftning. Förutom en modernare design blev planlösningen smartare.

Text: Redaktionen • 2014-12-10 Uppdaterad 2024-03-27
Nimbus 2600 red på framgångsvågen för den tidigare storsäljaren Nimbus 26. När uppföljaren lanserades i början av 80-talet fick hon en rejäl ansiktslyftning. Förutom en modernare design blev planlösningen smartare.
Köpguide: Nimbus 2600
Köpguide: Flipper 850 – Sommarstugan på sjön
Bilder: Här är nya värstingen XO 250
Bilder: Nimbus fem bästa
Guide: Att tänka på vid köp av båt

Generationsskiftet inleddes vid båtmässan i Göteborg i februari 1982. Inför en hängiven båtpublik och fotoblixtar presenterades Nimbus 2600 – efterföljaren till storsäljaren Nimbus 26, som hängt med sedan sent 60-tal. En redan bra båt har av konstruktören Rolf Eliasson gjorts ännu vassare, löd reklambudskapet. Uppdateringen bestod av att 2600 hade en ny bottenvinkel, nytt däck med rundare former och smartare planlösning. Däck och rufftak hade höjts. Plast hade ersatt trädetaljer i inredningen. En stor nyhet var en stickkoj under sittbrunnsdurken. Prislappen sattes till 191 000 kronor.

Vid denna tidpunkt var varumärket Nimbus väletablerat. Båtjournalisterna stod på kö för att testa 2600, som fick utmärkelsen “Nordens i särklass mest populära Cabincruiser”. Och så fick 2600 höga poäng i båttesterna.

Tack vare 26:ans goda rykte fick 2600 snabbt ett rejält säljuppsving. Ett angenämt problem var att produktionen av 2600 inte hann med efterfrågan. Efter sommaren 1982 beslutade Combex, företaget bakom Nimbus, att produktionstakten skulle öka med 25 procent. Nimbus 2600 och Nimbus 3000 tillverkades i Sysslebäck i Värmland medan Nimbus 800 och Nimbus 3000 Turbo tillverkades i den danska staden Middelfart.

Förbättrades

Men när den svenska kronan devalverades i oktober 1982 blev det dyrare inköp för Nimbus. Combex var tvungna att prishöja 2600 och Nimbus 3000 med 8 procent. 1983 presenterades Nimbus 2700, byggd på samma skrov som 2600 fast utan akterruff.

Köpsuget efter Nimbus 2600 fortsatte växa. 1985 tog Nimbus över Albins fabrik på Gotland. I samma veva bytte företaget namn till Nimbus Boats.

Nimbus 2600 förbättrades för varje år. Modellen utrustades med en mängd olika motoralternativ. Det var allt från den gamla MD21:an som finns i 26:an till Volvo Pentas turboladdade TAMD 31 på 124 hk. Den sistnämnda kom i slutet av produktionsåren och toppar 22 knop. Under 2600:s sista tillverkningsår 1990 utrustades modellen med ett större kapell.

Men Nimbus-26-konceptet gick inte i graven. Efter 1990 blev det Nimbus 27 Familia som tillverkades fram till 1997. I dag heter båten Nimbus 280 Familia, även den med en akterruff. Och den har stora likheter med 26:an.

(Från 1984 har parallellt en modell byggts på samma skrov utan akterruff. Den heter Nimbus 2700, Nimbus 27 Coupé, Nimbus 280 Coupé.)

Tredje ägaren

Vid Svininge Marina i Österåker nordost om Stockholm möter vi Andrea Sundstrand.

År 2007 blev familjen Sundstrand/Wiktorén den tredje ägaren när de köpte sin Nimbus för en halv miljon kronor.

– Vår tidigare båt var en snipa, Nidelv 24, som gjorde 6 knop. I och med att jag och min man Bengt har barnen Gustaf och Calle vilka började bli stora ville vi ha tre separata sovplatser. Då började vi leta efter en större, modernare och snabbare motorbåt, säger Andrea Sundstrand när vi kliver ombord.

Valet stod mellan en Marex 290 och Nimbus 2600.

– Vi valde Nimbus 2600 på grund av båtens planlösning med separata sovplatser. 2600 känns säker och stabilt byggd. Hon känns också säker på grund av den djupa sittbrunnen, den integrerade badbryggan och det breda skarndäcket, säger Andrea Sundstrand.

Fakta står bakom hennes ord. Efter att 2600 lanserats blev modellen typgodkänd av Sjöfartsverket. För att få ett typgodkännande krävs att en uppsjö kriterier uppfylls gällande bland annat flytförmåga, manövrering och laminatuppbyggnad.

Andreas båt känns även välvårdad och modern trots tillverkningsåret 1989. Det första som slår mig är den vita, ljusa och luftiga inredningen i styrhytten. Planlösningen i en Nimbus 2600 präglas av en för- och akterruff med en djup sittbrunn mellan.

Det mesta i båten är original. Sammantaget har familjen efter köpet investerat i utrustning för drygt 50 000 kronor. Familjen har kostat på sig ett nytt marinblått kapell, bogpropeller, nytt kylskåp, nya mattor och sjövattenpump med duschhandtag.

Blir förvånade

Bogpropellern, som kostade 25 000 kronor inklusive installation, är hittills den bästa investeringen ombord, menar hon:

– Många förvånas över att vi har en bogpropeller på en så pass liten båt. På grund av att 2600 har höga fribord och styrhytt var hon svår att manövrera i hamnar, särskilt på backen då det var kraftiga sidvindar. Nu vänder hon på en femöring, säger Andrea Sundstrand.

I år ska Andrea och Bengt byta till nya dekorer ute på överbyggnaden och skrovet. Originaldynorna, tillverkade i ljusblå vinyl, ska ersättas av nya.

Vi kastar loss, och utanför hamnen gasar hon på. Andrea kör båten lika ofta som hennes man Bengt.

– Det är jätteviktigt att både jag och Bengt kan hantera henne om det skulle hända något. Oavsett väder och vind kör vi henne varannan gång var, säger Andrea när hon gör en gir framför en vågbrytare.

Hon berättar att familjen är jättenöjd med 2600. Den största fördelen, tycker hon, är att modellen är en perfekt familjebåt.

– Få båtar, om ens någon i den här storleksklassen, erbjuder tre separata sovplatser, något som uppskattas av Gustaf, 14 år, och Calle, 13 år, säger Andrea.

Men hon sticker inte under stol med att det finns nackdelar.

– Som sällskapsutrymme är det lite trångt om hela familjen ska vistas i pentry och sittbrunn. Utrymmet skulle vara drygt en meter längre. Då skulle den här båten vara helt perfekt. Därtill skulle 2600 vara ännu mer optimal om man kunde stå ute och köra henne. Även om man kan sticka upp huvudet genom takluckorna är det inte helt optimalt, säger Andrea.

Under en säsong blir det drygt tio turer.

– Under en lördag brukar vi köra två till tre timmar för att lägga till i någon mysig naturhamn. Sedan äter vi lunch, solar och badar, för att åka hem på söndagen. Tidskrävande åkturer undviker vi eftersom vi har vår hund Ludde ombord, säger Andrea.

Under semestern vistas familjen i Stockholms skärgård. Familjen åker gärna ut till yttersta havsbandet på sina långturer, bland annat till Svenska Högarna.

Andrea framhåller att det är viktigt att barnen ska trivas. Hon är också medförfattare till boken “Barn ombord – familjens guide till havet”.

– Barnen får hjälpa till med allt från vårrustningen till att styra båten. Ju äldre de blir, desto större ansvar får de ta. Det är viktigt att alla trivs. När vi går i land på någon ö går vi på upptäcktsfärd tillsammans. Vi har med oss en jolle som barnen kan använda, slutar Andrea.

Interiör  Ljust, luftigt och god runtomsikt

Planlösningen i en Nimbus 2600 har fått en rejäl förnyelse jämfört med föregångaren Nimbus 26. Uppföljaren känns betydligt luftigare, främst på grund av vit plast i inredningen istället för trä.

Andreas 2600 känns oerhört välvårdad när vi kliver ner i sittbrunnen, som ligger till hälften under tak. En nylackad teakdurk i sittbrunnen och andra inslag av trä i styrhytten gör att interiören inte känns för plastig, snarare modern.

I styrhytten råder det god runtomsikt och gott om ljusinsläpp tack vare fyra stora rutor och två takluckor. På babordssidan under styrhytten finns pentryt, som består av spis, diskho, skåp och lådor. Ett nytt kylskåp finns under förarplatsen på samma sida. På styrbordssidan bredvid styrplatsen finns en navigatörsplats med plats för två vuxna. Akteröver på styrbordssidan finns en tämligen rymlig matplats. Den har klaffbord och två soffor som är bekväma att sitta i. Den ena soffan kan fällas fram för att på så sätt kunna sitta vid navigatörsplatsen.

Men Andrea är inte helt tillfredsställd med utrymmet i styrhytten, som är integrerad med den djupa sittbrunnen.

– Som sällskapsutrymme är det trångt om hela familjen ska vistas här. Utrymmet skulle vara drygt en meter längre. Då skulle den här båten vara 100 procent perfekt, säger hon medan vi kliver ner i förruffen.

I övrigt är hon jättenöjd med interiören. Andrea framhåller framför allt alla förvaringsutrymmen ombord och avställningsplatserna vid pentryt.

Ett trappsteg ner från salongens mittgång finns en klassisk V-koj som rymmer sovplatser för två vuxna. I mitten av V-kojen finns ett bord som kan fällas ner för att få mer sovutrymme. Här i förruffen är det ståhöjd. Direkt om babord finns ett rymligt toautrymme. Den största förändringen i interiören när 2600 ersatte 26 var att en fullängds stickkoj infördes i förruffen. Stickkojen finns på babordssidan under förarplatsen. Men den stora garderoben i 26:an har i 2600 ersatts av en låg garderob som även är tänkt för ett avställningsbord. Skåpet är placerat mellan stickkojen och V-kojen på babordssidan.

Akterruffen under soldäck är utmärkt för medföljande barn eller för gäster som följer med under en helgtur.

Akterruffen innehåller dubbelkoj, sittplats och en (inte stor) garderob. Tre ventiler (fönster) ger mycket ljusinsläpp, men ett minus är att akterruffen har 1,50 meter i takhöjd.

Exteriör
Härliga soldäck och djup sittbrunn

Skrovet i halvplanande Nimbus 2600 är byggt i så kallad divinycellsandwich, som byggtekniskt är mycket starkt och stadigt. Jämfört med Nimbus 26 har 2600 en annan bottenvinkel och ett däck med rundade former.

Däck och rufftak höjdes också vid generationsskiftet. Halvplanande Nimbus 2600 finns med en rad motoralternativ. Andreas båt är utrustad med en originaldieselmotor, Volvo Penta TAMD 31, 124 på hk.

– Vi har aldrig funderat på att byta motorn, eftersom den bara har gått 600 timmar. Den lär kunna gå utmärkt ytterligare 4 400 timmar innan den behöver renoveras eller bytas ut, säger Andrea när vi kliver ombord på det integrerade plastpeket i fören.

Det stora rymliga däcket ovanpå förruffen ska läggas på plussidan. Med några dynor som underlägg kan det lite framåtlutade fördäcket förvandlas till ett härligt soldäck i någon naturhamn. Bakom ankarboxen på fördäck finns en taklucka. Och det finns förhållandevis gott om plats att gå på skarndäck och rejäla grabbräcken i rostfritt stål utanpå styrhytten att hålla i när vi går mot den djupa sittbrunnen i aktern.

Utmärkande för styrhyttens tak är två skjutbara solluckor med plexiglas. Mellan luckorna finns en solcell. Ovanpå bakkanten finns vhf-antenn och gösstake med lanterna. Strax bakom styrhytten ligger den djupa sittbrunnen till hälften täckt under styrhytten.

– En nackdel är att det är lite svårt att kliva ner i sittbrunnen från skarndäck, i alla fall för äldre människor, säger Andrea.

Soldäcket i aktern, tillsammans med en integrerad badbrygga, gör 2600:an till en utmärkt familje- och semesterbåt. På badbryggans styrbordssida finns ett ankarspel i original.

Vi kastar loss och Andrea backar lätt ut båten från Y-bommarna trots 10 sekundmeter.

– På grund av att båten har höga fribord och en styrhytt är hon känslig för sidvindar. Därför har vi installerat en bogpropeller. Hon vänder på en femöring i trånga hamnar, säger Andrea när hon gasar på utanför hemmahamnen.

Båten kan vara lite stötig i hög motsjö. Å andra sidan klarar 2600 hög sjö bra. De höga friborden och djupa sittbrunnen med självläns gör att hon känns säker, menar Andrea.

Båtens marschfart är tolv knop och hon har en toppfart på 18. Det blir en bra ekonomi om hon körs i 8 knop. Då drar motorn inte mer än cirka 1 liter per distans. Kursstabiliteten uppges också vara bra.

Båtbesiktningsmannen Stephan Birke om Nimbus 2600
“Inga allvarliga brister”

Nimbus 2600-ägare lägger i regel ner mycket tid och pengar för att hålla sina båtar i bra skick. Detta i kombination med Nimbus goda renommé gör att andrahandsvärdet är högt. Det är båtbesiktningsmannen Stephan Birkes första utlåtande om modellen.

När 2600 började tillverkas 1982 var prislappen 191 000 kronor. Idag pendlar begagnatpriset mellan 320 000 och 550 000 kronor, beroende på årsmodell, skick och motor.

En fördel är att utförande och kvalitet hos 2600 passar det nordiska klimatet, menar han. Tack vare att Nimbus 2600 blev typgodkänd av Sjöfartsverket blev modellen jämnare i kvaliteten än den tidigare modellen Nimbus 26. Även planeringen med stickkoj blev ett lyft. Under tillverkningsåren utrustades Nimbus 2600 med Volvo Penta TMD 30 på 86 hk/105 hk och sedan Volvo Pentas TAMD 31 på 124 hk, vilket ger en tämligen ekonomisk dieseldrift.

Stephan Birke kan inte peka på några allvarliga brister som är typiska för Nimbus 2600:

– Men precis som i andra äldre motorbåtar är min rekommendation att 2600 ska ha en renoverad eller tämligen ny motor när du är i köpartagen.

Du bör även syna kylsystem, drevlina, roderinfästningar och avgasled. Att 2600 fick plast i inredningen istället för 26:ans träinteriör är en stor fördel, menar Stephan Birke:

– Plastmodulerna med lite trädetaljer ger ett modernare intryck jämfört med 26:an som präglas av träinredning. Det krävs tid att hålla en gammal träinredning snygg, säger han.

Av: Text Johan Cooke Foto: Johan Cooke och Philip Pereira dos Reis

Faktaruta

Nimbus 2600
Längd: 7,85 meter (26 fot)
Bredd: 2,85 meter
Djup: 1,00 meter
Deplacement: 2 500 kg
Kojplatser: 5 stycken
Vattentank: 108 liter
Bränsletank: 180 liter
Motor: VP TAMD 31 124 hk
Toppfart: 18 knop
Konstruktör: Rolf Eliasson
Tillverkare: Nimbus
Tillverkningsår: 1982-1990
Antal tillverkade: 623 exemplar
Pris begagnad: 320 000-550 000 kronor

Köpguide: Nimbus 2600 Köpguide: Nimbus 2600 Köpguide: Nimbus 2600

Köpguide: Nimbus 2600 Köpguide: Nimbus 2600 Köpguide: Nimbus 2600 Köpguide: Nimbus 2600 Köpguide: Nimbus 2600

Läs mer från vårt historiska arkiv från 1963 och framåt!

Den här artikeln är en del av vårt premiummaterial. Du betalar snabbt och enkelt med Swish eller kort. Sedan får du tillgång till artikeln via en länk som vi skickar till din mejladress.


Text: Redaktionen • 2014-12-10
ArtiklarLivetOmbordKöpguiderMotorbåt
Scroll to Top