Köpa båt utomlands: Så undviker du fällorna

Det kan finnas klipp att göra genom att köpa en begagnad båt i ett annat europeiskt land. Här berättar Praktiskt Båtägande om fallgroparna man bör undvika och delar med sig av egna erfarenheter vid köp av båt utomlands.

Köpa båt utomlands: Så undviker du fällorna
Det är lätt att bli förälskad vid första ögonkastet i Maxi 34.an skriver skribenten. Men ta en extra titt innan du bestämmer dig för att köpa! Foto: Nils Ahlén

Text och foto: Nils Ahlén

Nätet är fullt av olika hemsidor som förmedlar båtar mellan privatpersoner eller där det finns en förmedlare inblandad. Det kan kännas tryggare att köpa via en förmedlare. Sanningen är dock ofta den att förmedlaren endast vidarebefordrar säljarens uppgifter om båten men själv håller sig borta från allt ansvar. Att köpa båt från ett företag kan ge ett starkare köprättsligt skydd vid en tvist både inom Sverige och inom EU, så det gäller att kontrollera noga om båten verkligen säljs av företaget eller om affären i slutändan görs upp med en privatperson. Köp mellan privatpersoner ger i allmänhet ett sämre skydd eftersom det egentligen går att avtala om vad som helst. Det kan se seriöst ut när en mäklarfirma varit inblandad, men i slutändan kan det visa sig att säljaren fick alla rättigheter, medan köparen sitter med Svarte Petter. En sådan sak kan till exempel röra vilken lag som ska tillämpas i händelse av tvist, och det är inte helt enkelt att sätta sig in i regelverket som ska tillämpas av till exempel en turkisk domstol. När vi tittar efter lämpliga objekt på nätet är det alltså av vikt vem som står som säljare, en privatperson, eventuellt genom en mäklare, eller ett företag.

 

Hittade båt i Tyskland

I vår jakt på ny båt hittades två olika objekt att titta närmare på. De låg med några mils avstånd i norra Tyskland. Bägge hade ett försäljningspris som låg ett par hundratusen kronor under priserna på svenska internetsidor. Av informationen vi letat fram kunde vi konstatera att vi skulle leta efter objekt på Östersjösidan istället för Nordsjösidan, eftersom de i allmänhet anses mindre hårt använda. Nu är det bra att få så mycket information som bara finns i förväg. Fullständiga utrustningslistor och mängder av bilder, det är bra att ha papper på vad som ingår så att det inte försvinner före leveransen. Foton är utmärkta för att kunna bilda sig en allmän uppfattning om skicket, men även för att kunna ana vad försäljaren inte velat förmedla. 

 

Anlita en besiktsningman för sånt du inte kan bedöma

Det är smart att anlita en besiktsman att kontrollera sånt man inte är kompetent nog att bedöma själv – så som fuktiga däck, svajiga kölar och böldpest, för att ta några exempel. Upptäcker besiktningsmannen sådana brister är det bra, gör han det inte måste avtalet med honom skärskådas noga. Vilket ansvar tar han för fel han missar, täcker hans försäkring hela eller bara delar av skadan och kan han hållas ansvarig när båten seglats hem flera veckor senare och bristerna upptäcks först vid upptagningen?

 

Handpenning

Säljaren vill givetvis alltid ha en handpenning, vilket gör att vi måste sända pengar utan att veta att vi får något för dem i slutändan. Det finns ingen riktigt bra lösning på det här problemet, vi vill reservera båten och köparen vill vara säker på att vi är intresserade. Enda goda rådet här är att kontrollera säljaren, om det är en mäklare, så gott det går och att försöka förhandla ner handpenningen till ett så litet belopp som bara är möjligt. Däremot är det bra att skriftligt komma överens om i vilka fall handpenningen är förverkad. I allmänhet behåller säljaren handpenningen om vi i slutändan avstår från köp. Det kan väl vara okej, det är värre om säljaren tar sig rätten att behålla handpenningen om affären inte går i lås av andra skäl.

 

Läs avtalet noga

I samband med första betalningen är det dags att skriva ett köpeavtal. I allmänhet upprättas det av säljaren. Läs noga! Kontrollera framför allt att det framgår vilken båt det gäller, vilken utrustning som följer med och att säljaren ansvarar för båten tills den hämtas. Normalt används någon form av standardkontrakt, föreslå annars gärna att ni använder något av de kontrakt som svenska båtorgansationer rekommenderar. De finns både på svenska och engelska, vilket kan underlätta förståelsen. Att köpa en båt som inte är säljarens är inget att rekommendera – be att få se tidigare köpehandlingar och försäkringsbevis, och kontrollera gärna om det finns något system för registrering av stulna båtar i det aktuella landet. I vårt fall har båten haft samma ägare i alla år och köpekontraktet med Nimbus, som tillverkat båten, fanns kvar. 

Äntligen kommer så dagen då det är dags att slutbetala och ta över flytetyget som de nya ägarna. Här blir det problem. Oftast vill man betala och hämta båten på en gång, inte betala en större summa utan att veta vad man får. Tyvärr saknar bankerna någotriktigt bra system för det här, någon variant med internationella postväxlar finns inte. Att träffas på ett bankkontor och föra över pengarna kan fungera, men i värsta fall tar överföringen flera dagar. Det bankerna faktiskt rekommenderar är det system som används för handel på internet, Paypal eller Payson. Bägge parter ansluter sig gratis och beroende på hur garderad man vill vara kan en avgift på fem procent tillkomma.

Skribenten valde att segla hem sin nyköpta båt från Tyskland själv!

Betala över nätet

Med en dator med internetuppkoppling görs betalningen enkelt på plats och väl startad kan den inte avslutas. Kolla bara med banken först så att reglerna om penningtvätt inte hindrar överföring av stora belopp. En speciell kod från Skattemyndigheten måste kanske anges i processen. Se till att teckna en försäkring som gäller från övertagandedagen. Glöm inte att meddela försäkringsbolaget i vilka vatten båten ska seglas, det kan skilja sig från de vanliga villkoren att segla utomlands. Se gärna till
att flytta båten så snart som möjligt. Har säljaren fordringsägare efter sig av andra skäl kan det vara bra att hans tidigare egendom inte ligger kvar vid hans brygga även om du har ett kvitto.

Det är nu alla bitar ska falla på plats. Såg båten verkligen ut så här när vi såg den sist?
Finns all utrustning kvar ombord? Hur får vi hem båten? På den sista frågan finns två svar: segla/köra själv eller anlita transport. Det finns många internationella transportfirmor, men det är inte billigt att frakta båt på landsväg. Vi valde att segla hem båten själva!