Bilder: Klassiska sportbåtar från 70- och 80-talet

De gamla sportbåtarna från 1970- och 1980-talet är i dag populärare än någonsin. Förklaringen är nog nostalgikänslan och de klart överkomliga priserna. Objekt som behöver lite puts är i stort sett gratis. De flesta är välbyggda med tjock gelcoat som med lite slit går att få i nyskick. Inredning och motorer kan det vara sämre med. Räds inte. För några tusenlappar hittar du en "Classic plastic". Lägg ytterligare några till på dynor och motorfix så har du en riktig nostalgilåda till våren. Här har vi listat några som garanterat kommer att åldras med värdighet och med all säkerhet kommer att kallas klassiker om några år. Läs om: Shakespeare Shadow, Coronet 22 Sport, Sea Ray Pachanga 22, Glastron/Carlson CVX-20 Deluxe, Yamarin 600 BR, Flipper Flash, Bayliner 1952/1902 Capri Cuddy och Ockelbo T17i DL.

Shakespeare Shadow

Denna tuffa modell hade sin världspremiär på London Boat show i januari 1977. Skrovet är lånat från utbordarmodellen Magnum, förlängt en decimeter för att kunna hysa en inombordare. När båten presenterades fanns den med två olika motoralternativ. Det var bensinfyror från MerCruiser på 120 eller 140 hästkrafter. Båtarna från engelska Shakespeare var minst sagt inspirerade av sportbilar. Man sitter lågt och har höga sidor i sittbrunnen. Stolarna i läderimitation andas brittisk sportvagn. När den knappa fem meter långa

båten för första gången visades upp blev succén total. Man sålde slut i snabbare takt än man hann producera. Båtjournalisterna stod och hoppade jämfota i väntan på att få testtillfälle, men man valde att först och främst tillgodose kunderna. Inte förrän i juli månad lyckades Rod Bavenstock på tidningen Powerboat and Waterskiing lägga händerna på ett exemplar. Då var det den första köparen som hade vänligheten att låna ut sin båt. Rod var lyrisk efter provkörningen och för att sätta ord på känslan valde han att likna den vid en Jaguar E-type. Det är stora ord, men nog är det en liten godbit. Hittar man en Shakespeare Shadow i någorlunda original är den garanterat något som i framtiden kommer att väcka mycket uppmärksamhet.

Hur många som sålts i Sverige är oklart, så de är kanske inte helt lätta att finna. Här hemma var det annars de något mindre Clubman och V Sportsman som var storsäljarna. Efter att företagets grundare William "Bill" Shakespeare, framgångsrik racerförare från 1960 fram till 1971, tragiskt omkom under en träningskörning inför Windermere Grand Prix genomgick företaget ett flertal olyckliga ägarbyten. Detta i kombination med den världsomspännande oljekrisen drabbade båtillverkaren Shakespeare International hårt. 1978 var konkursen ett faktum. Under 1990-talet återuppstod Shakespeare under ledning av en annan racerförare, Francis Whitley, men nu var formspråket det gängse för daycruisers och några kopplingar till Bill Shakespeares design gick inte att se.

Fakta: Tillverkningsår 1976–1978 Mått 4,77 x 1,86 meter Vikt 650 kilo Motor 120–140 hk Pris 30 000–70 000 kronor.

Coronet 22 Sport

Modellen lanserades 1976 som en ersättare till den mycket populära Coronet 21 DC. Man hade bestämt sig för en ny formgivning under devisen "Stå upp – sitt ner – se ut". Bakom design och konstruktion stod Hans Bruun Bertelsen. Detta år befann sig Botved Boats A/S i djup kris. Oljekriser, sjukdom och illojala medarbetare hade fått Ole Botveds livsverk i gungning. Det stoppade dock inte utvecklingsavdelningen som jobbade för högtryck. Coronet 22 Sport fick tillsammans med flera båtar i modellprogrammet ett höjt fördäck och en slätare sidoprofil. Sittbrunnen blev mer ombonad med Usoffa bakom stolarna och på motorluckan en nedsänkt solbädd. Motoralternativen kom från Volvo Penta. Singel 170–225 hästkrafter eller dubbla 130-hästars. Alla på VP 280-drev. Tidigt tillverkade var gula. De sas vara tänkta för kunder runt Medelhavet. Det kan vi låta vara osagt. Hur som helst hamnade ett antal gula i Sverige. Modellen tillverkades bara fram till 1979 och under det sista produktionsåret kom de i en mer sober vit eller grå färgsättning. Ryktet säger att det var varvet som själva lackade om de gula då de blev alltför svårsålda. I dag står de gula högst i kurs. Hur många som sålts i Sverige är okänt. Dessutom har en hel del Coronet importerats på senare år, framför allt från Danmark och Tyskland. Fina exemplar ligger i dag runt 150 000–200 000 kronor.

Fakta: Tillverkningsår 1976–1976 Mått 6,76 x 2,44 meter Vikt 1 200 kilo Motor 1 x 170–225 eller 2 x 130 hästkrafter Pris från cirka 70 000 kronor.

Sea Ray Pachanga 22

En riktig ikon bland mindre muskelbåtar. Generation två av Pachanga såg dagens ljus 1986 (den första var 18 fot och kom 1969) tillsammans med en 19- och en 32-fotare, men det var denna 22-fotare som för all framtid skrev in sig i fortåkarnas skara. I ett stort test utfört av Popular Mechanics Magazine 1987 utsågs Pachanga 22 till överlägsen vinnare bland namnkunniga muskelbåtar som Scarab, Donzi och Formula. I Sverige var det Stockholmsbaserade N K Kristensson som importerade och stod för försäljningen. Där snålade man inte på krutet när båtarna beställdes från Sea Ray Boats i USA. Till en början sålde man bara 32:an, men från 1988 och två år framåt fanns även 22:an med i listorna. Under den madrasserade solbädden var det big blocks som gällde. En 7,4 liters 454 på 330 hästkrafter gav en toppfart på 58 knop. Marschfart var satt till 41 knop då man enligt specifikationen skulle klara sig på 1,0 liter per sjömil. Det var nog en sanning med modifikation. Men smakar det så kostar det. Tillverkningen av Pachanga upphörde 1990. 19 år senare fyllde Sea Ray 50 år som båttillverkare. Det firade man med att släppa ytterligare en generation Pachanga 22. Den bär dock inte många gener från sin föregångare. Så den som känner för en överkomlig muskelbåt som inte skäms för sig bör titta närmare på denna blivande klassiker.

Fakta: Tillverkningsår 1986–1990 Mått 6,71 x 2,44 meter Vikt 1 314 kilo Motor MerCruiser 7,4l 330 hk/Bravo One Pris120 000–200 000 kronor.

Glastron/Carlson CVX-20 Deluxe

Det blir inte mycket häftigare än så här om man vill åka plastbåt. Omöjliga att få tag på? Icke! Amerikanska Glastron var mycket flitiga producenter under 1970-talet och det fullkomligen sprutade ut båtar från fabriken i Austin, Texas. Modellåret 1977 var CVX-20 näst störst i flottan. Man hade även en övernattningsbar 23-fotare, men det var 20-fotaren som sålde bäst. Då var den modern och futuristisk. I dag är den på ren svenska asball. Med sin flake-lack, design värdig Nasa och vattenjet är det en båt som väcker uppmärksamhet var än den dyker upp. Det djärva formspråket kan bara tillskrivas en man med det passande förnamnet Art. I efternamn Carlson. En flerfaldig mästare inom racingen. Skroven testade han själv ut genom att rent praktiskt tävla med dem. Karaktäristiskt för Carlsons CV-skrov är de låga friborden med en relativt skarp V-botten. De mindre modellerna har utombordare, men från 18 fot och uppåt är det inombordare som gäller (1977). I CVX-20 är det en Ford 460 Packajet med jetaggregat från Berkeley som står för framdrivningen. Redan genom den specifikationen förstår man att detta är en riktigt rolig sak att köra. Ett antal exemplar såldes i Sverige, men de flesta har kommit hit genom privatimport. Är man sugen på en maritim rymdraket signerad Art Carlson är det sistnämnda ingen dum idé. Båten går in i en container och priserna i USA är förbluffande låga. Nu ska man inte haka upp sig på just CVX 20. I stort sett alla Glastron/Carlson är tokballa och letar man på andra sidan Atlanten finns ett digert utbud.

Fakta: Tillverkningsår 1976– 1980 Mått 6,03 x 2,70 Motor Ford 460/Berkeley Jet. Pris 90 000–200 000 kronor.

Yamarin 600 BR

Det här är leksaken för den som gillar aktiv och sportig körning. Båten är konstruerad för 225 hästkrafter och det på ett skrov som bara väger 470 kilo utan motor. Man behöver inte vara något snille för att förstå den ekvationen. Toppfarten ligger en bit över 60 knop. Nu räcker det gott med runt 150 hästar. Det ger en toppfart kring 55 knop. I broschyren från lanseringsåret 1989 kallar man detta för daycruiser. Visst det finns ett krypin under däck men det är mer att betrakta som ett stuv. Yamarin 600 Big Ride har ett för standardbåtar ganska extremt skrov med djärva steglister och slag som inte bara greppar ruskigt i kraftiga girar, du åker ur! I gengäld går det högt och torrt rakt fram. Att båten kräver sin förare råder det ingen tvekan om. 2009 var det 30 år sedan båten hade premiär. Det ville man på finska Yamarin fira genom att gjuta upp ett gäng nya 600 BR, fast denna gång med sansade 150 hästkrafter. Båten var exakt som föregångaren med undantaget modernare grafik på skrovsidorna. Den kostar ny ca 400 000 kronor. Leta upp en äldre modell med en tvåtaktare på 225 hästar, hissa något och sätt på en vassare propeller. Vips. Snabbast i viken.

Fakta: Tillverkningsår 1989– Mått 6,00 x 1,95 meter Vikt 470 kilo Motor 150–225 hk Pris 70 000–100 000 kronor.

Flipper Flash

Till säsongen 1984 släppte finska Flipper Boats två riktiga sportbåtar. Det var den stora 32-fotaren Flying Flipper och den nätta Flash. Elaka tungor hävdade då att den som inte hade råd med den stora i stället köpte den lilla. Så var nog inte fallet. Denna sportiga lilla daycruiser ritad av Sigurd Isacsson finns med både utomoch inombordare. Det lättdrivna skrovet går som bäst vid höga farter. Under 20 knop går den som en anka. Med en 150:a på häcken når man knappa 40 knop. Släng på en 200-hästare och du nosar på 50-strecket. Några vildpannor lär ha tagit Flipper Flash över 60 knop. Det säger något om skrovet och dess trivselfaktor när det går undan. När det gäller inombordare så kom den först med en Volvo Penta AQ125/270. Det gav en toppfart på 33 knop. 1987 års modell fick en Volvo Penta AQ131/275 och ytterligare två knop på topp. Två år senare gick det att få den med AQ171/290. Nu började även inbordarversionen nå hyfsad fart. Med den starka 16-ventilsmotorn nådde man 43 knop. Roligast är Flipper Flash med utombordare runt 200 kusar. Under däck finns en V-koj som fungerar en nödnatt.

Fakta: Tillverkningsår 1984–1990. Mått 6,00 x 2,20 meter Vikt 1 000 kilo Motor utombordare 115–200 hk Inombordare 125–170 hk. Pris 60 000–120 000 kronor.

Bayliner 1952/1902 Capri Cuddy

Men va nu? En Bayliner kan väl ändå inte gå och bli en klassiker? Jo, det tror jag. Kanske inte i dag, men om några år. Under 1980-talets sista år såldes det fler Bayliner i Sverige än återförsäljaren kunde leverera. Med en prislapp som var svår att motstå och ett för tiden modernt utseende var det många som slängde sin kråka på köpekontraktet. Tyvärr var produktionstakten i USA lite väl snabb och tillverkaren tog många genvägar för att få fram båtar. För att få en smidigare logistik valde man att eftermontera sådant som vindrutor, kapellösningar och diverse annat smått och gott hos den svenska återförsäljaren. Det blev sisådär. Popnit växlades med än sämre bultförband, vilket medförde att många båtar bokstavligen föll i bitar. Efter ett par år var namnet så sargat att det var i stort sett omöjligt att sälja nya båtar och de som fanns ute hos missnöjda ägare blev kvar där. Öknamnet blev aids-båten. Lätt att få – omöjlig att bli av med. Men plastarbetena var det inget fel på och skroven visade upp hyfsade sjöegenskaper. Så tanken på en gammal Bayliner 1952 i originalskick är klart lockande. Men det förutsätter att allt är kvar. Den digitala instrumenteringen som mest påminner om ett TV-spel från tiden, den kitschiga dekoren och i bästa fall en Force-snurra. Även motorn gavs ett mindre smickrande smeknamn. Force – Fucking Old Rebuild Chrysler Engine – vilket tyvärr låg ganska nära sanningen. Med snurra heter modellen 1902 och såldes med 125 hästare. 1952 hade en 2,4-liters inombordare på 120 hästkrafter från OMC. Ett toppekipage har naturligtvis även kvar den trailer som ingick.

Fakta: Tillverkningsår 1987–1989 Mått 5,66 x 2,24 meter Vikt 1 056 kilo Motor utombordare 125 hk inombordare 120 hk Pris 10 000–60 000 kronor.

Ockelbo T17i DL

Vi avslutar med en helyllesvenne från Gästrikland. Ockelbo Lundgren snickrade ihop flera vindrutebåtar. T13, T14 och T15 var de tidiga modellerna. T16U med snurra är den vanligaste. T16 var lika fast med utombordare. Snyggast var Ockelbo T17 DeLux som kom 1975 och tillverkades fram till 1980. Tidiga modeller hade Volvo Penta AQ115/100 eller AQ130/270. De sista kom med 140-hästare på 280-drev. Ett hyfsat skrov som trivs bäst i 30–35 knop. Inredningen var rygg mot rygg-stolar som gick att fälla. Kanske inte att betrakta som övernattningsbar, men som solbäddar funkade de. Till skillnad från de tidigare modellerna på det 17 fot långa skrovet fick Ockelbo T17 1975 öppningsbar vindruta. Högt kapell gjorde det möjligt att faktiskt åka med suffletten uppfälld.

Fakta: Tillverkningsår 1975–1980 Mått 5,15 x 2,00 meter Vikt 800 kilo Motor 115–140 hk. Pris 30 000–50 000 kronor.

Av: Anders Jelving

Gillar du sportbåtar?
Ja
179
16
Nej