Praktiskt Båtägande

Ligornas fräcka metoder – så stjäl de din båtmotor

Stöldligorna lämnar inget åt slumpen i jakten på båtmotorer. Praktiskt Båtägande har kartlagt hela den ljusskygga processen.

Ligornas fräcka metoder – så stjäl de din båtmotor
Tjuven som skruvar loss motorn är bara en av länkarna i den långa stöldkedjan. Foto: Johan Cooke

I en organiserad liga ingår i regel olika grupper med olika arbetsuppgifter. Så här ser det ofta ut när ligorna skrider till verket, enligt tidningen Praktiskt Båtägandes kartläggning. 

Den första gruppen kartlägger områden och rekognoscerar. De åker omkring med en bil och undersöker till exempel båtklubbar och områden där det finns privata bryggor. Trenden är att ligorna allt oftare använder svenska registreringsskyltar, oftast stulna. Tjuvarna fotograferar eller antecknar det som ska stjälas. Om en utombordare ska stjälas noterar de fabrikat och motorstyrka. Emellanåt kartlägger de också ägarnas rutiner och finner en lämplig plats där de kan få loss motorn, och en annan plats i närheten där de kan lasta i stöldgodset i en skåpbil.  

Den andra gruppen får informationen och genomför stölden någon natt, oftast söndag till torsdag. Om en båtmotor ska stjälas är den vanligaste metoden att först kapa motorbåtens kättingar och tampar vid bryggan. Därpå paddlar de "ljudlöst" iväg med båten till ett område där de kan jobba ostört. Ibland stjäl de först en mindre, öppen båt med en liten motor för att bogsera bort motorbåten. I närheten har en annan tjuv med mobiltelefon uppsikt, så att ingen boende i området upptäcker dem. Oftast stjäls flera båtar samtidigt. 

Prenumerera på Praktiskt Båtägande här

Nästa steg är att plocka bort motorerna. De drar upp båtarna med akterspeglarna mot land och sätter igång. De tar bort motorfästena med skärbrännare eller svetsstav och ibland kapas hela akterspeglar. Tillgång till elverk kan också finnas. Tjuvarna letar även efter spårsändare. Oftast tar de båtdynor eller har med sig egna presenningar eller bärselar för att släpa eller bära motorerna till fordonet. Om det inte går att åka ner till den skymda strandkanten med bilen kan de istället lasta motorerna ombord i en mindre stulen båt för att köra till området där bilen kan köras ner till vattnet. Om det finns navigationsutrustning eller bränsledunkar kan de passa på att stjäla dessa också. 

Om de inte hittar någon spårsändare under motorkåpan gömmer de gärna motorerna i några dagar för att sedan hämta dem. Båtarna lämnar de vind för våg.

Den tredje gruppen involveras i stöldprocessen när motorerna körs till en omlastningsplats där motorerna göms bland annat gods på lastbilsflak. Omlastningsplatsen kan vara en övergiven byggnad eller någon lokal i ett industriområde, där motorerna förvaras en kortare tid. Ibland känner lastbilschauffören inte till de andra personerna i stöldligan. Chauffören får uppdraget att köra stöldgodset ut ur Sverige.

Är du orolig över att du ska bli av med din motor?
Ja
110
59
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!