När olyckan är framme – så här funkar det

Sommar och semestertider, allt är frid och fröjd men så är olyckan där. Det är många på båten, vilka är försäkrade? Vad bör man tänka på? Vi lät experten reda ut begreppen.

När olyckan är framme – så här funkar det
Advertisement

Äntligen är våren här igen. Snart kommer sommaren och båtsäsongen med den. För de allra flesta båtägare blir det en underbar tid med massor av bad, sol och lek, ofta tillsammans med familj eller vänner. Men under 2017 gjordes cirka 900 sjöräddningsinsatser och det händer alldeles för många onödiga olyckor, som kan undvikas om man använder sjövett och vanligt sunt förnuft.

Runt hälften av alla olyckor till sjöss är grundstötningar, och trots att de allra flesta finns markerade på sjökort och i plottrar så kör många båtar på grund varje år.
– De allra flesta som kör på grund gör det faktiskt i sina egna hemmavatten där de känner sig trygga. Men så kanske det är lågvatten en dag och man kör ungefär som man alltid gjort och så, pang, säger Klas Evensen, Produktspecialist för Båt på Länsförsäkringar.

Ett annat stort problem är att människor litar blint på tekniken och tar för givet att deras GPS har järnkoll och att alla positioner de ser på skärmen stämmer.
Så är det tyvärr inte.
– Man ska vara väldigt försiktig även när man kör med plotter och alltid ta rejäla säkerhetsmarginaler. Plottern i sig är ju väldigt exakt men sjökorten är gamla så det kan skilja upp till 30-40 meter mot hur det ser ut i verkligheten, berättar Evensen.

Om det skulle gå så illa att man kör på så illa att båten sjunker så finns det också saker att tänka på som kan spara både pengar och besvär.

Och allt för ofta vänder båtägare på ordningen när olyckan är framme. Man tar upp båten så fort som möjligt, men sen gör man ingenting på kanske flera dagar och då går motorn oftast inte att rädda.
–Det spelar egentligen ingen större roll om båten ligger under vatten en dag eller en vecka. Det viktiga är att man tar hand om framförallt motorn direkt när den kommer ovanför vattenytan, det är då tiden är dyrbar! När man kontaktar försäkringsbolaget är inte så viktigt, prioritera att rädda motorn, säger Evensen.

Självklart är det viktigt att man har rätt skydd för sina båtar och inte minst för familj och vänner ombord.
Men det är oftast inget stort problem, enligt Klas Evensen.
– De absolut flesta försäkringar räcker gott och väl. Men det är tyvärr relativt vanligt att man har fel försäkringsbelopp. Är det för högt betalar man för mycket för sin försäkring, är det för lågt får man inte full ersättning. I vår försäkring ingår det olycksfall för alla som är ombord, vilket det inte gör hos andra bolag. Dessutom är vår olycksfallsförsäkring mycket bra.

Checklista inför båtsäsongen:

  • Håll båten och utrustningen i gott skick. Se till att båten är korrekt utrustad för den utflykt du ska göra.
    Frågor man bör ställa sig är:
    Finns det tillräckligt med bränsle?
    Har vi ankare med lång lina, åror eller paddel?
    Har vi "Bra att ha-prylar" som: Verktygslåda, förbandsväska och instruktionsböcker, lina och eventuellt någonting att ösa med.
    Se också till att mobilen är laddad innan du åker ut på sjön.
  • Se till att ha fungerande säkerhetsutrustning och flytvästar åt alla ombord. Och att de används. Att alltid ha på sig flytväst när man är i båten bör alltid vara en självklarhet. Flytvästar finns i en mängd modeller och alla som säljs i Sverige är godkända om de är CE-märkta. På många platser kan man hyra flytvästar för en eller flera dagar hos brandkåren för en låg kostnad, vilket är perfekt om man skulle ha med sig gäster.
    Rätt kläder är också viktigt. Temperaturen kan skilja stort mellan land och sjön, särskilt under vår och försommar. 
  • Gör realistiska färdplaner och gör inte längre resor eller utflykter än båten är anpassad för. Om ni ändrar resplaner meddela anhöriga. Första gången du åker ut på sjön kan det vara bra att följa med någon annan båt som hittar i farvattnen. Dessutom är det alltid tryggt att vara flera båtar som åker ihop. Lär dig hitta med hjälp av ett sjökort. Det är inte särskilt svårt och vill du lära dig ännu mer är en navigationskurs inte särskilt dyr.
  • Ta inte fler passagerare än båten är avsedd för. Man ska först tänka på vilken båt man har. Hur många personer som får plats i båten och vad den har för bärighet. Så man inte lastar för fullt och utsätter båten och dem ombord för onödiga risker.
  • Lyssna på väderprognoserna och ta dem på allvar. Du kan lyssna på radio, se på tv eller ta del av den på internet. Tänk på att hitta den mest lokala prognosen över ditt område. Sjövädret på Sveriges radio behandlar stora havsområden där vädret kan variera väldigt mycket beroende på lokala faktorer.
  • Ta med extra mat och vatten så ni kan stanna lite längre än planerat om det skulle behövas. Det är lätt att förlora mycket vätska utan att man märker det när solen värmer huden samtidigt som sjöbrisen svalkar behagligt. 
    Använd solkräm. Solen reflekteras i vattnet på samma sätt som i snö och det är lätt att bränna sig. Tänk på att barnens hud är känsligare än vuxnas.
  • Håll god utkik, var medvetna om er omgivning och lämna självfallet aldrig någonsin båten utan styrning och uppsyn.
  • Händer det något på vägen bör du ta dig in till land eller slänga i ankaret och be om hjälp från någon förbipasserande alternativt ringa efter hjälp. Hos Sjöräddningssällskapet och Sjöassistans kan du teckna medlemskap som ger dig tillgång till gratis hjälp på sjön om något skulle hända.