Praktiskt Båtägande

40 fot av högsta klass

Hallberg-Rassy 40C är Ellösvarvets senaste mittsittbrunnsbåt, med trygga seglingsegenskaper och – som vanligt – oöverträffad kvalitet in i minsta detalj.

40 fot av högsta klass
Hallberg-Rassy 40C är Ellösvarvets senaste mittsittbrunnsbåt och som vanligt är det kvalitet rakt över hela linjen // Foto: Hallberg-Rassy

 

Hallberg-Rassy i Ellös på Orust firade nyligen 75-årsjubileum som det sista kvarvarande segelbåtsvarvet på den en gång så stolta varvsön. Bolaget är mer välmående än någonsin, med imponerande bokslutssiffror som få, om ens några, fritidsbåtsvarv i världen kan mäta sig med.

Grundaren Christoph Rassy har sedan 2003 lämnat över till sonen Magnus Rassy, men inriktningen är fortfarande bergfast: Precis som de redan drygt 9 500 båtar som byggts ska alla Hallberg-Rassy levereras på utsatt tid. Den ekonomiska ställningen är en garanti för det och en stor trygghet för kunder som ska lägga en tredjedel av den digra köpeskillingen redan vid order, ytterligare en tredjedel efter fyra månader och slutbetalningen innan nycklarna lämnas över.

Det är inte så underligt att varvet i sin marknadsföring poängterar att företaget är helt skuldfritt och mycket solitt. Sedan den argentinska båtkonstruktören Germán Frers, och sedermera även hans son med samma namn, kompletterat med smeknamnet Mani, på 1980-talet tog över efter svenska Olle Enderlein har de förvaltat Hallberg-Rassys design väl.

Det finns visserligen förståsigpåare som hävdar att Orustvarvet bygger båtar som är alltför traditionellt tråkiga, utan tillräckligt mycket nytänkande och innovationer.

Att båtarna ser likadana ut som de alltid gjort, med sitt vita skrov med den blå randen, den blanka avbärarlisten på friborden och den öppningsbara vindrutan framför sittbrunnen. Men även om just dessa detaljer är sådana som alltid funnits där, och fortfarande tillhör en Hallberg-Rassys välbekanta yttre attribut, har de på senare tid också kompletterats med andra delar, som säkerligen i en nära framtid kommer att anses minst lika typiska för just Orustvarvets båtar.

 

Akterns ägarhytt är stor och ljus, med generös och centralt placerad upphöjd dubbelsäng, soffa och arbetsbord som är tillval för 74 294 kronor // Foto: Joakim Hermansson

Det är kanske främst när man kollar in det genomtänkta detaljarbetet bakom kulisserna, här i elcentralen, som en förståelse för det relativt höga priset infinner sig // Foto: Joakim Hermansson

 

Ett peke för spännande segelföring som är snyggt integrerat i stäven är, liksom dubbla roder som ger gott grepp på ett svällande brett akterskepp, sådant som vi för bara några år sedan aldrig trodde att vi skulle få se på en Hallberg-Rassy, men som på nya modeller är närmast självklara.

Det var med lanseringen av nya HallbergRassy 44 på den stora båtmässan i Düsseldorf 2017, som varvet utan återvändo tog det revolutionerande klivet i både design och funktion. I rask takt har sedan 340, 57 och nu 40C visats upp för spekulanter som fattat galoppen och fyllt orderböckerna.

När Praktiskt Båtägande i mitten av april besöker Hallberg-Rassy för att provsegla den senaste modellen blir det ett välkomnande utan varvsägarens vanliga fasta handslag. Den pågående pandemin påverkar också genom att kunder, framför allt de utländska, varken kan komma för visningar och provseglingar eller för att ta leverans av sina färdigbyggda båtar. 

I produktionen är det dock full fart, och Magnus Rassy konstaterar att de egna lagren av nödvändiga komponenter kommer att räcka ännu ett tag, men att det vill till att europeiska underleverantörer inte blir stillastående för länge.

 

Mahognysnickerier är standard, men ljus europeisk ek, med liggande ådring som gör att båten känns längre, är ett populärt tillval för 210 513 kronor // Foto: Joakim Hermansson

Knappsegling i all ära, men att under en skön halvvind få stå vid rodret och styra själv sätter lite extra piff på seglingsupplevelsen.

 

Vi kastar loss från bryggan i Ellös, och med dockningssystemet som inkluderar fällbara bog- och häckpropellrar är det en barnlek att manövrera ut den elva ton tunga båten från förtöjningsplatsen längst in i hamnen.

Med en prislapp på 366 203 kronor är dockningsmöjligheten dyrast i tillvalslistan, men nödvändig om man vill eliminera den i stort sett enda nackdel som dubbla roder oundvikligen ger: att inte kunna sätta propellerströmmen på rodret för att svänga båten på stället.

Även utrullningen av storseglet sker på enklaste sätt medelst knapptryckningar, tack vare Seldéns rullmast kompletterad med Lewmars elvinsch för uthalet. Tillsammans med uppgradering av storen till Elvströms Epexmembran med Fatfurl och stående lattor för bättre akterrunda, betingar hela paketet ett tillvalsvärde om 355 112 kronor.

Den 105-procents överlappande focken rullas också ut och in med en knapptryckning med hjälp av en elektrisk Furlex för 43 398 kronor. Ökända skvalpstället Islandsberg passeras, och i den sydvästliga kyliga vårvinden slörar vi mot Lysekil. Det blåser 10–12 meter per sekund, och loggen visar drygt 9 knop när byarna trycker till. Att en tredjedel av båtens vikt utgörs av den 1,92 meter djupa blykölen bidrar till ett ordentligt rätande moment och säker gång, utan speciellt besvärande lovgirighet som skulle ge för mycket rodertryck. Hallberg-Rassy 40C känns mycket spårstabil och följer lydigt minsta rattrörelse.

Kollegan Axel Nissen-Lie från norska Seilmagasinet råkade däremot ut för rodersläpp när han seglade båten i kulingvindar i vintras, men det var innan seglen revades en aning. Och revning är ju riktigt enkelt på en knappseglad båt, så det är inget att tveka på när det brallar i.

 

Peket är helt integrerat i skrovet. På det halsas codesegel eller målsenliga. gennaker, och det fungerar även som dävert för ankaret // Foto: Joakim Hermansson

Många lager högglanslack, öppningsbar skyddande vindruta, nedsänkbart stickskott vid nedgång och mjölkfärgad draglucka som
släpper igenom ljus // Foto: Joakim Hermansson

 

Något brantare vinklar blir det när vi lämnar Lysekils kyrka bakom oss och seglar samma sträcka mot hemmahamnen, men efter ännu ett par knapptryck har segelytan minskats tillräckligt för att ge lika behaglig gång igen. När vi svajankrar för en sen lunch sker även det genom att trycka på en knapp på styrpulpeten, så att valfri del av den 70 meter långa kättingen rasslar ut i stäven.

Under däck väntar en salong som är lika stor som i 44-fotaren, och med tillräckligt stora fönster i både överbyggnad och skrovsidor för att de ljusa snickerierna av europeisk ek verkligen ska komma till sin rätt. Eken för 210 513 kronor extra ger ett modernt lyft och en avsevärt ljusare känsla än motsvarande snickerier i traditionell mahogny, även om de förstås inte heller skäms för sig.

Tilläggspriset motiveras delvis med att eken är hårdare och med öppnare porer, som kräver fler lager lack än mahognyn. Att 40C är bredare än storasyster 44 i akterpartiet ger plats till en storslagen ägarhytt som i standardutförande har dubbelsäng på styrbordssidan och enkelsäng mittemot, med en liten soffa däremellan. För den mycket generösa, centralt placerade och upphöjda dubbelsängen får man inklusive soffa och arbetsbord punga ut med 74 294 kronor.

Någon egen toalett har dock inte den annars ståtliga ägarhytten, eftersom pentryt har placerats på dess naturliga plats, ett stycke akterut på nedgångstrappans styrbordssida. Tack vare den höga sittbrunnssargen kan även den reslige varvsägaren, som mäter nästan två meter i strumplästen, sträcka på sig för att kocka. Och som om inte diskmaskin, bänkkylskåp och snyggt integrerad mikrougn skulle räcka som extrautrustning kan pentryt också kompletteras med en extra kyl/frys i gången akter om babordssidans navigationsbord.

 

Mellan fåtöljerna i salongen ryms ett litet barskåp med tillhörande vitrin för vinglasen,
som självklart har HallbergRassys logotyp ingraverad // Foto: Joakim Hermansson

Höga sittbrunnssarger ger ståhöjd i kabyssen även för en reslig varvsägare, som är noga med att alla utrymmen ombord ska vara ändamålsenliga // Foto: Joakim Hermansson

 

Med två fåtöljer istället för en vanlig salongssoffa på styrbordssidan ryms inte bara ett snyggt vitrinskåp; det blir också ännu mer durkyta i salongen. Den galvade maststöttan döljs i en ekfanerad konsol på salongssidan av huvudskottet, med toaletten om babord på andra sidan.

Toan nås självklart utan att behöva störa förpikens gäster, och den kan förses med tvättmaskin som det anstår en riktig långseglingsbåt.

Med all utrustning för just det ändamålet landar den provseglade versionen av Hallberg-Rassy 40C på omkring 7,5 miljoner kronor. Man kan tycka att det är en synnerligen väl tilltagen slant för en båt, men prislappen betyder i det här fallet också att man får oerhört mycket båt för pengarna. Det finns goda skäl till att läsarna av den tyska tidskriften Yacht år efter år och med bred marginal, utser just Hallberg-Rassy till sin främsta drömbåt.

Fotnot: Texten är tidigare publicerad i Nya Praktiskt Båtägande 2020/8

 

Ja
10
1
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!