Praktiskt Båtägande

Gör det själv: Så servar du travaren

En travare som kärvar och glider trögt är irriterande men är enkelt att renovera. Byt ut kedjorna istället för att köpa en ny travare och spara många sköna hundralappar. Praktiskt Båtägande visar hur du gör.

Gör det själv: Så servar du travaren
Att renovera travaren istället för att köpa en helt ny är ett enkelt jobb som spar många hundralappar. Samtliga bilder: Lars Ericsson

Det är ingen kris. Det går fortfarande att slå. Men för varje säsong så har travaren som löper på den självslående fockskenan glidit allt sämre. Travaren vill liksom fastna när den har kommit halvvägs. Vid så gott som varje slag behövs ett ordentligt ryck i fockskotet för att få travaren att ta sig hela vägen över till lovartsidan av skenan.

Känns beskrivningen igen är det definitivt dags att renovera travaren. Inte för att det är ett absolut måste, utan mer för att återerövra den där sköna känslan av lätthet vid varje slag. 

Orsaken till att travaren med tiden börjar kärva är att kedjorna som sitter inuti den töjs ut och slits. Det är ytterst sällan det är något fel på andra delar än själva kedjorna, så att byta hela rasket är onödigt. Kedjorna finns som reservdel till de flesta typer av travare. De kostar visserligen ett par hundralappar, vilket känns saftigt med tanke på vilken enkel produkt det är. Men jämfört med att byta hela travaren, vilket går lös på mellan en och två tusenlappar, blir det ändå en märkbar besparing.

Prenumerera på Praktiskt Båtägande här

Enligt Ludvig Hammarberg, konstruktör på Rutgerson som har tillverkat travaren i vårt exempel, tillhör det normalt slitage att travaren kan börja kärva efter långvarig användning. Därför finns lösa kedjor som reservdel till de flesta modeller. Enligt Ludvig Hammarberg är det ovanligt med andra skador än slitage på kedjan, men ser man skador på delarna runt roll-linken, som kedjan kallas, kan det hindra kedjans rörelse. Då är det läge att byta ut hela travaren.

I exemplet var den största utmaningen att få loss travaren från skotskenan. Skruvarna har haft gott om tid att gro fast under de minst 15 år de suttit på samma ställe. Men efter en dos av milt våld var skotskenan lös och sedan flöt resten av projektet utan bekymmer. Med alla delar på plats tar jobbet högst en timme och kräver varken några speciella verktyg eller något överdrivet praktiskt handlag.

När jobbet är klart glider travaren som en klick smör i en het stekpanna. Några duschar med smörjmedel på sprejflaska säkerställer att den fortsätter glida lika fint när det är dags att hissa segel nästa gång.

Brukar du ha något mer projekt utöver det allra nödvändigaste under vårrustningen?
Ja
11
0
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!