Praktiskt Båtägande

Beneteau Oceanis 40.1 – med plats för två familjer

Här kan hela familjen bada, leka och ha kul på en skön seglingssemester

Beneteau Oceanis 40.1 – med plats för två familjer
Beneteau Ocenais 40.1 var länge med i segerdiskussionerna i den den prestigefyllda tävlingen European Yacht of the Year // Foto: Beneteau

 

Utvecklingen går stadigt framåt och snygga, komfortabla och även förhållandevis välseglande familjecruiser runt 40 fot är för dagens mer kräsna segelbåtsköpare vad 30-fotarna var för bara några decennier sedan. Sedan Beneteaus Oceanisserie premiärlanserades i mitten av 1980-talet har dessa semesterbåtar varit drömmen för många seglingssugna familjer med koll på ekonomi och komfort.

Det franska volymvarvet är världens största producent av fritidsbåtar och har förnyat Oceaniskonceptet så många gånger att vi nu är inne på den sjunde generationen. Både 2012 och 2019 tog Oceanisbåtar hem familjeklassen i den prestigefyllda tävlingen European Yacht of the Year, men när 2021 års pris delades ut i januari var det istället den tyska konkurrenten Bavaria som drog längsta strået med sin nyhet C42.

Beneteau Oceanis 40.1 befinner sig storleksmässigt ungefär mitt i modellserien och med minst lika många populära alternativ som det finns andra storvarv med ambitioner att hålla stora volymer i produktionen. Han- se, Bavaria, Dufour och Jeanneau är nog de tydligaste konkurrenterna med sina båtar i ungefär motsvarande storlek, men tro nu inte att Oceanis 40.1 skulle vara en väldigt mycket sämre båt bara för att det var just Bavaria som vann EYOTY i år. Nej, diskussionens vågor gick sannerligen höga i juryn, och Beneteaun var inte långt efter i bedömningarna.

Förpikens dubbelsäng är upphöjd för att nå önskad bredd, med avställningsytor längs skrovsidorna och ljus genom skrovfönster och däckslucka. Handfatskommoden kostar 22 700 kronor extra // Foto: Joakim Hermansson

Det U-formade pentryt hittar vi för om toan på styrbordssidan, och där är det gott om plats men samtidigt med det mesta inom räckhåll. Kylen är på hela 190 liter och nås genom både lucka i bänken och dörr // Foto: Joakim Hermansson

 

Skrovformen på den nya 40-fotaren följer samma linjer som tidigare modeller med tillägget .1 i namnet. Längs hela skrovsidorna sträcker sig nämligen skarpa slag i friborden, med början en tredjedel upp från vat- tenlinjen i fören. Slagen syftar till att hålla båten någorlunda smal i vattenlinjen, för att begränsa den bromsande våta ytan så mycket som möjligt, samtidigt som bredden högre upp ger möjlighet att maximera interiörvolymen.

Skrovet byggs till största delen i handupplagt enkellaminat, som håller priset nere men isolerar mindre och ger mer kondens, även om det också finns vissa mindre partier med sandwichkonstruktion. Däcket produceras med vakuuminjicerad polyesterplast och glasfibermatta, runt en kärna av isolerande och förstyvande pvc-skum. Årsproduktionen ligger på ett hundratal båtar, varav en tredjedel går till charterbolag och resten till privatpersoner.

I salongen ryms, där fotografen står på den här bilden, en navigationsplats. Ljuset flödar genom såväl skrovfönster som överbyggnadens sidorutor och däcksluckor. Alpifaner i vit ek kostar 28 000 kronor extra, medan valnötsfaner är standard // Foto: Joakim Hermansson

De skarpa slagen längs friborden ger smalare vattenlinje och mindre våt yta, men ändå mer rymd interiört // Foto: Beneteau

 

När det gäller seglingsprestanda kan Beneteau Oceanis 40.1 konfigureras med flera olika köl- och riggalter- nativ, liksom segeluppsättningar. Om vi börjar under vattnet så har alla kölarna gemensamt att de tillverkas av gjutjärn, med den mest grundgående versionen på 2,2 ton, medan de båda andra väger 200 kilo mindre. Djupgåendet varierar från 1,68 meter för den grunda kölen, upp till 2,27 meter för den djupaste prestandakölen.

Den sistnämnda krävs för att matcha prestandariggens knappa halvmetern högre mast, med nästan 80 kvadratmeter i krysstället jämfört med standardriggens 76,1 kvadrat, eller 61,6 kvadrat som det blir när ett inrullningsbart storsegel kombineras med dito självslående fock. Seglen kan dessutom fås i allt från standarddacron till mer formbeständiga laminatdukar. Att krydda anrättningen med en code zero ger härlig skjuts främst på öppnare bogar, eller när vinden inte precis viner runt öronen.

Den rymliga toan är i standardutförandet densamma som i 46.1, placerad styrbord om nedgången, och rymmer även separat duschplats med vikdörr av transparent plexiglas // Foto: Joakim Hermansson

Runt ett fast bord med uppfällbara skivor kan många umgås och ha trevligt i sittbrunnen, där passagen akterut mot den nedfällbara badplattformen är bekväm mellan rattarna // Foto: Joakim Hermansson

 

Vi provseglar Beneteau Oceanis 40.1 i fyra–fem meter per sekund på vattnen utanför La Rochelle, där Fort Boyard skymtar borta vid horisonten. Vår båt har standardriggen som reser sig drygt 18 meter över vattnet, med ett storsegel utan genomgående lattor och därmed ingen speciell akterrunda, samt den 105-procents överlappande inrullningsbara genuafocken. Facnorrullen är monterad tre decimeter ovan däck, vilket ger förseglet en hög skärning med någon halvmeter från underlik till däck.

Även den ganska korta storbommen sveper högt över däck, vinklad med nocken uppåt som den är av säkerhetsskäl. Därför är också skotpunkten placerad framför nedgångsluckan, där två dyneemastroppar håller ett dubbelblock som ger utväxling och via block i bommen och vid mastfoten leder skotet vidare mot vinschen på rufftaket. Tryggt, absolut, men inte så trimvänligt som en skena med travare att vagna ner när puffarna kommer.

Beneteau Oceanis 40.1 kan fås med en eller två akterkabiner som den här. Mellan dem och akter om motorrummet ryms ett installationsutrymme för exempelvis watermaker eller generator // Foto: Joakim Hermansson

Bommen pekar en aning uppåt och storskotet leds ner framför nedgångsluckan. Det ger extra trygghet i sittbrunnen // Foto: Beneteau

 

Kryssandet i dessa moderata vindar är lojt och behagligt, men långt ifrån någon fartsensation. Desto roligare blir det när vi kan rulla ut det 61 kvadratmeter stora codeseglet, som halsas på det integrerade glasfiberpeket någon halvmeter för om förstaget.

Även när båten kränger till en hel del ger de båda rodren spårstabilitet utöver det vanliga, och för rorsman räcker det med en lätt fingertoppsberöring för att få båten i önskad riktning, även om en viss gummibandseffekt från vajerstyrningen också gör sig påmind vid större rattutslag. Ett svagt och ganska lågfrekvent ljud fortplantar sig genom skrovet, och efter att flera av oss ombord sprungit runt i båten och bland annat känt på vant och häckstag enas vi om att det måste komma från båtens fasta propeller. En foldingprop för drygt 20 000 kronor rekommenderas alltså.

Skotvinschen är välplacerad så att rorsman kan sköta den vid liten besättning, men motor- reglaget sticker upp onödigt mycket och nära, med risk för tampar att fastna // Foto: Joakim Hermansson

Storskotet har ingen skena med travare, utan bara ett block i två dyneemastroppar, vilket inte ger riktigt samma möjligheter att vagna ner och spilla vind på hårda kryssar // Foto: Joakim Hermansson

 

Under däck kan Beneteau Oceanis 40.1 fås i flera olika planlösningar, med upp till fyra separata hytter. Vis- serligen erbjuder den minsta då två enkelkojer på höjden, men det är ändå smått otroligt att kunna få in så många ordinarie sovplatser i en 40-fotare, med två rymliga toaletter med dusch därtill.

Vårt testexemplar har däremot den vanligare hyttlösningen med två likadana spegelvända akterkabiner, som inte sträcker sig ända in till båtens mittlinje, utan lämnar plats åt ett stuvutrymme där exempelvis watermaker och generator kan samsas akter om motorrummet.

Och så en rymlig ägarhytt i fören, där man istället för att också trycka in en egen toa med duschkabin här framför huvudskottet kan välja att bara ha en mindre handfatskommod för 22 700 kronor för tandborstning och enklare tvättbestyr. Förpikens dubbelsäng är upphöjd för att nå önskad bredd, med avställningsytor längs skrovsidorna och gott om ljus genom skrovfönster och däckslucka.

Den självslående focken löper på kort skena framför masten, medan genuaalternativen skotas på skena med steglöst justerbara skotpunkter uppe på rufftakets båda sidor // Foto: Joakim Hermansson

 

Salongen ser exakt likadan ut oavsett vilka av sovhyttsalternativen man väljer i ändskeppen. På babords- sidan ett navbord alldeles bredvid nedgångstrappan, där man kan sitta vänd akterut i U-soffans akterända. Den bekväma soffan erbjuder plats åt nästan hela besättningen, vid det fasta bordet.

Ljuset flödar genom såväl skrovfönster som överbyggnadens sidorutor och däcksluckor. Alpifaner i vit ek som på den provseglade båten kostar 28 000 kronor extra, medan valnötsfaner är standard. Den rymliga toan utgörs redan i standardutförandet av exakt samma modul som i storasyster 46.1, och är placerad till styrbord om nedgången. Här finns även en separat duschplats med vikdörr av transparent plexiglas.

Det U-formade pentryt hittar vi längs styrbordssidan för om toan, och där är det gott om plats men samtidigt finns det mesta inom räckhåll. Kylen är som standard på hela 190 liter och nås genom både lucka i bänken och dörr från sidan, medan mikrougnen på hyllan ovanför kostar 8 200 kronor extra.

Ute i sittbrunnen kan många umgås och ha trevligt tillsammans runt ett fast bord med uppfällbara klaffar, där mittdelen kan förses med kylaggregat för 25 000 kronor. Passagen akterut mot den nedfällbara badplattformen, som för 28 000 kronor kan fås med elektrisk och fjärrstyrd motor, är bred och bekväm mellan de båda rattarna. Här kan hela familjen bada, leka och ha kul på en skön seglingssemester i nya Beneteau Oceanis 40.1.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Härlig båt?
Ja
5
3
Nej