Klassiker: "IF är en sanslöst bra förstabåt"
IF-båten är vacker att titta på. Den är typexemplet på hur en båt ska se ut i profil. Tack vare sin tyngd går den mjukt och lugnt i vattnet. Foto: Johannes Nordemar

Klassiker: "IF är en sanslöst bra förstabåt"

Trots att det gått ett halvt sekel sedan lanseringen är IF-båten fortfarande
skojig att segla, vacker att se på och snabb i vattnet. Dessutom behöver
en IF i princip aldrig revas. Tidningen Praktiskt Båtägande har tittat närmare på en odödlig klassiker.

När Marieholm IF kom 1967 var den varken särskilt innovativ eller nyskapande. Plastbåtar från Albin Marin och Fisksätra Varv fanns redan på marknaden och båtkonstruktörerna hade påbörjat resan mot det som i slutet av 1970-talet skulle bli skokartongseran. Den moderna familjebåten Albin Vega, som lanserats två år tidigare, hade till exempel modernt höga fribord och korta överhäng som gav både ståhöjd och gott om utrymme i ruffen, med separat toalettutrymme. 

Den då 58-årige göteborgaren Tord Sundén, pappa till IF-båten, var mer konservativ i sitt sätt att tänka båt och hade dessutom ambitionen att bygga en kappseglare. Tord hade tidigare ritat Nordiska Folkbåten och släktdragen syns tydligt. IF-båten anknyter till det traditionella, med låga fribord, stort akterdäck och köl från för till akter. 

Fram till lanseringen var det tänkt att IF-båten skulle kallas Internationell Folkbåt, men Seglarförbundet protesterade, varför båten kort och gott fick heta IF. 

Trots klassisk design, eller kanske faktiskt tack vare detta, landade IF-båten helt rätt och tilltalade en bred målgrupp. Den seglade dessutom oförskämt bra. Succén var snart ett faktum och Marieholms Bruk i Småland fullkomligt spottade ut båtar på marknaden. Under en period lär det till och med ha varit brist på vit gelcoat hos leverantören, varför överbyggnad och däck på vissa årsmodeller av IF har en mer beigeaktig ton. Under de första tio åren såldes fler än 3 000 IF-båtar och totalt lär det finnas runt 3 600 båtar i Sverige, Europa, Nordamerika och Australien. För något år sedan startades även nyproduktion av IF-båtar i Polen.

Att IF-båten blev en sådan succé när den kom berodde inte på de generösa innerutrymmena. IF-båten är trång, med en riktig ryggknäckarruff. Men båten är välbyggd och när det gäller utseende och seglingsegenskaper är den enastående. Med en väl tilltagen segelskrud är båten en bra seglare som ofta seglar om betydligt större båtar i skärgården. 

Det sägs att det inte finns några dåliga bogar för en IF och fullt segelställ kan hissas i de flesta vindar.
– Hon klarar nästan allt och behöver aldrig revas, säger Fredrik Wigelius, som äger en fin gul IF som heter Primula

Han har tidigare seglat större båtar, men har så länge han kan minnas varit förtjust i IF-båten och fascinerats av att den seglar så bra. För några år sedan gjorde han slag i saken och köpte en egen. Sedan dess kappseglar han flitigt. Redan 1970 blev IF en entypsklass och idag finns en stor grupp aktiva kappseglare. 

Läs mer: Besiktningsmannen om IF-båten

Klassreglerna är hårda och i princip är det inga stora förändringar från originalutförandet som får göras. Endast dacronsegel är tillåtna, och det gör också att det är relativt billigt att komma igång med kappsegling i en IF. Fredrik har höga krav och byter segel vart tredje år, vilket kostar honom runt 40 000 kronor, inklusive spinnaker. 

Idag går det att få tag i en seglingsklar IF-båt för runt 20 000–30 000 kronor, medan man får en fin båt för det dubbla. Mer båt för pengarna är svårt att hitta.
– Försök köpa en båt i allmänt bra skick utan alltför många skråmor och skruvhål, tipsar Fredrik.

Tack vare en aktiv kappseglingsklass är det lätt att få tag i fina begagnade segel, och det gör IF-båten till en perfekt instegsbåt, även för den som har begränsad ekonomi. 

Ytterligare en stor fördel med IF-båten är dess djupgående. Med endast 1,21 meter är de flesta vikar i skärgården tillgängliga. Det är dessutom ofarligt att känna sig för, eftersom eventuell bottenkontakt mest känns som en smekning i och med kölens flacka vinkel.

Nästa sida: Så ser IF ut under däck