Köpguide: Bayliner 2455 Ciera Sunbridge – Trygg och prisvärd jänkare

Kabinbåten Bayliner 2455 Ciera Sunbridge passar ett par eller en liten barnfamilj. USA-båten är billig i drift, genomtänkt och sjösäker. Tidningen Praktiskt Båtägande har tittat närmare och rotat fram för- och nackdelar med denna amerikanska klassiker.

Köpguide: Bayliner 2455 Ciera Sunbridge – Trygg och prisvärd jänkare
Tack vare en bred överbyggnad, smala skarndäck och höga fribord har konstruktören lyckats klämma in mycket på en begränsad yta i Bayliner 2455 Ciera Sunbridge. Foto: Johan Cooke

 Bayliners genombrott i Sverige ägde rum i slutet av 80-talet. Kabinbåtarna i Bayliners Ciera Sunbridge-serie, som 2155, 2455 och 2855, gick som tåget. 

– På båtmässan Allt för sjön 1989 sålde vi hela 139 stycken Bayliner. Modellen 2455 tilltalade de flesta. Lillasystern 2155 var för kort och hade inte alls lika bra sjöegenskaper som 2455, säger Thomas Sandberg, som då var Bayliners återförsäljare på Force Marin i Stockholm. 

Kraftig marknadsföring i kombination med en svag dollar bidrog till köpsuget.

Så säger besiktningsmannen om Bayliner 2455

Nypriset för Ciera 2455 på mässan det året var 249 000 kronor. Det var ungefär 30 procent lägre än motsvarande skandinaviska motorbåtar, menar Thomas Sandberg. 

– Vi svenskanpassade modellerna innan de skickades till kunderna. Det monterades vhf:er för svenska krav, och oskyddade batterier i motorrummen kapslades in med plastlådor, berättar han.

Omkring år 2000 uppdaterades modellen med rundare skrovdesign och annan interiör.

Men det fanns problem i framgångssagan. Bayliner hann inte med efterfrågan. En del av monteringen lades på entreprenad hos underleverantörer. Men en del exemplar fick skrov som inte hade härdats ordentligt. Resultatet blev i slutet på 80-talet att båtarna såg ut att vara smittade med böldpest.

Motorerna i 2455 och andra modeller har varierat fram till tillverkningsstoppet 2010. I slutet av 1980- och början av 1990-talet köpte många USA-baserade motortillverkare upp motorbåttillverkare. Allt för att kunna få fart på motorförsäljningen. OMC förvärvade Bayliner och konkurrenten Mercruiser lade vantarna på Searay. 

Vid tillverkningsstarten 1984 hette modellen 2450. År 1987 ändrades namnet till 2455 och bestyckades med OMC-motorer. Från 1990 ändrades namnet till 2651 för att badplattformen integrerades och räknades in i längden.  

Några år senare tog Brunswick-koncernen, med Mercruiser i sitt sortiment, över Bayliner och monterade in Mercruiser-motorer i modellerna. Omkring år 2000 kom modellbeteckningen Bayliner 2455 tillbaka med rundare skrovdesign och annan interiör.   

Nästa sida: Så tycker ägarna om sin båt