Testduell: Finnmaster Husky R5 mot Yamarin Cross 54 BR

Aluminium med plastinnerliner, modern design, vassa sjöegenskaper och en tydlig flirt med både citymänniskan och sommarstugeägaren. Båtnytt ställer Finnmasters nya Husky R5 mot den ett par år äldre och populära Yamarin Cross 54 BR.

Testduell: Finnmaster Husky R5 mot Yamarin Cross 54 BR
Båtnytt ställer Finnmasters nya Husky R5 mot den ett par år äldre och populära Yamarin Cross 54 BR. Samtliga bilder: Martin Ridne

Aluminiumbåtar i femmetersklassen har de senaste åren seglat upp och etsat sig fast på svenska båtfolkets 5-i-topp-lista sett till popularitet och flitigt användande. De är redan något av det självklara valet för sommarstugeägare, fiskare och åretruntpendlare. Också som dagtursbåt med familj och vänner en solskensdag är plåt­båten ett allt hetare alternativ. Den oborstade ytan börjar dessutom bli alltmer finborstad i fo­rm av plastinnerliner och mer ombonad inredning. Det vill säga lite glassigare, lite snyggare och mer familjetilltalande – men också ömtåligare. En fördel är att båten blir tystare när utrymmet mellan skrov och innerliner skumfylls. Buster dominerade länge som det självklara valet.

När jag för ett par år sedan först testade Yamarin Cross 54 BR skrev jag att Buster lär få det svettigt i kampen som den ultimata stug- och pendlar­båten. Nu får de svettas ännu mer. Förra året gav sig även Finnmaster in i plåtvärlden med sin Husky-serie och lagom till årets båtsäsong når minstingen i Husky-familjen båtkonsumenten. Vi fick chansen att både testköra och ställa Husky R5 mot den några år äldre – och storsäljande favoriten – Yamarin Cross 54 BR. 

Gå direkt till en sammanfattning av testet

Det kan sägas direkt, båda båtarna är genomtänkta och välbyggda. De bjuder på sann körglädje, har en modern design och lämpar sig både för transporter och nöjesåkning. Såväl Yamarinen som Huskyn är utrustade med varsin identisk 70-hästare från Yamaha och båda har rekommenderade motorstyrkor från 50-70 hästar. Efter att ha kört dem i såväl något stökigare havssjö, som kajkat runt bland bojar, grynnor och kobbar, framstår 70-hästarna som kloka val för den som gillar att köra båt.

Största motoralternativet ger också chansen att lasta båten utan att riskera att körningen blir trist eller planingströskeln allt för lång, något som man lär uppskatta i det långa loppet. Vet du med dig att du hellre håller nere farten och inte kommer att lasta tungt är däremot 60-hästaren ett miljömässigt klokare val och räcker till för att behålla tjusningen i båtåkandet.

Båda skroven är mycket välkonstruerade. Att Yamarin kan bygga båtar med sjö- och fartegenskaper som imponerar vet vi redan. Att Finnmaster lyckats väl med sin Husky-serie står också bortom allt tvivel. När vi nyligen körde Husky R8 S, som når marknaden nu i vår, sparade vi inte på lovorden.

 

Finnmaster Husky R5.

Yamarin Cross 54 BR

Tanken är att R5 ska bli instegsmodellen i Husky-­serien genom att erbjuda en storbåtskänsla förpackad i en mindre båt. På 5,46 meter lyckas man få rum med både en riktigt bekväm förarplats och bra med utrymme för passagerarna, samtidigt som det fortfarande finns tillräcklig lastyta på fördäck för att sommarstugeägaren och skärgårdsbon ska vara nöjd. Designen är modern och kombinerar ett praktiskt tänk med sinne för snygga linjer och tilltalande färgsättning. 

Jag bänkar mig vid den enkla och samtidigt snyggt avskalade förarplatsen. Den är välplanerad och genomtänkt med en modern färgskala i beige, vilket är bra för att undvika bländande reflexer vid kraftigt solljus. Den höga vindrutan bidrar till att ge båten dess stuk och – ska det visa sig – gör sitt jobb väl. Här sitter både förare och passagerare väl skyddade. Jag stör mig dock något på att vindrutans svarta överkant hamnar precis i ögonhöjd när jag halvstår upp och kör. Hade rutan varit något högre skulle det ha undvikits, men då hade det estetiska istället fått sig en törn. Instrumentbrädan är befriande fri från onödiga knappar och rymmer en stor plotter. Föraren sitter i en bekväm offshore­stol. Ett plus även för det vettiga fotstödet. 

Passagerarplatsen är också försedd med samma sköna stol. I överkant på pulpeten finns en smart hylla som är indelad i två fack. Det närmaste rymmer två mugghållare. Facket som är placerat närmare vindrutan fungerar perfekt för att lägga mobilen och annat man vill ha lättillgängligt, men samtidigt skyddat. Passageraren har ett rejält handtag att hålla sig i om sjön går hög eller föraren är på bushumör. 

Läs mer: Tidigare test av Yamarin Cross 53 BR

Förarplatsen i Cross 54 BR är även den funktionellt ­utformad och passar mig med mina 1,74 meter perfekt. Jag sitter vindskyddad i den bekväma offshorestolen. Här finns plats för en fast monterad navigator och utbudet av instrument är väl genomtänkt och skönt bortrensat från överflöd. Jag gillar det halkskyddsförsedda fotstödet, som både ger god avlastning vid normalkörning och fungerar perfekt att ta spjärn emot när färden är skakig. Passageraren sitter mycket bra och skyddad i samma offshorestol. Här finns ett välplacerat praktiskt handtag att hålla sig i och ett låsbart handskfack.

 

Husky R5.
Här sitter du som förare bekvämt i en offshorestol. Instrumentbrädan är grå/beige för att undvika blänk. Här finns bra stöd för fötterna. Vindrutan gör sitt jobb väl.

Cross 54 BR.
Förarplatsen är väl utformad, har en skön ratt, bra sikt, fotstöd, skön fåtölj och en vindruta som skyddar väl.