Försäkringsbolagets snabba agerande vände olycka till lycka på bara ett par timmar

Det är inte alla olyckor på sjön som snabbt får ett lyckligt slut, men de finns. Länsförsäkringars expert på båtskador berättar om två olyckor till sjöss som fick ett glädjande slut.

Försäkringsbolagets snabba agerande vände olycka till lycka på bara ett par timmar
Advertisement

Det sägs att glädje är att vara ute på sjön i egen båt. Tyvärr kan lycka snabbt förvandlas till olycka. Statistiken visar att många olyckor sker i lugnt väder nära land och de flesta som omkommer är män över 60 år som inte bär flytväst och är ensamma i båten.

Svenska livräddningssällskapet preliminära årsrapport av omkomna genom drunkning 2017 visar att 21 personer minste livet till följd av drunkning i samband med fritidsbåtsolyckor. Det var sex personer färre än 2016 då 27 personer omkom och under snittet på 31 personer för referensperioden 2000 – 2017.

Men så illa ska det inte behöva gå, för undantagen de finns. De där olyckan och kontakten med försäkringsbolaget både blir snabb och smärtfri för alla inblandade. Martin Lindemann som jobbar med båtskador för Länsförsäkringar berättar om en incident där han själv blev högst inblandad.
– Jag var med några kollegor för att titta på en kappsegling på västkusten när jag fick ett joursamtal. En båt hade gått på grund och tog in stora mängder vatten. Utan en snabb insats bedömde man att båten skulle sjunka. Vi gör då en snabb bedömning att det är värt att försöka rädda båten. Sjöräddningen i sin tur tror sig kunna bogsera båten in till hamn medan den länspumpas, berättar Martin Lindemann.

Medan Martin Lindemann och hans sällskap packar ihop sin egen båt, ringer han till den marina som bedöms ligga närmast för den nödställda båten. Detta i ett försök att få tag i personal som trots att det är lördag denna sommardag kan hjälpa till att lyfta upp båten med kran.
– Personalen på plats kunde hjälpa oss så den olycksdrabbade båten började bogseras in mot hamnen. Tursamt visade det sig vara samma hamn där vi hade vår hemmabrygga så vi gav oss av för att möta upp kunden. Väl framme i hamnen ser vi att besättningen som varit ombord på båten var alldeles blöt, medan hamnpersonalen precis lyft upp båten med kran. Jag får samtidigt en möjlighet att gå fram och presentera mig och berätta att det varit mig han haft kontakt med, säger Martin Lindemann och fortsätter:
– Efter helgen har vi kontakt igen. Båtägaren hade en ny båt för säsongen och firman som sålt båten tidigare är villiga att byta in den mot en ny som ägaren kan få tillgång till inom en vecka. Det är ju såklart mycket slumpen som spelar in i det här fallet. Att jag hade möjlighet att ha så personlig kontakt och samtidigt möjlighet att hjälpa till så snabbt, men det är roligt att få hjälpa till.

Det låter som ett väldigt personlig och speciellt möte, är det något ni strävar mot?
– När det finns möjlighet jobbar vi gärna i nära samråd med kund, det är vår styrka i den mån det går. Det tror jag inte bara gäller båt, utan en mentalitet som man jobbar med generellt inom Länsförsäkringar. Den här händelsen har några år på nacken med det händer i alla fall ett par gånger per säsong att vi kan få personlig kontakt med våra kunder när de drabbats av en olyckshändelse. I år har till exempel en kollega till mig kunnat gå ner till varvet i närheten av där han bor och hälsa på en kund som blivit in bogserade av sjöräddningen efter en grundstötning, berättar Martin.

Under kontorstid kom ett samtal in från en försäkringstagare som var ute och seglade på västkusten till Martins kollega i Stockholm. Båten hade grundstött rätt rejält och de två ombord hade mindre personskador.
– Naturligtvis var försäkringstagaren skärrad och undrade vad dom skulle göra! Min kollega ställde några enkla frågor och fick veta att Sjöräddningen var på plats och beredda att hjälpa till, så det var inte så mycket mer för kollegan att göra där och då. Han gav direktivet att se till att komma till säker hamn, och om båten tar in vatten, se till att hon kommer upp på land. Kunden var nöjd med svaret och man kom överens om att ha förnyad kontakt när situationen var säker, berättar Martin och fortsätter:
– Några timmar senare talade kollegan i Stockholm med min kollega Peter, som råkar befinna sig nära en hamn på västkusten. Peter berättar att han ser Sjöräddningen komma in med en segelbåt som visar sig vara samma båt som några timmar tidigare grundstött! Han går ner till båten för att se hur han kan hjälpa till.

Det visar sig att skadorna på besättningen inte är så allvarliga, men de behöver plåstras om och man ringer efter en taxi för vidare transport till sjukhus.
– Tyvärr går det inte att få tag i en taxi, men varvsägaren ställer upp och kör besättningen till läkare. Under tiden ser Peter till att båten lyfts och inspekteras och som väl är så är det inga allvarliga skador, så när kunden senare på kvällen kommer tillbaka till båten så får dom beskedet att båten inte behöver repareras omgående. Dom låg kvar i båten över natten och seglade vidare dagen därpå. Den här typen av ärenden är ovanliga och vi hade en gnutta tur, men det är alltid kul att få hjälpa våra kunder till en trevlig båtsemester!

LÄS MER OM BÅTFÖRSÄKRINGAR HÄR