Buster Super Magnum är en av två helt nya båtar som ersätter varvets gamla Magnumserie, som hängt med sedan 1991. Foto: Buster Boats

LivetOmbord

Två nya värstingar från Buster

Buster ersätter samtliga fem gamla Magnum-modeller med två helt nya.

Text: Mikael Mahlberg • 2017-09-12 Uppdaterad 2021-06-09

Buster ersätter alla sina Magnum-modeller med två helt nya. Nya Buster Magnum och Super Magnum bygger på helt nya, mer V-bottnade skrov med steglister, något Magnum tidigare inte hade.

Alla tidigare Magnum-modeller byggde på samma skrov från 1991. Dessa har till dags dato sålts i över 5 000 exemplar. De två nya modellerna ersätter Magnum E i glasfiber, Magnum Pro, Magnum M5, gamla Super Magnum och vanliga Magnum.

Designen är inspirerad av Buster Phantom och sjöegenskaperna ska bli bättre. Både Magnum och Super Magnum har växt på längden och blivit tyngre. Invändigt har de också blivit rejält bekvämare med U-soffa istället för rak soffa. Toppfarten ligger på 47 och 57 knop med 225 resp 350 hk. 

De nya Magnum-båtarna presenterades för återförsäljare och press i september 2017 och de finns till försäljning inför säsongen 2018.

Två nya värstingar från Buster
Buster Magnum 2018.
Två nya värstingar från Buster
Buster Magnum 2018.

Nya Buster Magnum 2018

Längd: 7,20 m
Bredd: 2,50 m
Vikt: 1 195 kg
Djupgående: 0,54 m
V-botten: 21°
Personantal: 8
Motoreffekt: 175-225 hk
Rigglängd: XL
Bränsletank: 300 l
Toppfart: 47 knop
Info: Busterboats.com

Ur pressmeddelande från Buster:

Nya Buster Magnum

Den fjärde generationens Buster Magnum är klart större än sin föregångare: skrovlängden har vuxit med 30 centimeter och den är 20 centimeter bredare än sin föregångare. Den moderna och stiliga designen för tankarna direkt till storasyster Phantom.

“I nya Magnum han man storbåtskänsla, köregenskaperna har förbättrats avsevärt tack vare det nya skrovet och tyngdpunkten som förflyttats bakåt. Med en skarpare skrovform och tre par aggressivt utformade steglister har man strävat efter en prestationsförmåga, som gör båten rolig att köra”, säger Busters produktutvecklingsdirektör Anders Kurtén.

Den minsta motorstyrkan har stigit ett steg till 175 hästkrafter. Magnums största motoralternativ är 225 hästkrafters V6-Yamaha, med vilken man når en toppfart på 47 knop. Tankvolymen har utökats med nästan det dubbla till 300 liter, varvid räckvidden har ökat betydligt.

Tack vare den ekonomiska skrovformen och steglisterna ligger prestandan med samma motoreffekt på föregångarens nivå, även om båten är längre och också lite tyngre. Största personantal har hållits vid åtta personer.

 

 

Två nya värstingar från Buster
Buster Super Magnum 2018.

Nya Buster Super Magnum 2018

Längd: 7,70 m
Bredd: 2,50 m
Vikt: 1 395 kg
Djupgående: 0,54 m
V-botten: 21°
Personantal: 10
Motoreffekt: 250-350 hk
Rigglängd: XL
Bränsletank: 400 l
Toppfart: 57 knop
Info: Busterboats.com

Ur pressmeddelande från Buster:

Nya Buster Super Magnum

Nya Super Magnum ersätter i modellsortimentet förutom sin föregångare från 2013 även Magnum M5. Båten har vuxit betydligt: skrovet är en halv meter längre än föregångarens och vattenlinjen 30 centimeter bredare. Tack vare U-soffan som är standard ryms 10 personer att sitta.

“Super Magnum är en värdig efterföljare till sina båda föregångare. Vi har strävat efter prestanda, men har inte tummat på grundsäkerheten eller förutsägbara köregenskaper”, säger Anders Kurtén.

Största motoralternativet är Yamahas starkaste V8-motor, F350 på 5,3 liter, med vilken man når en toppfart på 57 knop. Området för motoreffekt är stort och börjar från 250 hästkrafter. Den väldiga bränsletanken på 400 liter garanterar en stor räckvidd.

Gratis båttester av Buster

Gratis båttester av Yamarin, Finnmaster och Jeanneau

Här läser du alla våra tester av Pionerbåtar gratis


Text: Mikael Mahlberg • 2017-09-12
LivetOmbordNyheterMotorbåtNyheter
Scroll to Top